Co znajdziesz we wpisie:
Współczesna księgowość – nowoczesna, dynamiczna i zautomatyzowana, wymaga od księgowego specjalnego zestawu cech, które jeszcze kilka lat temu nie były aż tak potrzebne. Na jakie umiejętności, poza technicznymi, zwrócić uwagę przy rekrutacji księgowego do Biura Rachunkowego?
Kompetencje do budowania kontaktu z Klientem
Według raportu SAGE Practise of Now, dotyczącego automatyzacji i przyszłości księgowości, budowanie relacji z klientem zostało przez księgowych uznane za jedno z najważniejszych codziennych zadań. Raport Wolters Kluwer, CCH Preparedness Survey wskazuje budowanie relacji z klientem, jako jedno z pięciu najważniejszych wyzwań w karierze księgowego.
Znaczenie utrzymywania i budowania kontaktu z klientem będzie rosło, bo dzięki automatyzacji, księgowy będzie miał więcej czasu na to, by wspierać i pomagać klientowi i będzie obsługiwał ich więcej. Umiejętność diagnozy potrzeb klienta, odpowiadania na jego potrzeby i budowania pełnej zaufania relacji będzie decydować o tym, czy klient będzie chciał współpracować z tym konkretnym biurem rachunkowym
Jak sprawdzić, czy księgowy umie nawiązywać i budować kontakt z klientem?
Najłatwiej, poprzez wcielenie się w role takiego klienta. Rozmowa kwalifikacyjna to również budowanie kontaktu. Zwróć zatem uwagę na wszystkie detale ważne z perspektywy klienta – od tego czy kandydat był punktualny, poprzez kulturę osobistą i klimat spotkania jaki buduje.
Poznaj SaldeoSMART, które ułatwia pracę każdemu księgowemu i każdej księgowej Skontaktuj się z nami. Nasz doradca odpowie na wszystkie Twoje pytania i przedstawi rozwiązania dostosowane do Twoich potrzeb. |
Aby dobrze budować kontakt, trzeba ludzi lubić (choć niekoniecznie trzeba być ekstrawertywnym). Zapytaj zatem kandydata o to, jakie ma doświadczenia z klientami, poproś by opowiedział o swoim najtrudniejszym kliencie i o jakimś przyjemnym doświadczeniu związanym z relacjami biznesowymi. Uważaj na wypowiedzi, z których wynika, że większość kontaktu z klientami to dla księgowego problem („Najtrudniejszy klient? Wszyscy są trudni, bo każdemu się spieszy”, „Nie mam problemów z klientami. Ja księguje, wysyłam maile i raporty i poza tym, w zasadzie prawie się nie kontaktujemy.”)
Zwróć też uwagę na to, jak czujesz się podczas rozmowy. Znakiem ostrzegawczym jest to, jeśli zaczniesz się nudzić bądź irytować. Jeśli ty tak reagujesz, prawdopodobnie podobnie zareaguje typowy klient.
Zdolność rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji
Wymaga zarówno kreatywności, jak i samodzielności, odpowiedzialności i umiejętności analizy sytuacji. Trudno to zbadać podczas rozmowy kwalifikacyjnej, choć warto zadać kilka pytań o trudne i wymagające podjęcia samodzielnej decyzji zadania w poprzedniej firmie.
Jak sprawdzić czy księgowy jest samodzielny i decyzyjny?
Rekrutacja księgowej/ księgowego może to sprawdzić poprzez analizę ważnych wydarzeń z jego życia. Dlaczego wybrał takie studia? Dlaczego zmienia pracę? Jaka była najważniejsza decyzja zawodowa jaką musiał podjąć?
Poprzez opis konkretnego wydarzenia z przeszłości – np. czy musiał podjąć decyzję bez posiadania kompletu informacji? Jak się z tym czuł? Czy podjął kiedyś jakąś decyzję zawodową której żałował (od razu zobaczysz czy bierze na siebie odpowiedzialność).
Kompetencje techniczne u księgowego
Automatyzacja w księgowości nie jest już pieśnią przyszłości – to dzieje się tu i teraz. Dlatego rekrutacja księgowej/księgowego powinna sprawdzać umiejętność poruszania się po systemach komputerowych i łatwość przyswajania nowych rozwiązań technologicznych. To dla każdego księgowego ważne kompetencje, które będą coraz mocniej wpływać na jego wartość na rynku pracy.
Jak sprawdzić czy księgowy sprawnie porusza się po nowych technologiach?
Pomoże w tym kilka pytań:
- Na jakich programach i aplikacjach Pan / Pani pracowała do tej pory? Bardzo ważna jest oczywiście znajomość obsługi programów księgowych (podstawa pracy). Warto dodatkowo dopytać o to, czy księgowy pracował na innych programach, czy zna systemy automatyzacji pracy (np. do wprowadzania danych). Może okazać się, że choć kandydat nie miał okazji pracować z nowoczesnym biurze rachunkowym, to właśnie taka opcja pracy interesowała by go najbardziej.
- Czy słyszał Pan / Pani o automatyzacji procesów księgowych? Jak Pani widzi przyszłość księgowości? Czy nie obawia się Pan// Pani tego, że roboty mogą zabrać pracę księgowym? – to pytanie pozwala zdiagnozować to, jaki jest stosunek księgowego do nowoczesnych aplikacji w pracy,
- Co to jest chmura obliczeniowa? (co to znaczy, że dane znajdują się w chmurze)? – pytanie diagnozuje czy kandydat ma jakiekolwiek podstawy wiedzy o automatyzacji i nowych technologiach,
- Z jakich aplikacji korzysta Pan/Pani najczęściej w swoim telefonie? – praktyczne pytanie pokazujące, czy księgowy orientuje się w nowych technologiach (nawet tych nie księgowych). Osoba używająca na co dzień wielu aplikacji, łatwiej nauczy się obsługi kolejnej.
Rekrutacja a elektroniczne archiwum dokumentów – sprawdź jak możesz usprawnić poszukiwanie nowych pracowników. |
Zdolność przewidywania (wizjonerstwo)
Ta cecha została wskazana przez raport „Proffesional accountants – Drivers of change and future skills” opracowanym przez ACCA Global, jako jedna z 7 najważniejszych cech u księgowego XXI wieku. Chodzi tu przede wszystkim o umiejętność przewidywania przyszłych trendów oraz zmian. Ekstrapolowanie doświadczeń i wiedzy z innych obszarów życia czy biznesu na księgowość oraz obszar działalności klienta. Księgowy będzie musiał być o krok przed faktycznie dziejącymi się zmianami, by móc klienta na nie przygotować i by wspólnie można było ustalić finansową strategię działania, która docelowo przyniesie klientowi korzyść.
Jak sprawdzić, czy księgowy potrafi myśleć w ten sposób?
Zadając mu pytanie problemowe, które wymaga postawienia kilku hipotez – np. Jak się Pani / Panu wydaje, czy zostanie wprowadzone ozusowanie umów o dzieło i jakie może to mieć znaczenie dla biznesu Pani/ Pana klientów. Przy odpowiedzi na tego typu pytanie, zwróć uwagę czy księgowy podaje kilka alternatywnych możliwości, stara się głębiej zanalizować problem czy jedynie podaje jeden możliwy scenariusz.
Powyższe 4 cechy, to nie jedyne elementy ważne przy rekrutacji nowego pracownika do biura rachunkowego. Liczy się też doświadczenie, wiedza, motywacja i pasja do pracy oraz to, czy dana osoba odnajdzie się w twoim zespole. Jeśli jednak zależy ci na pracowniku, który świetnie poradzi sobie w nowoczesnej księgowości, to koniecznie zbadaj zdolność podejmowania decyzji, budowanie kontaktu z klientem, umiejętność przewidywania i nastawienie do nowych technologii.