Księgowi nie boją się sztucznej inteligencji (AI), ale chcą kontrolować procesy

Udostępnij:
0
(0)

Podczas naszego ostatniego webinaru: AI w księgowości przeprowadziliśmy ankietę dotyczącą sztucznej inteligencji w branży księgowej. Wnioski z niej płynące są bardzo interesujące. Okazuje się, że większość księgowych zamiast obawiać się nowych technologii i AI, widzi w nich szansę na usprawnienie swojej pracy. Nadal podchodzi do nich z lekką dozą nieufności. Przyjrzyjmy się bliżej temu zjawisku.

AI to szansa czy zagrożenie?

Podczas webinaru zadaliśmy uczestnikom pytanie: Czy uważają sztuczną inteligencję za zagrożenie, czy szansę? Pierwsze, co rzuca się w oczy podczas analizy odpowiedzi na to pytanie, to optymizm większości księgowych wobec sztucznej inteligencji. Ponad połowa z nich (57 proc. ankietowanych) dostrzega w AI potencjał do poprawy efektywności i jakości pracy. To zrozumiałe, biorąc pod uwagę, że ta technologia może automatyzować wiele rutynowych zadań i pozwala skupić się na bardziej złożonych i strategicznych aspektach swojej pracy. Tylko 5 proc. odpowiedzi wskazywało na to, że księgowi obawiają się wpływu AI w swojej branży.

Pełne zaufanie czy kontrola?

Nawet w obliczu entuzjazmu księgowi nie są gotowi całkowicie oddać kontroli nad wynikami i procesami sztucznej inteligencji. Większość z nich preferuje zachować pewną kontrolę, decydując się na monitorowanie wybranych procesów. Tak odpowiedziało 53 proc. ankietowanych. To pokazuje, że mimo zaufania do nowoczesnych technologii, księgowi wciąż przywiązują wagę do kontroli i bezpieczeństwa danych. Jedynie 2 proc. już teraz deklaruje pełne zaufanie do AI, a 14 proc. będzie samodzielnie sprawdzać każdy proces zrealizowany przez sztuczną inteligencję

Nowoczesna technologia jako wsparcie dla księgowych

Wraz z rozwojem technologii księgowi stają przed możliwością wykorzystania sztucznej inteligencji do automatyzacji rutynowych zadań, analizy danych oraz interpretacji przepisów. Podobnie jak dawniej arkusze Excela, tak dziś AI może usprawnić procesy księgowe, pozwalając pracownikom na skoncentrowanie się na bardziej strategicznych aspektach swojej pracy.

Podobnie jak dawniej kalkulatory, początkowo sztuczna inteligencja może budzić nieufność wśród księgowych, którzy obawiają się utraty kontroli nad procesami. Jednakże, zdobywając doświadczenie w korzystaniu z nowych narzędzi i widząc ich pozytywny wpływ na efektywność pracy, księgowi coraz chętniej z nich korzystają.

Ludzka rola w wykorzystaniu sztucznej inteligencji

Nie wolno zapominać, że sztuczna inteligencja jest tak mądra, jak ludzie, którzy ją programują i wprowadzają dane. Dlatego też ważne jest postrzeganie jej jako narzędzia wspomagającego, a nie zastępującego ludzką pracę i wiedzę. Księgowi nadal są niezastąpieni w nadzorowaniu procesów, interpretacji danych oraz podejmowaniu decyzji opartych na swoim doświadczeniu i ekspertyzie.

AI. Współpraca, nie rywalizacja

Dotychczasowe doświadczenia pracy ze sztuczną inteligencją, ale też znane nam dziś możliwości AI nie pozostawiają żadnych wątpliwości – to ludzie, a nie algorytmy, są i wciąż będą w najbliższej przyszłości twórcami kreatywnych pomysłów. To ludzie są w stanie twórczo i nieszablonowo podchodzić do problemów, rozumieć konteksty – także społeczne i emocjonalne. To ludzie w końcu rozróżniają niuanse znaczeniowe, etyczne czy kulturowe i potrafią podchodzić strategicznie oraz nowatorsko do wyzwań.

Dlatego najlepsze rezultaty przyniesie współpraca ludzi ze sztuczną inteligencją. AI potrafi rzeczy, o których my możemy tylko pomarzyć. Jest w stanie między innymi przeanalizować ogromne ilości danych, wychwycić niemal niezauważalne błędy czy anomalie, porównać szybko różne zbiory, wartości czy schematy. To ogromna pomoc dla człowieka. Dzięki wsparciu AI pracownicy mogą skupić się na ważniejszych i bardziej twórczych aspektach swoich codziennych zadań, oddając w ręce sztucznej inteligencji skomplikowane obliczenia czy wykonywanie powtarzalnych czynności.

Tego zdania są też badacze technologii. Fei-Fei Li, naukowczyni zajmująca się sztuczną inteligencją, mówi: „Sztuczna inteligencja jest tu, by rozszerzać nasze możliwości, a nie zastępować nas”.

Rozumie to coraz lepiej branża księgowa. Jak pokazują wyniki ankiety, dla księgowych sztuczna inteligencja stanowi przede wszystkim szansę na usprawnienie pracy i lepsze wykorzystanie zasobów. Współpraca między ludźmi a sztuczną inteligencją może przynieść najlepsze rezultaty, umożliwiając wykorzystanie potencjału obu źródeł wiedzy i umiejętności.

Jak przydatny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszym, który oceni ten post.

Poprzedni
Od 2025 r. wzrośnie limit dla prowadzenia ksiąg rachunkowych
Następny
Usprawniaj zarządzanie uprawnieniami w SaldeoSMART

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *