Kto może liczyć na umorzenie subwencji z tarczy PFR 2.0?

Udostępnij:

Ponad 40 tysięcy mikrofirm oraz 7 tysięcy małych i średnich firm – dokładnie tyle przedsiębiorstw ma możliwość rozliczenia i zwolnienia z obowiązku zwrotu subwencji w ramach Tarczy Finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju 2.0. Jakie warunki trzeba zatem spełnić, aby otrzymać 100% umorzenia wsparcia?

Przygotowana przez Polski Fundusz Rozwoju tarcza 2.0 funkcjonuje od stycznia 2021 roku. Obecnie wiadomo, że w jej ramach przedsiębiorstwa łącznie dostały ponad 7 milionów złotych.

Rozliczenie subwencji

Podstawowym warunkiem stawianym firmom jest podsumowanie otrzymanego wsparcia. Będzie się ono odbywać w trzech etapach:

1. Rozliczanie małych oraz średnich firm – od 18 listopada 2021 r. do 15 stycznia 2022 r. w bankowości elektronicznej PFR udostępni formularz oświadczenia o rozliczeniu dla MŚP. Po tym terminie dokument przestanie być dostępny.

2. Rozliczanie mikrofirm – od 19 stycznia do 28 lutego 2022 r., podobnie jak w przypadku MŚP, formularz pojawi się w bankowości elektronicznej, a po upływie tego czasu nie będzie można już dokonać podsumowania.

3. Decyzje dotyczące umorzeń

W kwietniu 2022 roku PFR przedsiębiorcy otrzymają zatem jedną z trzech decyzji:

  • o wskazaniu konkretnej kwoty subwencji, która podlega zwolnieniu z obowiązku zwrotu,
  • wezwanie do spłaty całej sumy udzielonego wsparcia,
  •  informację o okolicznościach, które uniemożliwiają ustalenie wysokości subwencji podlegającej umorzeniu. W takiej sytuacji trzeba będzie też złożyć stosowne wyjaśnienia.

Warunki całkowitego umorzenia subwencji

Przedsiębiorcy, którym zależy na 100% bezzwrotnym wsparciu, muszą spełnić dwa warunki.

Małe i średnie firmy powinny nieprzerwanie prowadzić działalność gospodarczą do 31 grudnia 2021 oraz rozliczyć nadwyżkę otrzymanych pieniędzy.

Z kolei mikroprzedsiębiorców również obowiązuje pierwszy wymóg, a także obowiązek utrzymania średniego poziomu zatrudnienia w 2021 r. w porównaniu do liczby pracowników, na których otrzymali subwencję.

Co ważne, właściciele działalności gospodarczych nie będą musieli dołączać do wniosku żadnych zaświadczeń ani dokumentów, ponieważ PFR sprawdzi sytuację danej firmy na podstawie danych z ZUS-u.

Dodatkowe informacje o procesie rozliczania oraz zwolnienia z obowiązku zwrotu otrzymanych pieniędzy można znaleźć na oficjalnej stronie Polskiego Funduszu Rozwoju.

Poprzedni
Praca asynchroniczna – czy warto ją wprowadzić?
Następny
Podsumowanie 2021 – co się zmieniło w SaldeoSMART?

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *