Zmiany w CEIDG 2018

Pierwsze zmiany w CEIDG już w 2018 r.

Udostępnij:
0
(0)

Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej to elektroniczny rejestr przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie Polski. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy, a to oznacza zmiany w CEIDG. Na czym będą one polegać?

CEIDG – potężna baza wiedzy

Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG) to baza danych, z której korzystają zarówno osoby zainteresowane prowadzeniem działalności gospodarczej, jak i już prowadzące firmę. Przy wykorzystaniu portalu działającego pod adresem Ceidg.gov.pl, możliwe jest zarówno zarejestrowanie firmy, jak i sprawdzenie, czy dana osoba faktycznie prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą.

Aby usprawnić działanie CEIDG, a także zapewnić osobom prowadzącym działalność gospodarczą sprawniejszą obsługę, powstał projekt ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy. Dziś już wiadomo, że pierwsze zmiany wejdą w życie w marcu 2018 r. Będą one polegać głównie na uproszczeniu procesu rejestracji i dokonywania modyfikacji we wpisach znajdujących się w CEIDG.

Zmiany w CEIDG – część wchodzi w życie z dniem 1 marca 2018 r.

Co dokładnie zmieni się w działaniu CEIDG? Poprawek jest wiele – ułatwienia dla przedsiębiorców będą dotyczyć:

  • Udzielania przez przedsiębiorcę pełnomocnictw

Nowe przepisy pozwolą przedsiębiorcom udostępniać  online w CEIDG informacje o udzielonych pełnomocnictwach i ustanowionych prokurentach. Z punktu widzenia osób kontaktujących się z firmami będzie to duże ułatwienie – będą mogły szybko zweryfikować, czy pracownik firmy, z którym prowadzą rozmowę, jest jej pełnomocnikiem.

  • Zawieszenia działalności gospodarczej

Obecnie przedsiębiorca może zawiesić działalność gospodarczą, ale na maksymalnie 24 miesiące. Zdarza się, że właściciele firm wznawiają działalność po upływie tego czasu na krótki okres, np. miesiąc, a następnie ponownie składają wniosek o zawieszenie. Nowe przepisy znoszą wspomniany limit – przedsiębiorca będzie mógł zawiesić prowadzenie działalności gospodarczej na określony czas lub bezterminowo. Wybór pierwszej opcji i wskazanie terminu wznowienia działalności będzie oznaczać, że wznowienie prowadzenia firmy odbędzie się automatycznie.

  • Nowych kanałów komunikacji

Przedsiębiorca, który ujawni w CEIDG swój numer telefonu, otrzyma np. SMS-a o automatycznym wznowieniu działalności gospodarczej. W efekcie łatwiej będzie mu pamiętać np. o terminach.

Jeżeli chodzi o pozostałe zmiany, to dotyczą one podziału danych podawanych przez przedsiębiorców i ich udostępniania. Dane gromadzone w CEIDG zostaną podzielone na dane: ewidencyjne i informacyjne. Te pierwsze będzie trzeba modyfikować w ciągu 7 dni, licząc od dnia zajścia zmiany. Przekazywanie danych podmiotom trzecim ma na celu usprawnienie postępowań administracyjnych, które toczą się w ramach CEIDG.

Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy – co będziesz mógł w nim załatwić?

Dodatkowa pomoc dla przedsiębiorców

Wraz ze zmianami w CEIDG zostanie stworzony Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy (PIP). Komunikacja między specjalistami a przedsiębiorcami będzie odbywać się przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego. Głównym celem wprowadzania PIP jest chęć zgromadzenia w jednym miejscu informacji o możliwości załatwiania online spraw związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Każdy przedsiębiorca, który skieruje pytanie do PIP, otrzyma wyczerpującą odpowiedź – nie będzie musiał szukać i weryfikować odpowiedzi na swoje wątpliwości w wielu źródłach. Za pośrednictwem PIP przedsiębiorca będzie mógł otrzymać również zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek ZUS.

Jeden przelew do ZUS Od 1 stycznia 2018 r. obowiązuje indywidualny numer składkowy ZUS (NRS). Sprawdź, czy wiesz na ten temat wszystko.

Zarówno zmiany w CEIDG, jak i stworzenie Punktu Informacji dla Przedsiębiorcy to rozwiązania, które mają usprawnić proces pozyskiwania informacji wymaganych przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Jeżeli chodzi o terminy, część zmian zacznie obowiązywać już w 2018 r. (z dniem 1 marca i 1 lipca), a pozostałe z dniem 1 stycznia 2019 r.

Jak przydatny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszym, który oceni ten post.

Poprzedni
10 trendów w biznesie na 2018 rok
Następny
Aktualizacja – nowa szata graficzna programu SaldeoSMART

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *