Backup kopia zapasowa lub kopia bezpieczeństwa

Światowy Dzień Backupu – co wiesz o kopii zapasowej

Udostępnij:
0
(0)

Bez względu na rodzaj działalności czy wielkość Twojej organizacji, backup, czyli kopia bezpieczeństwa lub kopia zapasowa danych powinna być bardzo ważną częścią operacji IT w firmie. Świadomość ryzyka i konsekwencji związanych z utratą danych to pierwszy krok do wprowadzenia odpowiedniej polityki i rozwiązań technologicznych, pozwalających zapewnić firmie ciągłość działania. Przekłada się to na wybór technik wykonywania kopii, miejsca ich przechowywania, testowania i odtwarzania. Z okazji Światowego Dnia Backupu zebraliśmy najważniejsze informacje dotyczące kopii zapasowych.

Po co firmie backup?

Patrząc na firmę z perspektywy backupu widzimy dane w postaci aplikacji, baz danych lub plików. Bardzo często ich utrata wiąże się z wysokimi kosztami, a w skrajnych przypadkach może doprowadzić do upadłości firmy. Powodów utraty danych może być bardzo wiele i nie powinniśmy rozpatrywać ich w kategoriach czy, tylko kiedy wystąpią. Od błędu użytkownika, który nadpisał lub usunął dane produkcyjne, przez awarię lub kradzież sprzętu do katastrof typu pożar czy powódź – jeśli nie możemy wykluczyć wystąpienia danego zdarzenia, to powinniśmy się przed nim zabezpieczyć.

Bardzo niebezpieczne, a zarazem powszechne jest zagrożenie w postaci programów ransomware, które szyfrują dane i żądają opłaty za ich odszyfrowanie. W źle zabezpieczonych środowiskach mogą nie tylko pozbawić nas danych produkcyjnych, ale także uszkodzić kopię bezpieczeństwa, uniemożliwiając jej odtworzenie. Analiza ryzyka i wpływu utraty danych na działalność firmy pozwoli dobrać technologię i dobrze przygotować się nawet na najbardziej pesymistyczny scenariusz.

Jak zabezpieczyć dane?

Jeśli jesteśmy już świadomi ryzyka związanego z utratą danych i wiemy, jak duży wpływ może to mieć na działalność naszego przedsiębiorstwa, to najwyższy czas, aby wybrać odpowiednie środki zapobiegawcze i zabezpieczyć nasze dane. Oczywiście, metod zabezpieczania danych jest wiele, jednak warto przyjrzeć się bliżej tej najbardziej powszechnej, czyli kopii bezpieczeństwa zwanej też backupem lub kopią zapasową.

Backup to wykonana w określonym punkcie w czasie kopia danych, która jest  przechowywana zwykle przez dłuższy okres czasu, aby w przypadku utraty lub uszkodzenia danych móc je odtworzyć. W zależności od założonych dla kopii parametrów (np. akceptowalnej utraty danych czy czasu przywrócenia usługi), ilości danych i długości okna backupowego, wybieramy najbardziej odpowiadający naszym oczekiwaniom sposób jej wykonywania.

Przykładowo – kopia przyrostowa będzie się wykonywać szybciej niż pełna, ale jest bardziej złożona i jej odtworzenie może zabrać więcej czasu niż w przypadku kopii pełnej.

Gdzie przechowywać kopię zapasową danych?

Nie bez znaczenia jest też przestrzeń dyskowa na której przechowujemy nasze kopie. Trzymanie ich na tym samym zasobie na którym pracuje system produkcyjny mija się z celem, bo w przypadku awarii tracimy i dane produkcyjne i kopię bezpieczeństwa. W przypadku zasobów dyskowych trzeba mieć też świadomość, że operacja odtworzenia zwykle wiąże się z koniecznością odczytu dużej ilości danych, a to może się przyczynić do awarii zasobu (np. dysku) na którym trzymamy kopię. To ryzyko można zmniejszyć poprzez zastosowanie kilku dysków oraz połączenie ich w macierz RAID.

Coraz popularniejsze staje się wykonywanie kopii bezpieczeństwa do chmury (cloud) oraz wykorzystanie kompletnych rozwiązań BaaS (Backup as a Service). Rozwiązania te zapewniają dużą elastyczność i nie wymagają dużych nakładów finansowych przy uruchomieniu rozwiązania.

Pamiętajmy – kopię bezpieczeństwa zawsze wykonujemy na zewnętrzny zasób.

O czym pamiętać przy tworzeniu kopii bezpieczeństwa?

Bardzo ważnymi aspektami operacji wykonywania kopii bezpieczeństwa są:

  • automatyzacja,
  • kontrola,
  • testy.

Automatyzacja zadań tworzących kopię bezpieczeństwa ogranicza ryzyko błędu lub zaniechania administratora. Komputery nie zapominają i jeśli zlecimy im cykliczne wykonywanie określonego zadania, to będą je wykonywać.

Niestety, nawet jeśli mamy zautomatyzowane zadania robiące backup, mogą wystąpić sytuacje w których z jakiegoś powodu kopia nie została utworzona lub jej tworzenie zakończyło się błędem, np. w przypadku brak wolnego miejsca na zasobie dyskowym. Musimy więc ten proces kontrolować i powtórzyć zadanie, jeśli coś poszło nie tak, jak powinno.

Testy są jednym z najważniejszych etapów w całym procesie backup, ponieważ potwierdzają poprawność wykonania kopii. Po co nam backup jeśli nie jesteśmy w stanie go odtworzyć? Najlepszym testem będzie próba odtworzenia danych z kopii bezpieczeństwa, połączona z analizą spójności danych. Testy możemy wykonywać manualnie lub je zautomatyzować.

Tematyka zabezpieczenia danych, w tym wykonywania backupu, jest bardzo szeroka i trudną ją szczegółowo opisać w jednym artykule. Z drugiej strony nie wszyscy będą potrzebować szczegółowych analiz ryzyka, badania kosztów przestoju czy zastosowania zaawansowanych technologii w dążeniu do zero downtime.

Pamiętajmy – mniej ważne jest jak robimy backup – ważniejsze jest to, że jesteśmy w stanie odtworzyć dane.

Jak przydatny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszym, który oceni ten post.

Poprzedni
Zleć to i wrzuć w koszty swojej firmy
Następny
Model finansowy w firmie – dlaczego jest taki ważny?

Komentarze (1)

  1. infomiasto

    Prywatnie powiem tak – świat faktycznie dzieli się na ludzi jacy nie robią kopi zapasowej ale zaczną oraz na tych co ją robią. Utracone dane to tragedia, trzeba zawsze pamiętać o kopiach i najlepiej automatycznego ustawiania ich kilku wersji w razie awarii jednej kopi.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *