System poleceń pracowniczych w Twojej firmie – dlaczego warto go wdrożyć?

Udostępnij:
0
(0)

Jeszcze do niedawna z programu poleceń pracowniczych korzystały głównie firmy z branży IT. Dziś na takie rozwiązanie decyduje się coraz więcej firm, a to z uwagi na wiążące się z nim korzyści. Dowiedz się, co możesz zyskać, wdrażając system poleceń pracowniczych i jak zrobić to efektywnie.

Czym jest system poleceń pracowniczych?

Tradycyjne poszukiwanie pracowników składa się z kilku etapów: przygotowania i opublikowania ogłoszenia, przejrzenia nadesłanych CV, wybrania najlepszych kandydatów i przeprowadzenia rozmów kwalifikacyjnych. Firmy, które korzystają z systemu poleceń pracowniczych (employee referral), pozyskują nowych pracowników bez konieczności publikowania ogłoszeń o pracę.

Wolisz tradycyjne metody pozyskiwania pracowników – jeśli tak, to przeczytaj, jak napisać skutecznie ogłoszenie o pracę

Mimo że program poleceń pracowniczych jest praktykowany coraz częściej, to wiele osób błędnie zakłada, że rekomendowana osoba nie przechodzi rekrutacji. Aby ograniczyć możliwość wystąpienia sytuacji, w których kandydaci nie sprawdzą się na stanowisku, każda polecona osoba przechodzi proces rekrutacyjny, podczas którego weryfikowane są jej umiejętności techniczne, językowe i miękkie.

Polecenia pracownicze okiem pracodawcy – korzyści

Dla pracodawcy korzyści płynących z uruchomienia programu poleceń pracowniczych jest wiele. Podstawowa sprawa to możliwość szybkiego pozyskania specjalisty z danej branży. W dobie rynku pracownika i niedoboru talentów na rynku pracy to jedna z największych zalet polecania nowych pracowników.

Skorzystanie z sieci znajomości pracowników to także sposób, aby dotrzeć do tych kandydatów, którzy rozważają zmianę pracy, ale jeszcze nie złożyli wypowiedzenia. Atrakcyjna oferta może przekonać rekomendowaną osobę do podjęcia ostatecznej decyzji i przejścia do innej firmy. Jeżeli mowa o specjaliście wysokiej klasy, pracodawca omija w ten sposób agencje headhunterskie.

Wdrożenie tego programu oznacza też, że pracownicy mają realny wpływ na kształtowanie zespołu firmy. To kolejna korzyść, bo pracownik, który ma świadomość tego, że pracodawca liczy się z jego zdaniem, jest zmotywowany do pracy i robi wszystko, aby przyczynić się do rozwoju firmy, z którą się związał.

Kiedy program poleceń pracowniczych będzie efektywny?

Program poleceń pracowniczych nie zawsze jednak musi okazać się efektywnym sposobem pozyskiwania specjalistów – jego powodzenie jest uwarunkowane wieloma czynnikami, a przede wszystkim warunkami pracy. Pracownicy nie będą polecać firmy, jeżeli sami nie będą się w niej dobrze czuć. Właśnie dlatego tak ważne jest ich docenianie (nie tylko finansowe) i stworzenie dobrej atmosfery pracy, która sprzyja rozwojowi.

Jakimi benefitami dla pracowników kuszą najwięksi pracodawcy?

Zaangażowanie pracowników w życie firmy ma kluczowe znaczenie dla powodzenia programu poleceń pracowniczych. Nie bez znaczenia jest także przejrzysta procedura – pracownicy powinni wiedzieć, kogo szuka ich pracodawca (mieć dostęp do bieżących ofert pracy) oraz kiedy będą mogli liczyć na wypłatę premii – nagrody za pomoc w zrekrutowaniu specjalisty.

Jak stworzyć program poleceń pracowniczych?

W pierwszej kolejności właściciele firm, którzy chcą czerpać z korzyści płynących z programu poleceń pracowniczych powinni upewnić się, że oferowane warunki pracy są atrakcyjne. Nie chodzi jednak wyłącznie o wysokość wynagrodzenia czy atrakcyjność pozapłacowych świadczeń, lecz możliwości rozwoju oraz atmosferę.

Zadowolony pracownik, to pracownik efektywny. Przeczytaj jak poprawić produktywność pracowników?

W zależności od wielkości firmy warto rozważyć praktykę w postaci informowania pracowników o tworzonych etatach. Dobrym rozwiązaniem może być wysyłanie przez dział HR ogłoszeń na firmowe skrzynki pocztowe należące do poszczególnych pracowników.

Przed wdrożeniem systemu warto też ustalić zasady przyznawania premii. Wiele firm praktykuje różnicowanie wysokości świadczenia – kwota jest uzależniona od stanowiska, które będzie zajmował potencjalny kandydat. Firmy, które stosują takie rozwiązanie, wychodzą z założenia, że im wyższe stanowisko, tym wyższa premia dla polecającego.

Które firmy praktykują program poleceń pracowniczych?

Jeszcze do niedawna program takich poleceń funkcjonował przede wszystkim w firmach związanych z IT (np.: IBM, Atos i Leaware). Współcześnie również przedsiębiorstwa z innych branż chętnie wynagradzają aktywnych pracowników, którzy pomagają obsadzić wolne wakaty. Zarówno Allegro, jak i Amazon, czyli firmy specjalizujące się w sprzedaży online, wdrożyły program poleceń pracowniczych. System działa także w międzynarodowym koncernie EY (Ernst & Young), który świadczy usługi doradcze i audytorskie.

Z systemu poleceń pracowniczych korzysta również branża finansowa. Program wdrożyło szwajcarskie przedsiębiorstwo finansowe Credit Suisse Group oraz banki: Millennium Bank, BOŚ Bank, Credit Agricole i Euro Bank.

Jak przydatny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszym, który oceni ten post.

Poprzedni
Aktualizacja SaldeoSMART – filtrowanie Listy Firm
Następny
Jak dodawać załączniki do dokumentów?

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *