Zespół projektowy – czy wiesz, jaką rolę w nim pełnisz?

Udostępnij:
0
(0)

Zarządzanie zespołem to nie jest bułka z masłem i wie o tym każdy manager, któremu przyszło w pracy koordynować działaniami swojego teamu. I choć może się wydawać, że wspólny cel jest czynnikiem, który ma bezpośredni wpływ na zaangażowanie pracowników, to jednak warto wziąć pod uwagę, że każdy z nas może być motywowany do wytężonej pracy za sprawą różnych pobudek.

Jak się bowiem okazuje, zespół projektowy składający się z osób o różnych wartościach i umiejętnościach, to zespół najbardziej efektywny (i kreatywny!) w pracy. Co więcej, poszczególne role pełnione w zespole zostały dokładnie zbadane i opisane przez Meredith Belbin, brytyjskiego naukowca specjalizującego się w temacie zarządzania zespołami.

9 ról zespołowych Belbina

Belbin wyszczególnił aż 9 ról zespołowych i zdefiniował zalety oraz słabości wynikające z ich pełnienia:

  • Myśliciel

Jest to osoba twórcza, postępowa, specjalizująca się w rozwiązywaniu trudnych problemów. Stara się redefiniować problemy i podchodzić do nich od różnych stron, a każdą przeszkodę napotkaną na drodze traktuje jak wyzwanie. Jest ogromnym zwolennikiem innowacji i nieszablonowych metod działania.

Słabością myślicieli może być zaniedbywanie kwestii praktycznych na rzecz ekscytacji własnymi pomysłami oraz uparte obstawanie przy swoich rozwiązaniach, nawet jeśli współpraca z innymi może przynieść wymierne korzyści.

  • Poszukiwacz Źródeł

Osoba komunikatywna i entuzjastyczna, często nawiązująca kontakty i badająca możliwości. Szuka i wykorzystuje nadarzające się okazje, ale też nierzadko traci pierwotny zapał, kiedy spada poziom ekscytacji.

Słabością poszukiwaczy źródeł może być ich nadmierny optymizm, przez który szybko tracą zainteresowanie problemem i zawodzą klientów np. poprzez niedotrzymywanie wyznaczonych terminów.

  • Koordynator

Osoba pewna siebie i dobrze przewodnicząca, motywująca pozostałych do działania. Zajmuje się w zespole określaniem celów, trafnie przydziela zadania i nadzoruje przebieg pracy.

Słabością koordynatorów może być skłonność do wyręczania się innymi ludźmi, manipulowania nimi oraz przypisywania wyłącznie sobie pochwał za pracą całego zespołu.

  • Lokomotywa

Osoba dynamiczna, odważna i bardzo zdeterminowana, nieustannie potrzebująca presji oraz stawiająca przed zespołem wyzwania. Zazwyczaj ma duże oczekiwania co do jakości wykonywanego zadania.

Słabością lokomotywy może być z pewnością jej skłonność do frustracji i irytacji, a także tendencja do prowokowania innych i ranienia ich uczuć.

  • Krytyk Wartościujący

Osoba wnikliwa, rzeczowa, zdolna do obiektywnej oceny sytuacji oraz dostrzegająca różnorodne opcje. Ma talent strategiczny i cechują ją sceptycyzm oraz skłonność do nie podejmowania ważnych decyzji pod wpływem chwili.

Słabością krytyków może być nadmierny krytycyzm i tendencje do cynicznych wypowiedzi, a także niski poziom energii i brak zdolności do inspirowania pozostałych swoimi pomysłami.

  • Dusza Zespołu

Osoba uważna, współpracująca i łagodna. W zespole pełni rolę mediatora, który zapobiega kłótniom, wprowadza spokój, jest uprzejmy i pomocny oraz zawsze wysłucha każdego członka zespołu.

Słabością duszy zespołu może być niezdecydowanie oraz skłonność do ulegania wpływom. Osoby takie mogą również unikać sytuacji prowadzących do wywierania presji.

  • Realizator

Osoba wysoce zdyscyplinowana i godna zaufania, która zajmuje się przekształcaniem pomysłów w działanie. Z reguły konserwatywna i bardzo wydajna, nie boi się ciężkiej pracy.

Słabością realizatorów może być zbyt duże przyzwyczajenie do starych rozwiązań, a co za tym idzie, zbyt mała elastyczność i opóźnienia w przypadku nowych sytuacji. Mogą również utrudniać zmiany ponieważ lubią uparcie obstawać przy tradycyjnych i sprawdzonych metodach.

  • Skrupulatny Wykonawca

Osoba pracowita i sumienna, zajmująca się głównie szukaniem błędów i ewentualnych zaniedbań. Bywa niespokojna i w pracy stawia na perfekcjonizm.

Słabością wykonawców może być tendencja do zbytniego zamartwiania się i niechętnego przydzielania zadań pozostałym członkom zespołu. Osoby takie bywają zbyt drobiazgowe i czasem obsesyjnie podchodzą do wykonywanego zadania.

  • Specjalista

Osoba posiadająca rzadko spotykaną wiedzę i umiejętności. Z reguły jest bardzo samodzielna, wykazuje inicjatywę oraz sama wyznacza sobie nadrzędny cel działania. Jest skłonna do poświęceń i pracę traktuje jako niekończącą się przygodę oraz okazję do zdobywania nowej wiedzy na temat fascynującej jej dziedziny.

Słabością specjalistów może być zbytnie koncentrowanie się na szczegółach i niedostrzeganie szerszego obrazu, a także ignorowanie czynników pochodzących spoza obszaru ich specjalizacji.

Zbuduj efektywny zespół projektowy

Efektywny zespół projektowy to taki, do którego każdy wnosi wyjątkowy zestaw cech i umiejętności. Nie warto zatem budować zespołów składających się wyłącznie z samych specjalistów, myślicieli etc. – to właśnie jak najbardziej urozmaicony skład gwarantuje każdemu zespołowi większą wydajność i szansę na osiągnięcie sukcesu!

 

Źródło: Belbin M., (2008), Twoja rola w zespole, Gdańskie Wydawnictwa Psychologiczne, Gdańsk.

Jak przydatny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszym, który oceni ten post.

Poprzedni
Duże zmiany w PIT-37 i PIT-38. Od tego roku podatników rozliczy skarbówka!
Następny
Zleć to i wrzuć w koszty swojej firmy

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *