Co znajdziesz we wpisie:
Zniesienie stanu epidemicznego już 1 lipca 2023. W związku z epidemią COVID-19 w naszym kraju wdrożono liczne zmiany regulacji prawnych. Utrudnienia i obostrzenia wywołane sytuacją epidemiologiczną spowodowały wprowadzenie tymczasowych ulg i preferencji – dotyczyło to w dużej mierze przepisów podatkowych. Co się zmieni?
Od 16 marca 2020 r. obowiązywał w Polsce stan epidemii, który 16 maja 2022 roku został zmieniony w stan zagrożenia epidemicznego trwający do końca czerwca 2023 r. Od 1 lipca 2023 r. nastąpią ważne zmiany w przepisach podatkowych.
Powrót do obowiązkowego raportowania schematów podatkowych (MDR)
Przepisy covidowe zawiesiły obowiązek raportowania krajowych schematów podatkowych. Po upływie 30 dni od odwołania stanu zagrożenia epidemicznego, czyli od 1 sierpnia 2023 r., ten obowiązek powróci.
Powrót obowiązku posiadania aktualnych certyfikatów rezydencji
Tylko do końca sierpnia 2023 r. będzie można korzystać z certyfikatu rezydencji podatnika obejmującego 2019 r. Tu jednak jest warunek uzyskania od podatnika oświadczenia, że dane zawarte w certyfikacie nie uległy zmianie. Od września certyfikat będzie musiał być aktualny. Jak jest określana jego ważność? Na postawie terminu wskazanego w dokumencie, lub przez 1 rok, jeśli taki termin nie został podany.
Krótszy termin zgłaszania płatności na rachunki spoza białej listy
W czasie stanu zagrożenia epidemicznego podatnicy mieli dwa tygodnie na zawiadomienie o zapłacie na rachunek spoza tzw. białej listy podatników VAT (chodzi o płatności powyżej 15 000 zł). Od 1 lipca 2023 r. ten termin skróci się do 7 dni.
Mniej czasu dla organów podatkowych na wydanie interpretacji
Z początkiem lipca 2023 r. zostanie przywrócony obowiązujący przed pandemią trzymiesięczny termin na wydanie interpretacji podatkowej. W czasie obowiązywania szczególnych przepisów urzędnicy mieli na to pół roku.
Przepisy, które wygasły wcześniej
Warto pamiętać, że wiele ulg i preferencji podatkowych przestało obowiązywać już wcześniej. Obecnie (stan na czerwiec 2023 r.) nie skorzystamy już z:
- dliczenia darowizn na przeciwdziałanie COVID-19 i na wsparcie oświaty,
- zwolnienia z podatku od przychodów z budynków,
- krótszych terminów przy uldze na złe długi w PIT i CIT dla wierzycieli i zwolnienie dla dłużników,
- ulg B+R oraz IP BOX w związku z przeciwdziałaniem epidemii,
- zwolnień z PIT od otrzymanej zapomogi wypłacanej z funduszy zakładowej lub międzyzakładowej organizacji związkowej pracownikom należącym do tej organizacji.
Podsumowanie: następstwa odwołania stanu zagrożenia epidemicznego
Odwołanie stanu epidemiologicznego ma swoje aspekty prawne. Niektóre z przepisów podatkowych przestaną obowiązywać. Dlatego już dziś zapoznaj się z obowiązkami, które będą przywrócone. Najważniejsze z przepisów podatkowych, które ulegają zmianie to:
- obowiązkowe raportowanie schematów podatkowych,
- obowiązkowe posiadanie aktualnych certyfikatów rezydencji,
- skrócenie terminu zgłaszania płatności na rachunki spoza białej listy,
- skrócenie czasu na wydanie interpretacji podatkowej dla organów podatkowych.