Co zrobić, gdy firma nie płaci? Poradnik

Udostępnij:
0
(0)

Chociaż opóźnienia w płatnościach ze strony kontrahentów nie są dla przedsiębiorców nowością, ten problem może się nasilić wraz z rosnącą inflacją i rekordowym wzrostem stawki WIBOR (z ang. Warsaw Interbank Offered Rate; referencyjna wysokość oprocentowania pożyczek na polskim rynku międzybankowym). Jak pokazują badania rynku, dziś sytuacja związana z zadłużeniem i ściąganiem należności jest analogiczna do tej w poprzednim kwartale. Jednak biorąc pod uwagę ekonomiczne realia, można się spodziewać, że część firm straci swoją płynność finansową. Jak postępować, kiedy kontrahent nie płaci?

Prognozy na kolejne miesiące

Według specjalistów postępująca inflacja, wojna w Ukrainie, wysokie składki ZUS związane z wprowadzeniem Polskiego Ładu, a także wysokie stopy procentowe nie zwiastują diametralnej poprawy terminowości rozliczeń B2B. Nastroje w biznesie również nie pozostawiają złudzeń. Według badań Instytutu Keralla Research, 17 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP uważa, że w najbliższym czasie przybędzie nieopłaconych w terminie faktur. 37 proc. ankietowanych prognozuje, że sytuacja nie ulegnie zmianie. Jedynie 2 proc. zakłada, że będzie lepiej…

Największe problemy z płatnościami w handlu

W świetle wyników kwartalnego badania zrealizowanego przez firmę Keralla Research dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor największy problem z terminowymi płatnościami występuje w szeroko pojętym handlu. W latach ubiegłych wytłumaczeniem problemu z zapłatą mogła być pandemia COVID-19,  teraz mamy do czynienia z bardzo trudną i dynamiczną sytuacją ekonomiczną Polski – rosnącą inflacją, wprowadzeniem Polskiego Ładu i wojną w Ukrainie.

Według raportu, dwumiesięczne opóźnienie w płatnościach za fakturę jest przykrą normą. W ubiegłym roku doświadczyło jej ponad 68 proc. firm z segmentu MŚP. Co więcej, ponad 25 proc. zapłaty za fakturę w ogóle nie otrzymało.

W latach ubiegłych najbardziej poszkodowane przez nieterminowe płatności były sektory transportu i handlu. Jak informują wyniki badania ankietowego dla BIG InfoMonitor, w pierwszym kwartale 2022 roku terminowość w regulowaniu należności w branży transportowej uległa jednak poprawie. Niestety tego samego nie da się powiedzieć o handlu, który nadal odczuwa negatywne skutki nagminnego niepłacenia faktur lub regulowania należności z bardzo dużym opóźnieniem.

Sposoby na egzekwowanie należności od kontrahentów

Część nowoczesnych programów księgowych jest wzbogacona o funkcję automatycznego przypominania kontrahentom o konieczności zapłacenia faktury – o zbliżającym się terminie wymagalności i o jego przekroczeniu. Chociaż w części przypadków dłużnikowi wystarczy kilkukrotne przypomnienie o nieuregulowanym zobowiązaniu, miękka windykacja niestety nie działa na wszystkich.

Jednym ze skutecznych pomysłów na usprawnienie terminowości w płaceniu faktur może być wykorzystanie tzw. czerwonej pieczęci. Jest to jedna z prewencyjnych metod, która może dać sygnał odbiorcy faktury, że do terminu płatności należy podejść poważnie. Na takiej pieczęci widnieje informacja, że w przypadku niezapłacenia należności w terminie wystawiający fakturę zgłosi kontrahenta do Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.

Czerwona pieczęć w połączeniu ze zautomatyzowanymi funkcjami systemów do fakturowania (wysyłanie powiadomień o terminie płatności) może okazać się dodatkowym zabezpieczeniem przed opóźnieniami w płatnościach.

Przedsądowe wezwanie do zapłaty

Jednym ze skutecznych sposobów na dłużnika jest wysłanie mu przedsądowego wezwania do zapłaty. Chociaż można napisać je samodzielnie (jest wiele wzorów dostępnych w internecie), najskuteczniejsze okazuje się to wysłane przez kancelarię prawną lub firmę windykacyjną. Taki dokument jest zapowiedzią poważnego zamiaru skierowania sprawy do sądu.

Wysłanie wezwania do zapłaty do nierzetelnego kontrahenta jest również niezbędne do tego, aby sąd uznał ewentualny pozew. Zgodnie z art. 187 § 1 pkt. 3 k.p.c., pozew o zapłatę bez wzmianki o wysłaniu do dłużnika przedsądowego wezwania do zapłaty nie będzie spełniał wymogów formalnych i może zostać oddalony. Przedsądowe wezwanie do zapłaty warto nadać listem poleconym za pośrednictwem Poczty Polskiej. Potwierdzenie nadania pisma i jego odbioru przez adresata jest dowodem w sprawie.

E-sąd w Lublinie – szybki sposób na odzyskanie swoich należności

Dla firm, które chcą szybko odzyskać swoje pieniądze, pomocny może okazać się E-sąd w Lublinie. System EPU – Elektroniczne Postępowanie Upominawcze umożliwia szybkie złożenie pozwu o zapłatę online – z poziomu platformy internetowej. Pozwy wniesione za pośrednictwem systemu teleinformatycznego EPU wywołują  skutek prawny. W E-sądzie można szybko uzyskać nakaz zapłaty i skierować sprawę do komornika. Czasami jednak już samo przekazanie sprawy na drogę sądową sprawia, że dłużnik ureguluje zaległości.

Stanowcze kroki w kierunku odzyskania należności

Wielu przedsiębiorców obawia się stosowania radykalnych środków w postaci skierowania sprawy na drogę postępowania upominawczego z obawy o zakończenie relacji biznesowej. Chociaż niepłacący w terminie kontrahent jest problematyczny, w świetle nadchodzącego kryzysu gospodarczego – nadal jest na wagę złota, szczególnie w bardzo konkurencyjnych branżach. Nie oznacza to jednak, że przedsiębiorca ma być bierny i tolerować opóźnienia. Chociażby po to, aby samemu móc regulować zobowiązania w terminie. Co więcej, nawet niezapłacona faktura wymaga rozliczenia VAT-u od sprzedaży, co powoduje realną finansową stratę.

W każdym wypadku warto dochodzić swoich praw. Dobrze jest przypominać dłużnikowi o zaległości. Statystycznie, im częściej firma przypomina o konieczności uregulowania zobowiązań, tym szybciej może liczyć na otrzymanie należnych pieniędzy. Dłużnik w kiepskiej kondycji finansowej w pierwszej kolejności opłaci bowiem tę fakturę, której wystawca najbardziej naciska na zapłatę.

Aktualnie, jeśli chodzi o długi i ściąganie należności, sytuacja wygląda podobnie, jak w poprzednich miesiącach, ale jest lepsza niż przed rokiem w okresie lockdownu. Wykorzystanie nowoczesnych technologii w postaci wysyłania automatycznych przypomnień o zbliżającym się terminie płatności i upomnień o zaległości, wraz z transparentną informacją o możliwości przekierowania negatywnej informacji do rejestru BIG InfoMonitor mogą pomóc w skutecznym egzekwowaniu roszczeń.

Źródło: Badanie Keralla Research dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Odpowiedzi firm, które doświadczały opóźnień w spływie należności

Jak przydatny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszym, który oceni ten post.

Product Marketer SaldeoSMART. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego i Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, doświadczona managerka z certyfikatem Prince2, która specjalizuje się w zarządzaniu zmianą i marketingiem produktowym. Na co dzień zajmuje się dopasowaniem produktu do oczekiwań rynku i efektywną komunikacją SaldeoSMART do klientów. Pasjonują ją nowe technologie i aplikacje. Nie stroni od wysiłku fizycznego i dźwigania kilogramów zwłaszcza w martwym ciągu.
Poprzedni
Aplikacja mobilna ułatwiająca pracę w księgowości? Tak, to możliwe!
Następny
Kodeks Pracy – zmiany 2022. Najważniejsze informacje dla pracowników i pracodawców

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *