PORADNIK: Jak zastrzec nazwę firmy?

Udostępnij:
0
(0)

Wymyślenie dobrej nazwy firmy to prawdziwe wyzwanie – musi być ona krótka, chwytliwa i łatwa do zapamiętania. Aby konkurencja nie korzystała z Twojego pomysłu, warto zastrzec nazwę firmy i tym samym uzyskać prawo do użytkowania znaku towarowego. Podpowiadamy, jak przebiega proces zastrzegania nazwy firmy.

Dlaczego warto zastrzec nazwę firmy?

Nazwa firmy to początek długiej drogi – budowania renomy i rozpoznawalności marki. Nie można tego uzyskać w kilka tygodni czy miesięcy – najczęściej potrzebne są lata. Włożony w budowanie marki wysiłek może pójść jednak na marne, jeżeli przedsiębiorca odpowiednio wcześnie nie zadba o swój interes, czyli zastrzeżenie nazwy firmy.

Po rejestracji nazwy firmy w urzędzie patentowym przedsiębiorca sporo zyskuje – jest realnym właścicielem budowanej marki. W praktyce oznacza to, że ma prawo jej używać i jednocześnie może walczyć z nieuczciwą konkurencją, która często podszywa się pod rozpoznawalne znaki handlowe, aby sprzedawać własne produkty. Markę można także sprzedać – po zastrzeżeniu nazwy firmy możliwe jest oszacowanie jej wartości.

Jak zastrzec nazwę firmy?

Z punktu widzenia laików procedura zastrzeżenia nazwy firmy jest skomplikowana. Przedsiębiorcy, którzy nie chcą zagłębiać się w temat, mogą skorzystać z pomocy specjalistów – rzeczników patentowych, którzy reprezentują swoich klientów przed stosownymi urzędami.

W przypadku zastrzeżenia nazwy firmy podstawową sprawą jest wybór instytucji. Aktualnie działa kilka organów rejestrujących znaki towarowe. Wybór jest o tyle istotny, że od niego zależy obszar terytorialny zastrzeżenia. Zainteresowani przedsiębiorcy mogą wybierać wśród:

  • Urzędu Patentowego Rzeczpospolitej Polskiej – prawo ochronne działa na terenie Polski,
  • Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej – prawo ochronne działa na terenie wszystkich państw członkowskich,
  • Światowej Organizacji Własności Intelektualnej – prawo ochronne działa na terenie wybranych krajów, które podpisały Porozumienie Madryckie.

W przypadku wyboru pierwszej opcji, wniosek należy dostarczyć do siedziby Urzędu Patentowego RP, która znajduje się w Warszawie. Jeżeli nie pojawią się dodatkowe trudności, np. zgłoszenie sprzeciwu przez innego przedsiębiorca, cała procedura powinna zamknąć się w ciągu roku.

Złożenie wniosku do Urzędu Patentowego RP wiąże się z koniecznością uiszczenia opłaty. Przedsiębiorcy płacą za zgłoszenie w klasach towarowych i usługowych (pierwsza jest droższa, kolejne tańsze) i za ochronę (za 10-cio letni okres ochronny za każdą klasę oraz za publikację informacji o przyznanym prawie ochronnym).

Czy zastrzeżenie nazwy firmy wystarczy?

Wiele firm korzysta zarówno z logo, jak i nazwy firmy, a w takiej sytuacji pojawia się pytanie, czy uzyskanie prawa ochronnego wyłącznie na nazwę będzie wystarczające. Niekoniecznie – czasem najlepszym wyborem jest zastrzeżenie zarówno słownego, jak i graficznego znaku towarowego.

Logotyp firmy Logotyp twojej firmy – o czym pamiętać, przy jego zamawianiu

Ponieważ zastrzeżenie logo wiąże się z koniecznością złożenia i opłacenia odrębnego wniosku, przedsiębiorca powinien zastanowić się, czy faktycznie jest to mu niezbędne, aby zabezpieczyć się przed nieuczciwą konkurencją. Pod uwagę trzeba wziąć także wady zastrzeżenia zarówno nazwy, jak i logo. Przykładowo rebranding logo w przyszłości (co stosuje wiele firm) oznacza konieczność ponownego złożenia stosownych wniosków o uzyskanie prawa ochronnego.

Jak przydatny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszym, który oceni ten post.

Poprzedni
Aktualizacja SaldeoSMART – zaawansowane uprawnienia do bazy kontrahentów
Następny
VIII Konferencja z cyklu „Podatki bez granic” w październiku we Wrocławiu

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *