Księgi rachunkowe
Strona główna » Słownik »Księgi rachunkowe – definicja i podstawowe informacje
Księgi rachunkowe to uporządkowany zbiór operacji i zapisów finansowych, który odzwierciedla sytuację majątkową oraz wynik działalności gospodarczej podmiotu. Prowadzenie ksiąg rachunkowych firmy jest obowiązkiem wynikającym z ustawy o rachunkowości. Dotyczy on głównie przedsiębiorstw zobowiązanych do tzw. pełnej księgowości.
Księgi rachunkowe to podstawowe narzędzie do ewidencji i kontroli działalności gospodarczej. Na ich podstawie sporządzane są deklaracje podatkowe, a także analizy finansowe dla zarządu, inwestorów czy audytorów.
Księgi rachunkowe obejmują pięć podstawowych elementów:
- – dziennik – chronologiczny rejestr wszystkich operacji gospodarczych;
- – księga główna – ewidencja planu głównych kont;
- – księgi pomocnicze – szczegółowa ewidencja do kont głównych;
- – zestawienie obrotów i sald kont – podsumowanie obrotów firmy;
- – wykaz aktywów i pasywów – inwentaryzacja stanu majątku i zobowiązań.
Powyższe elementy pełnią określone funkcje i wzajemnie się uzupełniają, tworząc spójny i przejrzysty obraz działalności gospodarczej. Dzięki temu przedsiębiorstwo może nie tylko skutecznie prowadzić ewidencję zdarzeń gospodarczych, ale też łatwiej zarządzać ryzykiem finansowym i planować swój rozwój.
Kto ma obowiązek prowadzenia księgi rachunkowej?
Obowiązek pełnej księgowości z księgami rachunkowymi dotyczy:
- – spółek kapitałowych;
- – spółek komandytowych i komandytowo-akcyjnych;
- – osób fizycznych i spółek cywilnych, jawnych, partnerskich, które przekroczyły określony próg przychodów (2 mln euro);
- – jednostek sektora publicznego (gminy, szkoły, uczelnie);
- – fundacji, stowarzyszeń, organizacji pożytku publicznego.
Pozostałe podmioty mogą prowadzić uproszczone formy ewidencji.
Znaczenie ksiąg rachunkowych w firmie
Księgi rachunkowe to nie tylko niezbędny element księgowości firmy, który spełnia wymogi formalne. Ich prowadzenie ma znaczenie dla monitorowania rentowności przedsiębiorstwa i kontrolowania płynności finansowej.
Dzięki informacjom w księdze rachunkowej można przygotować raport, który ułatwi podejmowanie ważnych decyzji inwestycyjnych. To także narzędzie, które wykorzystuje się do oceny wiarygodności firmy przez banki, inwestorów oraz audytorów.
Księgi rachunkowe zawierają ewidencję transakcji firmy, w tym faktur. Krajowy System e-Faktur ujednolica strukturę logiczną faktur. Faktury wystawione za pośrednictwem KSeF od razu zostaną udostępnione podatnikowi, w aplikacji ministerialnej. Integracja ksiąg rachunkowych z KSeF usprawni procesy księgowe, poprawi bezpieczeństwo danych oraz zredukuje koszty, związane z papierowymi dokumentami. Dzięki tym innowacyjnym rozwiązaniom online przygotowywanie raportów czy sprawozdań księgowych przebiega sprawnie, ale też zgodnie z wymogami prawnymi.