KSeF -10 faktów, które musisz znać

Udostępnij:
0
(0)

Rewolucja w fakturowaniu 19 stycznia 2024 roku została wstrzymana przez nowego Ministra Finansów, który zapowiedział audyt Krajowego Systemu e-Faktur. Przygotuj się na KSeF już teraz! Sprawdź 10 rzeczy, które musisz wiedzieć o nowym systemie.

Choć dobrowolne korzystanie z e-faktur jest możliwe od 1 stycznia 2022 r., to data rozpoczęcia obligatoryjnego fakturowania nie jest znana. Przedsiębiorcy mają dodatkowy czas na przygotowanie się do elektronicznego fakturowania. Co zatem powinieneś wiedzieć o Krajowym Systemie e-Faktur?

10 faktów o KSeF

  • Faktury z kas rejestrujących będą mogły być wystawiane w dotychczasowej formie do 31 grudnia 2024 r. (data ulegnie zmianie, z uwagi na przeniesienie daty rozpoczęcia rewolucji e-fakturowania)

  • Paragon fiskalny z NIP będzie uznawany jak faktura uproszczona do 31 grudnia 2024 r. (data ulegnie zmianie, z uwagi na przeniesienie daty rozpoczęcia rewolucji e-fakturowania)

  • Faktury konsumenckie (B2C) nie będą objęte KSeF.

  • Bilety spełniające funkcję faktury (w tym paragony na autostradach płatnych) zostają wyłączone z KSeF.

  • Wyłączone z KSeF będą również faktury wystawiane w procedurach OSS i IOSS.

  • Kurs waluty obcej stosowany do przeliczenia na PLN zostanie utrzymany z dnia poprzedzającego datę wskazaną w polu P_1 faktury ustrukturyzowanej przez jeden dodatkowy dzień do przesłania jej do KSeF.

  • W przypadku awarii po stronie podatnika przewidziano możliwość wystawiania faktur w trybie offline poza KSeF i dostarczenia faktury do KSeF następnego dnia roboczego po wystawieniu offline.

  • W okresie awarii i w trybie offline dopuszczone będzie wystawianie faktur korygujących.

  • Liberalizacja sankcji i ich stosowanie dopiero od 1 stycznia 2025 r. (data ulegnie zmianie, z uwagi na przeniesienie daty rozpoczęcia rewolucji e-fakturowania)

  • Likwidacja not korygujących w KSeF i poza KSeF.

Czasu na wdrożenie tylko pozornie jest dużo…

Jak wynika z informacji podanych przez resort finansów, od początku 2023 do połowy maja br. zanotowano:

  • w środowisku produkcyjnym – ponad 319,6 tys. uwierzytelnień,

  • w środowisku testowym – od 1 października 2021 roku do połowy maja 2023 r. wystawiono prawie 64,7 mln próbnych faktur i ok. 4,9 mln uwierzytelnień – nawiązanych sesji w ogóle w środowisku testowym.

Oznacza to stopniowy wzrost zainteresowania testowaniem Krajowego Systemu e-Faktur, ale to nadal niewielka liczba, biorąc pod uwagę liczbę wszystkich potencjalnych użytkowników.

Jak zacząć przygotowania do e-fakturowania?

Przede wszystkim warto ustalić, które osoby w firmie będą odpowiadały za wdrożenie KSeF. Ponieważ jest to złożony proces wymagający połączenia wiedzy informatycznej z księgową, na pewno nie powinno się tym obarczać tylko jedną osobę. Dobrym rozwiązaniem jest też ustalenie harmonogramu wdrożenia, aby zaplanować w czasie poszczególne etapy.

Aby zintegrować rządową platformę ze stosowanym w firmie systemem księgowym należy zacząć od analizy wyjściowej i przyjrzenia się stosowanym dotychczas procedurom związanym z wystawianiem faktur. 

Po uzyskaniu dostępu do systemu można działać w środowisku testowym, czyli sprawdzić działanie systemu, a następnie w środowisku produkcyjnym. 

Czas działać!

Jedno jest pewne – wdrożenia KSeF nie należy zostawiać na ostatnią chwilę. Krajowy System e-Faktur i obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych będzie sporym wyzwaniem dla przedsiębiorców, a jak wynika z małego zainteresowania testowaniem tego narzędzia – nie wszyscy jednak zdają sobie z tego sprawę. 

Wprowadzenie KSeF przełożone

19 stycznia 2024 roku nowy Minister Finansów zapowiedział audyt Krajowego Systemu e-Faktur. Dopiero na podstawie jego wyników ogłoszone zostaną terminy wejścia w życie obowiązku korzystania z KSeF. Wszystko po to, by wyeliminować ewentualne błędy i nie dopuścić do sytuacji, w której przedsiębiorcy nie będą mogli wystawić faktur.

Jak przydatny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszym, który oceni ten post.

Digital Content Writer, od dłuższego czasu związana z branżą IT. W SaldeoSMART zajmuje się m.in. tworzeniem różnego rodzaju treści, pisaniem artykułów na temat programu, instrukcji, testowaniem nowych narzędzi i funkcji, a także przygotowywaniem materiałów i kursów szkoleniowych dla partnerów oraz klientów.
Poprzedni
Jak dodatkowo zadbać o bezpieczeństwo danych pracowników i firmy
Następny
Wynagrodzenie minimalne lipiec 2023 – jakie zmiany?

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *