Księgowi kontra JPK. Jakie zmiany czekają biura rachunkowe?

Udostępnij:
0
(0)

Nowe przepisy dotyczące kontroli skarbowych w bezpośredni sposób dotykają wszystkich biur rachunkowych, które opiekują się księgowością swoich klientów i odpowiadają w ich imieniu przed Urzędem Skarbowym. Jakie zmiany dla biur przyniesie wprowadzenie Jednolitego Pliku Kontrolnego?

Nowe zasady wchodzą w życie

Pierwsze biura, mające w gronie swoich klientów duże firmy, musiały przystosować się do nowych zasad już przed 1 lipca 2016 r. – od tego dnia zaczęła bowiem obowiązywać ustawa o JPK, która w pierwszej kolejności objęła swoimi postanowieniami właśnie największe podmioty na rynku.

Czytaj więcej na temat JPK na Blogu SaldeoSMART

Przeważnie jednak klienci biur rachunkowych to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa. O ile te pierwsze zostaną objęte obowiązkiem comiesięcznego wysyłania pliku JPK_VAT (ewidencja zakupu i sprzedaży VAT) dopiero od 1 stycznia 2018 roku, tak te małe i średnie muszą być gotowe do wywiązania się z tego zadania już 1 stycznia 2017 r. Z kolei od 1 lipca 2018 r. wszystkie mikro, małe i średnie podmioty będą zobowiązane przekazywać pliki JPK na żądanie organów podatkowych i organów kontroli skarbowej.

W jaki sposób mają się przygotować biura rachunkowe, by wspierać swoich klientów w tych obowiązkach? Przede wszystkim muszą się zwrócić do swoich dostawców oprogramowania księgowego, którzy powinni byli zadbać o zaktualizowanie systemów zgodnie z nowymi wymaganiami prawa, poprzez wprowadzenie możliwości generowania i wysyłania plików JPK. Możliwe, że w niektórych biurach konieczna okaże się wymiana komputerów na szybsze, by były w stanie sobie poradzić z przesyłaniem dużych ilości danych.

Co się zmieni w pracy biur?

Wszystko wskazuje na to, że księgowych czeka więcej pracy. Warto więc zawczasu się do tego przygotować i wprowadzić usprawnienia w innych obszarach, które pozwolą częściowo zautomatyzować pracę i oszczędzić cenne godziny. Księgowi, którzy najbardziej obawiali się żmudnego przepisywania setek pozycji towarowych z faktur zakupu, chwilowo odetchnęli z ulgą – Ministerstwo Finansów na razie wycofało się z tego pomysłu.

– Nadal jednak w zakresie obowiązków księgowych pozostaje wprowadzanie pozycji towarowych z faktur sprzedaży. Jeśli więc klient nie dostarczy odpowiedniego pliku ze swojego programu, to biura będą musiały zrobić to ręcznie lub, co na pewno szybsze, wykorzystując SaldeoSMART – tłumaczy Krzysztof Wojtas, architekt systemu SaldeoSMART.

W gorszej sytuacji są biura, które nie posiadają aplikacji do skanowania i odczytywania informacji z faktur – przed nimi ogrom pracy (a może nawet konieczność zatrudnienia dodatkowych osób) lub decyzja o zaopatrzeniu się w takie oprogramowanie.

Nowa ustawa przyniosła przedsiębiorcom wiele wyzwań, pytań i niejasności. Jedno jest pewne – biura rachunkowe, które zawsze trzymają rękę na pulsie w kwestii zmian w prawie podatkowym, teraz ze szczególną uwagą zmuszone będą śledzić wszystkie komunikaty ogłaszane przez Ministerstwo Finansów. Pozwoli to uniknąć nieporozumień i daleko idących w konsekwencjach błędów.

Przeczytaj inne teksty na temat zmian w prawie.

 

Jak przydatny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszym, który oceni ten post.

Poprzedni
Aktualizacja SaldeoSMART – nowości w integracjach
Następny
Nowy wizerunek SaldeoSMART

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *