księgowa i biznesmen gotowi do pracy nad nowymi wyzwaniami

Nowe potrzeby biznesu, nowe wyzwania księgowych

Udostępnij:
0
(0)

Właściciele firm coraz częściej zmieniają dziś biura rachunkowe. Relacja na linii księgowy-przedsiębiorca jest szczególna, a jej rola stanowczo rośnie. Bez wzajemnego zaufania, zrozumienia potrzeb i otwartości na innowacje nie da się jej dziś ani zbudować, ani rozwinąć i utrzymać. Czego więc oczekuje biznes i jak mogą w tym pomóc biura rachunkowe? Poznaj nowe potrzeby biznesu i nowe wyzwania, które stoją przed księgowymi.

O tym, że księgowi odgrywają dziś zupełnie inną rolą niż kilka, kilkanaście lat temu, pisałam już niejednokrotnie. Dziś chciałabym skupić się jednak na klientach biur rachunkowych, czyli na firmach. Bo to rosnąca świadomość właścicieli biznesów i ich otwartość na innowacje są silnym bodźcem do zmian w biurach rachunkowych. Księgowi pracujący według starych metod po prostu nie podołają nowym potrzebom przedsiębiorców. Bo ci ostatni nie chcą tylko księgowania dokumentów, wyliczenia podatków i informacji o tym, że będzie kontrola, czy pomocy podczas takiej kontroli. Oczekują partnerstwa w biznesie. Bycia w kontakcie. I wskazówek, jak dziś skutecznie prowadzić biznes.

Widzę to na co dzień. Nowi klienci przychodzą do naszego biura rachunkowego z bardzo konkretnymi potrzebami.

  • Bywa, że ich dotychczasowy księgowy nie oferuje dodatkowych usług, jest zamknięty na zmiany.
  • Zdarza się, że chcą rozwiązać trapiący go problem.
  • Czasem to nowe przepisy wymuszają na nich wyjście ze starych schematów działania i znalezienie partnera, który temu podoła.

Niezależnie od powodu szukają jednak biura, które daje im dodatkowe możliwości, także technologiczne.

W poszukiwaniu straconego czasu

Wszystko przyspiesza. Przedsiębiorcy zmagają się z brakiem czasu. Ale wiedzą też, że są różne rozwiązania, które mogą im pomóc. Tylko że nie chcą ich szukać na własną rękę. Przychodzą więc do księgowego, by ten im coś polecił. 

Przyznaję, że wiele moich rozmów z potencjalnymi klientami zaczyna się dziś od ich pytania: czy ma Pani u siebie w biurze takie rozwiązanie, które… Bardzo często mam. A jeśli nie mam, to poszukuję. Bo klienci naprawdę są coraz bardziej świadomi. I tego oczekują także ode mnie.

Pytają o możliwość różnych automatyzacji, podpięcia do systemów księgowych, połączenia naszych niektórych baz, jeżeli pracują na tym samym oprogramowaniu księgowym, w celu wymiany informacji w postaci jakichś plików. Wszystko po to, by sprawy kadrowo-księgowe nie zabierały tyle czasu.

Ostatnio zadzwoniła do mnie klientka, która narzekała na to, że wprowadzenie przelewów jest coraz dłuższym procesem – firma rośnie, wynagrodzenia są uzupełniane różnymi dodatkami, proces ten zajmuje jej zatem coraz więcej czasu. Zapytała mnie, czy mogę jej pomóc, odciążyć ją jakoś. Mogłam. Bo mamy u siebie taką funkcjonalność, dzięki której mogę jej generować i przesyłać gotowy plik, który wczyta do banku.

Jeśli bym nie miała, zaczęłabym szukać. Jako księgowi mamy dziś ogromną potrzebę współpracy z takimi firmami informatycznymi, programistycznym, które bardzo dobrze znają w ogóle branżę biur rachunkowych. Często są to osoby, które same prowadzą biuro, a oprócz tego są informatykami. Dzięki współpracy z takimi ludźmi możemy proponować klientom biura rozwiązania, których na co dzień potrzebują.

Nowe funkcjonalności na nowe czasy

Zmiany, rotacje na rynku, praca zdalna – to też wymusza na przedsiębiorcach poszukiwanie biur rachunkowych, które są w stanie zaproponować im coś innego. Mam klientów, którzy dawniej byli zarządzającymi w jakichś dużych firmach i księgowość nie leżała w zakresie ich obowiązków. Dziś mają mniejsze firmy i na co dzień pracują np. z Dubaju. I zupełnie nie wiedzą, jak to ogarnąć. Bo oni tam, biuro rachunkowe tu. Co z tymi dokumentami, jak to rozliczać, dostarczać. I ja im mówię, że mam taką platformę SaldeoSMART, mogę im ją udostępnić, będą wrzucać dokumenty, skany i po problemie. Często są zdziwieni, że mamy takie rozwiązanie. I że jest ono takie proste w obsłudze.

pracownicy korzystający z saldeosmartZobacz rozwiązania SaldeoSMART wspierające klientów biur rachunkowych

Albo coraz częściej zdarzają się firmy z obcym kapitałem. Są inwestorzy z innych krajów. I takie przedsiębiorstwa potrzebują różnych umów także w innych językach – oczywiście działamy według polskich przepisów, ale dokumenty muszą być dobrze, specjalistycznie przetłumaczone. I znów – biuro, które współpracuje z wyspecjalizowanymi tłumaczami i może zaproponować taką usługę, jest na wygranej pozycji. 

Księgowy – centrum kontaktowe

No właśnie. Ponieważ księgowy bardzo dobrze zna biznes swoich klientów i do tego jest osobą, które klienci ufają, bardzo często staje się po prostu pierwszym doradcą w bardzo wielu sprawach. Firmy, z którymi współpracuję, pytają mnie o to, co im mogę polecić w zakresie nie tylko technologii, z których mogą na co dzień korzystać i które przyspieszą i zautomatyzują ich pracę, ale też np. w zakresie konta bankowego dla biznesu czy innych usług. Dopytują o radców prawnych, doradców podatkowych, radców prawnych z zakresu sukcesji, dziedziczenia, testamentów, doradców od pozyskiwania funduszy europejskich. Poszukują osób, która są polecane na rynku. I przychodzą z tym do mnie.

Bardzo często klienci pytają, czy mamy firmę, która wdraża oprogramowanie albo która przeszkoli pracowników z zakresu jakiegoś programu, np. magazynowego. To jest bardzo specjalistyczne oprogramowanie, bardzo trudne. I klienci potrzebują kogoś, kto im pomoże we wdrożeniu, w przeszkoleniu pracowników, żeby to działało dobrze, ponieważ skutkiem braku szkolenia są olbrzymie błędy, odchylenia, niezgodności stanów magazynowych. To wpływa na zniekształcenie wyniku finansowego.

Pytania do księgowego

Niedawno zadzwoniła do mnie klientka, która na co dzień korzysta z kasy fiskalnej, bo wbiła na tę kasę nieprawidłową cenę i dała taki paragon klientowi. I teraz nie wie, co ma zrobić, jak to odkręcić. Była naprawdę przestraszona. Poleciłam jej więc specjalistę, który w takich momentach pomaga. Bo wszystko da się naprawić, jeśli tylko otaczamy się odpowiednimi ludźmi. Albo gdy znamy kogoś, kto do takich ludzi ma dostęp. I to właśnie księgowy dziś bardzo często jest dla biznesu takim centrum kontaktowym. Musi więc budować siatkę zaufanych osób i firm, które można polecać. To taka dodatkowa usługa, której przedsiębiorcy naprawdę potrzebują.

Co więcej, my sami też możemy klientowi różne rozwiązania podsunąć. Czasem jest tak, że przychodzi klient, rozmawiam z nim i on nawet nie wie, jaką ma potrzebę, ale ja jestem w stanie ją odgadnąć z tego, co mówi. Bo widzę, co można u niego zmienić. 

Otwartość ponad wszystko

I oczywiście każdy może powiedzieć – no ale to nie należy do obowiązków księgowego. Klient powinien poszukać sobie sam. Moim zdaniem biura rachunkowe, które tak działają, nie będą w stanie przetrwać. Po to wdrażamy automatyzacje i roboty w biurach, żeby specjaliści, których na rynku brakuje, zyskali czas na robienie rzeczy, na których się znają. Żeby mieli czas dla klientów, którzy tego czasu potrzebują. Żeby mieli platformy do bieżącej komunikacji z klientami.

Zresztą – jeśli klient pyta mnie, czy korzystam z jakiegoś rozwiązania, albo że słyszał, że działam na Saldeo i czy w związku z tym mam też jakieś inne narzędzia, które mogą mu ułatwić pracę, to ja wiem, że on szuka tych automatyzacji, szuka analizatorów, platform, które dadzą mu dostęp do danych w dowolnym momencie, z dowolnego miejsca. Widzę więc, że ma potrzebę. I ja chcę na tę potrzebę odpowiedzieć. Bo jeśli nie zrobię tego ja, zrobi to ktoś inny.

Przedsiębiorcy są dziś bardzo otwarci na technologie, bo wiedzą, że one oszczędzają ich czas.
I szukają podobnych partnerów – także w księgowości. Otwartych na nowości. Poszukujących.

Nowa rzeczywistość?

A rzeczywistość jest taka, że wiele biur rachunkowych opiera wciąż swoją pracę na papierowych dokumentach. Widzę to po osobach, które przychodzą do nas na rozmowy o pracę. Wiele z nich nie zna np. SaldeoSMART, z którego na co dzień w biurze korzystamy. Słyszały, że coś takiego jest, chciałyby poznać, bo to musi być fajne pracować bez papieru. Ale w dotychczasowej pracy nie miały okazji. Jak biuro, które nie korzysta z nowoczesnych rozwiązań, ma być zaufanym partnerem dla przedsiębiorcy, który pracuje zdalnie, ma za mało czasu i chce wdrażać technologie?

Biuro rachunkowe musi dziś łączyć ludzi. Być buforem dla innych specjalistów, np. w zakresie ubezpieczeń, banków, kas fiskalnych, windykacji itd. Księgowa nie tylko ma wiedzę, ale też cieszy się zaufaniem, choć oficjalnie nie jest zawodem zaufania publicznego. I musi być uważna, by zareagować w odpowiednim momencie, podsunąć rozwiązanie, zaproponować usługi ekspertów, narzędzia, technologie. To jest wartość dodana biura rachunkowego. Wartość, której potrzebuje dzisiejszy biznes. I bez której relacja na linii księgowy-przedsiębiorca nie będzie się rozwijać.

Jak przydatny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszym, który oceni ten post.

Księgowa, właściciel Biura Rachunkowego Podatnik P&K Cieszkowscy, partner merytoryczny SaldeoSMART, architekt rozwiązań rachunkowo-księgowych. Twórczyni innowacyjnego podejścia do księgowości - Zwinna Księgowość. Projektuje rozwiązania dla firm, zwiększające wartość biznesu w oparciu o model Deminga.
Poprzedni
Co miesiąc wystawiasz te same faktury? Sprawdź faktury cykliczne w Saldeo
Następny
Przelewy walutowe w SaldeoSMART

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *