Zmiany w podatkach 2018

3 najważniejsze zmiany w podatkach – sprawdź, co czeka księgowych w 2018 roku!

Udostępnij:
0
(0)

Początek roku to w podatkowym świecie zapowiedź wielu zmian, którym lada chwila trzeba będzie stawić czoła. I choć o większości planowanych regulacji pisaliśmy już od dawna, to warto wspomnieć o tych ustawach, które będą największym wyzwaniem tak dla przedsiębiorców, jak i ich księgowych.

Zapraszamy na subiektywny rajd po trzech najważniejszych przepisach, jakie wejdą w życie w 2018 roku!

Jednolity Plik Kontrolny

Nie moglibyśmy otworzyć tego zestawienia bez wspomnienia o ustawie, która już od ponad roku spędza sen z powiek każdemu właścicielowi mikrofirmy. Jeszcze rok temu obowiązek przekazywania danych związanych z zakupem i sprzedażą w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego dotyczył wszystkich przedsiębiorstw za wyjątkiem tych najmniejszych. Od 1 stycznia również i mikroprzedsiębiorstwa zobowiązane są do comiesięcznego raportowania ewidencji VAT, oczywiście drogą elektroniczną.

Co więcej, już od lipca tego roku wszystkie podmioty gospodarcze prowadzące elektroniczną księgowość będą musiały na żądanie dostarczyć urzędowi skarbowemu pozostałe informacje związane z prowadzoną działalnością. Należą do nich m.in.:

  • księgi rachunkowe (JPK_KPR),
  • wyciągi bankowe (JPK_WB),
  • wyciągi magazynowe (JPK_MA),
  • faktury VAT (JPK_FA),
  • księgi przychodów i rozchodów (JPK_PKPIR).

Jednolity Plik Kontrolny ma na celu przede wszystkim przeciwdziałanie wyłudzeniom podatkowym i wykrywanie finansowych oszustw. Jest to jedna z głównych nowelizacji ustawy uszczelniającej polski system podatkowy. Dzięki niej tylko w ubiegłym roku wpływy z VAT do budżetu państwa wzrosły o ponad 40% w porównaniu do roku poprzedniego.

Split payment

Zgodnie z nową regulacją już od lipca 2018 roku każdy nabywca towaru będzie mógł wybrać preferowaną formę płatności, a wśród możliwych opcji pojawi się taka, w której na rachunek bankowy przedsiębiorcy trafiać będzie wyłącznie kwota odpowiadająca wartości sprzedaży netto. Środki odpowiadające kwocie VAT trafią natomiast na specjalny rachunek bankowy dostawcy towaru, nazwany „rachunkiem VAT”.

Ustawa ta wciąż budzi ogromne kontrowersje tak wśród przedsiębiorców, jak i przedstawicieli banków, które będą zobowiązane do nieodpłatnego otworzenia dodatkowych rachunków podatkowych. Właścicieli firm najbardziej niepokoi fakt, że podzielona płatność może w znacznym stopniu ograniczyć płynność finansową wielu podmiotów. Powód? – Do dyspozycji przedsiębiorców pozostaną wyłącznie środki ze sprzedaży netto znajdujące się na rachunku rozliczeniowym dostawcy.

Data wprowadzenia mechanizmu podzielonej płatności dla vatowców zmieniała się już dwa razy. Nie ma się co dziwić, wszak split payment to przede wszystkim ogromne wyzwanie infrastrukturalne dla banków. Muszą one zreorganizować swoje systemy i dostosować je do wchodzących w życie przepisów, a co za tym idzie, potrzebują na przygotowanie się do tej rewolucji określonej ilości czasu.

Split payment Split payment – czy system podzielonej płatności to rzeczywiście rewolucja dla przedsiębiorcy?

Wzrost kwoty wolnej od podatku

Od nowego roku weszła w życie kompleksowa nowela ustaw podatkowych, zakładająca m.in. wzrost kwoty wolnej od podatku z 6,6 tys. zł do 8 tys. zł. Jest to bardzo dobra informacja zwłaszcza dla tych, którzy zarabiają najmniej. Korzyści z podwyższenia tej kwoty odczują przede wszystkim osoby pracujące na umowę zlecenie czy utrzymujące się z emerytury lub renty.

Zmiany objęły również podatników zarabiających więcej niż 8 tys. złotych, ale mniej niż 13 tys. złotych. W tym przypadku kwota wolna od podatku jest degresywna (czyli maleje wraz ze wzrostem dochodów) i oscyluje między 1440 zł a 556,02 zł. Warto zaznaczyć, że nowelizacja ustawy o PIT zrównała kwotę wolną od podatku z minimum socjalnym tak, aby nie było to sprzeczne z ustawą zasadniczą.

Tegoroczne zmiany w podatkach i przepisach krążą przede wszystkim wokół uszczelniania systemu i troski o regularne wpływy podatkowe do budżetu państwa. I choć rzeczywiście nowych regulacji jest sporo, to uczciwy i uważny przedsiębiorca nie powinien się niczego obawiać. A co w tej sytuacji mogą zrobić profesjonalni księgowi? Odpowiedź jest bardzo prosta: dostosować się do obowiązujących przepisów oraz edukować swoich klientów.

Zmiany w prawie podatkowym 2017 Zapoznaj się także z podsumowaniem 7 najważniejszych zmian w prawie podatkowym w 2017 roku

 

Jak przydatny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszym, który oceni ten post.

Poprzedni
Zmiany w prawie pracy w 2018 r.
Następny
Czym jest leasing pracowniczy i kiedy z niego skorzystać?

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *