Dotacje
Strona główna » Słownik »Dotacje – definicja i podstawowe informacje
Dotacja to bezzwrotne świadczenie pieniężne przyznawane przez instytucję publiczną na realizację określonego celu. Najczęściej dotacje mają za zadanie wspierać finansowo działania społeczne, kulturalne, naukowe, edukacyjne, infrastrukturalne lub gospodarcze. W sektorze prywatnym dotacje mogą również służyć wspieraniu innowacji, rozwojowi małych przedsiębiorstw czy ochronie środowiska.
Dotacje są narzędziem wsparcia finansowego nie tylko dla sektora publicznego, ale też dla przedsiębiorstw prywatnych i jednoosobowych działalności gospodarczych – zwłaszcza w fazie rozwoju czy ekspansji na nowe rynki. Dzięki środkom z dotacji firmy mogą:
– realizować projekty badawczo-rozwojowe;
– szkolić nowych i stałych pracowników;
– inwestować w technologie i maszyny;
– wchodzić na rynki zagraniczne.
Prawidłowe zarządzanie dotacjami zwiększa konkurencyjność firmy i umożliwia szybszy rozwój bez konieczności zaciągania zobowiązań finansowych
Rodzaje dotacji – klasyfikacja w praktyce
Z punktu widzenia rachunkowości, dotacja to przychód związany z jasno określonym celem finansowym, który podlega ewidencji. Możemy podzielić dotacje na kilka rodzajów, zależnie od źródła finansowania, przeznaczenia oraz charakteru prawnego.
Najczęściej spotykane rodzaje dotacji to:
– dotacje celowe – udzielane na realizację konkretnego zadania (np. szkolenie pracowników, projekt badawczy);
– dotacje podmiotowe – przeznaczone na wsparcie działalności danej instytucji (np. uczelni, instytucji kultury);
– dotacje inwestycyjne – finansujące zakup środków trwałych, a także budowę lub modernizację majątku;
– dotacje z funduszy unijnych – wsparcie finansowe, np. z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR);
– dotacje z budżetu państwa – przeznaczone dla jednostek samorządowych, szkół i innych beneficjentów;
Dotacje – co to jest i jak je otrzymać?
Aby otrzymać dotację, odbiorca środków musi złożyć odpowiedni wniosek w ogłoszonym naborze w określonym terminie i udowodnić spełnienie wymagań formalnych. Zazwyczaj należy też przedstawić kosztorys, harmonogram działań i uzasadnienie projektu.
Po zatwierdzeniu wniosku beneficjent musi podpisać umowę o przyznaniu dotacji. W większości przypadków korzystanie z dotacji wiąże się z obowiązkiem dokumentowania wydatków i raportowania postępów. Wymagane jest również ukazanie pozytywnych zmian, jakie fundusze z dotacji wniosły do firmy, instytucji, czy szkoły.
Z perspektywy praktyki księgowej, najczęściej popełniane błędy związane z dotacjami to nieprawidłowe przypisanie kosztów do projektu oraz nieuwzględnienie amortyzacji środków trwałych finansowanych z dotacji.