Certfikaty KSeF- Nowe mechanizmy uwierzytelniania w KSeF

Nowe zasady uwierzytelniania w KSeF – Czy certyfikaty zastąpią tokeny?

Udostępnij:
0
(0)

Od listopada 2025 r. podatnicy oraz osoby przez nich uprawnione będą mogli występować o certyfikaty KSeF. Posłużą one do bezpiecznego uwierzytelniania w systemie e-Faktur. Tokeny, które do tej pory były wykorzystywane, powoli ustępują miejsca nowemu rozwiązaniu. Co to oznacza w praktyce? Kiedy znikną tokeny, a kiedy certyfikaty staną się obowiązkowe? Czytaj dalej, by dowiedzieć się więcej.

Certyfikat wystawcy faktury – Nowy sposób uwierzytelnia w KSeF

Certyfikat KSeF to jedna z planowanych metod autoryzacji w systemie e-Faktur, która pozwoli na sprawdzenie, czy dana osoba lub podmiot posiada odpowiednie uprawnienia nadane przez podatnika. Będzie on niezbędny do wystawiania faktur w tzw. trybach szczególnych takich jak offline24, brak dostępności systemu czy tryb awaryjny, ponieważ umożliwi oznaczenie faktury kodem potwierdzającym tożsamość jej wystawcy.

Weryfikacja tożsamości może dotyczyć zarówno osoby fizycznej (jeśli certyfikat został wydany na osobę), jak i konkretnego podmiotu np. spółki, jeśli certyfikat wystawiono na jednostkę niebędącą osobą fizyczną. Uwierzytelnienie certyfikatem KSeF oraz jego wykorzystanie przy wystawianiu faktur w trybach szczególnych będzie możliwe od 1 lutego 2026 r.

W jaki sposób uzyskać certyfikat KSeF?

Aby uzyskać certyfikat KSeF, konieczne będzie uwierzytelnienie się w systemie jako podatnik lub osoba uprawniona (np. za pomocą Podpisu zaufanego, elektronicznego podpisu kwalifikowanego lub elektronicznej pieczęci kwalifikowanej). Wniosek o wydanie certyfikatu KSeF będzie można złożyć zarówno za pośrednictwem Aplikacji Podatnika KSeF, jak i przy użyciu komercyjnych programów, które są zintegrowane z API KSeF i oferują funkcję składania takich wniosków. Termin ważności certyfikatu wynosić będzie dwa lata. Certyfikat KSeF będzie mógł być wydany osobie fizycznej identyfikowanej po numerze NIP lub po numerze PESEL (jeżeli będzie posiadała jakiekolwiek uprawnienie do korzystania z KSeF).

Do kiedy będą obowiązywać tokeny w KSeF?

W okresie przejściowym, zgodnie z rozporządzeniem dotyczącym korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur, jedną z metod uwierzytelniania w systemie są tokeny. Będzie można z nich korzystać do 31 grudnia 2026 r., co oznacza, że do tego czasu możliwe jest ich generowanie i używanie przy logowaniu do KSeF.

Od 1 lutego 2026 r. w systemie funkcjonować będą równolegle dwie formy uwierzytelniania – tokeny oraz certyfikaty KSeF. Jednak od 1 stycznia 2027 r. tokeny zostaną wycofane, a jedynym dopuszczalnym rozwiązaniem będą certyfikaty.

Token a certyfikat w KSeF – Co warto wiedzieć?

Certyfikaty i tokeny różnią się od siebie pod względem działania. Token zawiera przypisane uprawnienia podatnika już w momencie jego utworzenia. Natomiast certyfikat KSeF pełni wyłącznie funkcję uwierzytelniającą jak np. podpis kwalifikowany.

Zmiany w KSeF nadchodzą, dlatego warto działać z wyprzedzeniem!

Pełne wdrożenie KSeF to perspektywa zaledwie najbliższych miesięcy, dlatego warto już dziś zacząć przygotowania. Działając z wyprzedzeniem, zyskujesz czas na spokojne zapoznanie się z nowymi zasadami, przetestowanie narzędzi i dostosowanie procesów do nadchodzących zmian. Dołącz do naszej grupy na Facebooku, by zawsze być na bieżąco.

Jak przydatny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszym, który oceni ten post.

Specjalistka ds. Marketingu Produktu w firmie SaldeoSMART. Absolwentka Marketingu i Komunikacji Rynkowej na Uniwersytecie Ekonomicznym. Pasjonatka marketingu B2B, psychologii, makijażu oraz roślin doniczkowych. Na co dzień skupia się na dostosowaniu produktów do oczekiwań rynku oraz skutecznej komunikacji z klientami w ramach SaldeoSMART.
Poprzedni
Ustawa deregulacyjna oczami eksperta
Następny
Jakie faktury należy oznaczyć kodem QR w KSeF?

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *