Faktura kosztowa
Strona główna » Słownik »Faktura kosztowa to jeden z najważniejszych dokumentów księgowych, które spotkasz na swojej drodze zawodowej — czy to jako osoba zajmująca się finansami, czy jako przedsiębiorca. Faktura kosztowa z definicji dokumentuje koszty, które są koneiczne do osiągnięcia przez przedsiębiorcę przychodu. W związku z tym są to wydatki, które można włączyć do kosztów funkcjonowania firmy.
Faktura kosztowa — definicja i znaczenie w księgowości
Faktury kosztowe potwierdzają poniesienie wydatku przez firmę w związku z nabyciem towarów lub usług od zewnętrznego dostawcy. Stanowią dowód na to, że dany koszt zaistniał i może zostać uwzględniony w księgach rachunkowych (i wpłynąć chociażby na obniżenie podstawy podatku dochodowego).
- Każda faktura kosztowa musi zawierać:
- dane identyfikacyjne sprzedawcy i nabywcy,
- opis nabytych towarów lub usług,
- cenę netto,
- wysokość naliczonego podatku VAT,
- wartość brutto transakcji (czyli cenę netto powiększoną o podatek VAT).
Jaka jest funkcja faktury kosztowej?
Faktury kosztowe są podstawą (i w związku z tym — są niezbędne) udokumentowania wydatków, aby je zaksięgować i rozliczyć. Są też podstawą odliczenia tzw. kosztów firmy od podstawy, z której wyliczany jest podatek dochodowy. Co nie mniej ważne, pozwalają na śledzenie wydatków i kontrolowanie kosztów operacyjnych firmy — dzięki nim zarząd może mieć łatwy wgląd w to, które obszary działalności firmy generują duże koszty i mogą wymagać zoptymalizowania.
W praktyce faktury kosztowe mają również istotne znaczenie w procesach budżetowania, a nawet ocenie rentowności projektów — pomagają więc zarządzać płynnością finansową firmy.
Kiedy i jak zaksięgować fakturę kosztową?
Jeśli faktura kosztowa wpłynęła przed końcem okresu rozliczeniowego, powinieneś ją zaksięgować według daty wystawienia. Natomiast w przypadku gdy faktura została otrzymana po zakończeniu okresu rozliczeniowego, uwzględnij ją w księgach w miesiącu następnym.
Zobacz, jak łatwe może być wystawianie faktury w SaldeoSMART — może to pierwszy krok do optymalizacji kosztów firmy?