Co znajdziesz we wpisie:
Pomimo tego, że powoli odmrażamy gospodarkę zatrzymaną przez COVID-19, część biur rachunkowych nadal będzie współpracować z klientami w trybie zdalnym. Te, które dotąd pracowały tradycyjnie, widzą korzyści, jakie daje możliwość obsługi klienta online. Chcąc przejść na ten tryb współpracy, trzeba jednak nie tylko przygotować się wewnętrznie w ramach biura, ale również ułatwić taką formę współpracy klientom.
Wspólne ustalenie zasad działania i odpowiednia komunikacja zapewniają skuteczną współpracę online między firmami. Dzięki temu przejście na tę formę współpracy jest płynne. Pozostają jednak kwestie techniczne, które również trzeba z klientem omówić. Tak, aby nowa forma współpracy nie była dla niego uciążliwa. Ważne jest także to, aby współpraca online przynosiła korzyści obu stron.
![]() |
Zobacz nasze wskazówki, jak przygotować klienta do współpracy zdalnej i na jakie aspekty komunikacji szczególnie zwrócić uwagę |
Współpraca online – jak techniczne przygotować do niej klienta
Podstawą we współpracy zdalnej jest przekazywanie dokumentów księgowych elektronicznie. Można to zrobić albo za pomocą platformy (takiej jak SaldeoSMART) lub inną drogą wymiany dokumentów w chmurze czy przesyłając mailem.
Nie można zakładać, że klient bez problemu sam poradzi sobie z obsługą platformy czy wysyłką maili. 32% właścicieli firm w Polsce to osoby powyżej 55 roku życia, 33% z nich mieszka na wsi, a 27% w małych miastach do 100 tys. mieszkańców[i]. W grupie osób powyżej 55 roku życia tylko 30% osób posiada smartfony[ii]. Jeśli taki przedsiębiorca działa w branży budowlanej, przetwórczej czy w niektórych rodzajach usług, to możliwe jest, że nie korzysta z komputera czy Internetu w sposób zaawansowany, bo nie jest mu to potrzebne. Taki klient biura rachunkowego będzie potrzebował wsparcia w tym, by móc płynnie przejść na współpracę online.
Biuro rachunkowe, które zdecydowało się na korzystanie z platformy SaldeoSMART, daje swoim klientom opcję wystawiania faktur bezpośrednio w systemie, dostęp do archiwum dokumentów, a nawet tworzenie w systemie teczek pracowniczych. To dla klienta naprawdę ogromne ułatwienie.
Naucz klienta obsługi systemu
Aby współpraca online przebiegała bez problemów, najważniejsze jest to, by klient poczuł się pewnie z nowymi narzędziami, które otrzyma. Poza samym dostępem do programu trzeba zatem klienta nauczyć z niego korzystać. Najwygodniej zorganizować spotkanie (zdalnie lub osobiste, jeśli jest taka możliwość) podczas którego, księgowy zapozna klienta z programem.
Jeśli biuro rachunkowe nie wdrożyło jeszcze żadnej platformy wspierającej i obsługę klienta zdalnie będzie opierać na mailach, to warto ustalić z klientem sposób komunikacji – np. tytuły maili, jakimi będą przesyłane dokumenty, sposób ich archiwizacji, opisywania faktur.
Dobrym pomysłem może być założenie przez biuro dla każdego z klientów osobnego maila (aliasu), na który klient będzie przesyłał całą korespondencję. Z drugiej strony można klientowi pomóc w lepszej organizacji wiadomości z biura poprzez taką konfigurację jego programu pocztowego, by cała korespondencja z biura rachunkowego trafiała do konkretnego folderu. Jeśli klient z maila korzysta rzadko, warto wdrożyć system powiadomień SMS, który będzie przypominał klientowi, że w skrzynce odbiorczej czeka na niego wiadomość.
Przygotuj klienta, do prawidłowego wykonywania skanów
Coraz częściej w obrocie gospodarczym stosuje się faktury elektroniczne. Nadal jednak wiele firm posługuje się papierowymi odpowiednikami. Taką fakturę kosztową klient musi zeskanować.
Może w tym celu skorzystać ze skanera lub po prostu zrobić fakturze zdjęcie. To drugie rozwiązanie często okazuje się kłopotliwe – zdjęcie jest nieostre, dane nieczytelne, pojawiają się cienie.
- Warto pamiętać, że aparaty fotograficzne niektórych telefonów mają funkcję skanowania. Pozwala ona na wykonywanie lepszej jakości zdjęć dokumentów, a pole fotografii jest ograniczone do dokumentu. Wystarczy zapytać klienta o to, czy ma taką funkcję w telefonie (trzeba być przygotowanym na to, by wyjaśnić mu, jak może to sprawdzić).
- Innym rozwiązaniem jest aplikacja do skanowania dokumentów, którą klient może zainstalować na swoim telefonie.
- Jeśli klient nie chce instalować aplikacji, warto doradzić mu, jak najlepiej wykonywać zdjęcia dokumentów, lub czym może to zrobić, jeśli nie ma smartfona.
Powiedz klientowi, jak ma dbać o archiwum dokumentów
Klient, który do tej pory dostarczał oryginały dokumentów do biura księgowego, przy przesyłaniu skanów zostaje z papierowymi dokumentami, które musi archiwizować we własnym zakresie.
Cześć klientów nie należy do demonów organizacji i porządku i może mieć problem w sprawnej organizacji dokumentów. Księgowi są w tym mistrzami – warto podpowiedzieć klientom swoje własne sprawdzone metody organizacji – jak opisywać segregatory, gdzie je trzymać, jak nie pogubić się w sytuacji posiadania części faktur kosztowych papierowo, a części elektronicznie.
W zdecydowanie lepszej sytuacji są klienci, których biura rachunkowe udostępniają im archiwum dokumentów online (wtedy klient ma wszystko w jednym miejscu), ale również oni muszą przechowywać wszelkie papierowe faktury kosztowe. Może być też tak, że klient co jakiś czas będzie wysyłał dokumenty do biura i tam będą one archiwizowane.
Zadbanie o te trzy aspekty techniczne powoli klientowi poczuć się pewnie, a po kilku miesiącach działania nie będzie już wyobrażał sobie tego, jak mógł dawniej wszystkie księgowe czynności wykonywać „analogowo”. Doceni też to, że nie ponosi już kosztów kuriera i ma dostęp do danych firmowych przez 24 godziny na dobę, zawsze, kiedy tego potrzebuje.
[i] Barometr Przedsiębiorczości badanie wykonane przez Dom Badawczy Maison na zlecenie „Dziennika Gazety Prawnej”, 2015 r.
[ii] Badanie Urzędu Komunikacji Elektronicznej, 2018 r. za trybawaryjny.pl Polacy a smartfony.