dobry księgowy jest jak złoto

Dobry księgowy na wagę złota. Jak go znaleźć?

Udostępnij:
0
(0)

Od 2020 roku gwałtownie rośnie zapotrzebowanie na dobrych księgowych. Nawet firmy, które od lat prowadziły samodzielnie swoją księgowość, poddały się w obliczu nowych przepisów, tarcz, zmian w podatkach. Pojawili się zatem także specjaliści chętni do tego, by pomagać biznesowi w trudnych czasach. Gdzie i jak ich znaleźć?

I wydawałoby się, że znalezienie księgowego nie jest dziś problemem. Wciąż powstają nowe biura rachunkowe, w Internecie dostępne są strony, na których wylistowane są biura z interesującego nas regionu. Problem polega jednak na tym, że dziś biuro rachunkowe może założyć każdy. Nawet osoba bez żadnego doświadczenia. To oczywiście nie oznacza, że będzie źle obsługiwać swoich klientów. Jednak poszukując dobrego księgowego, warto zwrócić uwagę na coś więcej niż na region, w którym działa biuro rachunkowe.

Dobry księgowy, czyli jaki?

Na początek spróbujmy zdefiniować dobrego księgowego. Co to dziś oznacza? Tradycyjnie księgowy miał po prostu wyliczać podatki. Księgować dokumenty i przekazywać klientowi informację o wysokości zobowiązań wobec US czy ZUS. Czasy, kiedy to wystarczyło, już się jednak skończyły. Teraz – zwłaszcza w dobie tak szybkich i często skomplikowanych zmian w przepisach – księgowy musi być przede wszystkim partnerem w biznesie. Wspierać i doradzać. A żeby tak było, musi się rozwijać, współpracować i korzystać z technologii, by mieć czas na zajmowanie się sprawami klientów.

Ale po kolei. Dobry księgowy jest:

Współpracujący

W mojej opinii dobry księgowy musi doskonale współpracować. I to nie tylko – jak mogłoby się zdawać – ze swoim klientem. Ale także z innymi podmiotami, które wspólnie z biurem rachunkowym pomogą klientowi w prowadzeniu jego biznesu. Mowa między innymi o doradcach podatkowych (bowiem w Polsce księgowy nie może zgodnie z prawem udzielać klientom porad podatkowych), kancelariach radców prawnych, biegłych rewidentach. Księgowy zwykle bardzo dobrze zna biznes swojego klienta, więc w sytuacji zmian czy przekształceń może wraz z innymi specjalistami zaproponować klientowi najlepsze rozwiązania.

Aktywny i poszerzający wiedzę

Księgowość to żywy organizm, co widzimy zwłaszcza w ostatnich latach. Ciągłe zmiany, kryzysy, pojawiające się nowinki technologiczne nie pozwalają okopać się na swojej pozycji i pracować według reguł sprzed lat. To dlatego księgowy musi wciąż się uczyć, zdobywać nowe doświadczenie, dzielić wiedzą. Musi być aktywny w swoim środowisku, brać udział w konferencjach, webinarach, być członkiem branżowych organizacji. Dzięki temu jest zawsze na bieżąco i lepiej rozumie nie tylko przepisy, ale też potrzeby swoich klientów.

Stawiający na rozwój i innowacje

Nie ma dziś dobrego biura księgowego bez technologii, które automatyzują pracę, wspierają komunikację z klientem, pozwalają wyeliminować żmudne czynności czy góry papierów. Dzięki innowacjom księgowi mają więcej czasu na poszerzanie wiedzy, udział w szkoleniach czy po prostu rozmowy z klientami. A klienci biur – narzędzia, które ułatwiają im prowadzenie biznesu.

Zabezpieczony

Dobry księgowy nie zapomina o ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej. Warto pamiętać, że przepisy wymagają polisy OC tylko w przypadku biur rachunkowych, które prowadzą pełną księgowość. Jednak kwota, którą określają te przepisy, jest niska – wynosi tylko 10 tysięcy euro. Dobre biura mają polisy na wyższe kwoty, mają także dodatkowe polisy i klauzule, np. na odpowiedzialność w zakresie RODO czy w zakresie usług kadrowo-płacowych – to nie jest zawarte w standardowej polisie OC, a w dodatkowych klauzulach, co zwłaszcza w dobie Nowego Ładu i zasad liczenia składki zdrowotnej według nowych przepisów ma kluczowe znaczenie. Szukając biura, dobrze jest zapytać potencjalnego księgowego, jakie polisy i na jakie kwoty posiada. To jest bowiem przede wszystkim zabezpieczenie klienta.

Otwarty na rozmowę

I w końcu dobry księgowy to taki, który naprawdę chce być w kontakcie ze swoim klientem, chce rozumieć jego biznes. Znajduje czas na rozmowę, na wyjaśnianie wątpliwości, na przesłanie maila z informacjami o zmianach w przepisach. Taki, który wychodzi daleko poza niezbędne minimum, czyli dostarczenie informacji o składkach PIT i ZUS. Który chce być wspomnianym już partnerem w biznesie.

Nie reklama, a eksperckość

No dobrze, ale gdzie szukać takich księgowych? Czy wystarczy przejrzeć internetowe reklamy? Prawdą jest, że wiele znanych mi biur rachunkowych przestało już stawiać na reklamę w Internecie. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że to w żaden sposób ich nie wyróżnia. Zareklamować się czy wypozycjonować swoją stronę może dziś każdy. My jednak nie chcemy chwalić się umiejętnościami marketingowymi, a wiedzą księgową, podejściem do klienta, innowacjami, które dla niego poznajemy i wdrażamy. To jest nasza siła.

I ją księgowi pokazują, prowadząc na bieżąco profile – swoje osobiste czy firmowe – w social mediach, pisząc blogi, biorąc udział w konferencjach, dzieląc się wiedzą, komentujące najnowsze przepisy, zmiany, wyjaśniając wątpliwości. Szukając dobrego księgowego, warto więc najpierw zajrzeć na strony największych konferencji branżowych, zobaczyć, kto bierze w nich udział, kto występuje z prelekcjami. Warto poczytać branżową prasę i zobaczyć, kto pojawia się w artykułach w charakterze eksperta. Warto w końcu prześledzić social media wybranych biur rachunkowych czy samodzielnych księgowych, by zobaczyć, czy i co publikują. To pozwoli ocenić, czy chętnie się uczą, nadążają za zmianami, korzystają z technologii, które i właścicielowi firmy poszukującemu księgowego ułatwią ostatecznie prowadzenie biznesu.

Rekomendacje nade wszystko 

Całe szczęście nie trzeba dziś wyważać otwartych drzwi. Coraz łatwiej jest zdobyć rekomendacje dotyczące sprawdzonych biur rachunkowych. Wystarczy popytać wśród znajomych, wrzucić post na grupie biznesowej na Facebooku czy LinkedIn – odpowiedzi na pewno się posypią. 

Dodatkowo można sięgnąć po rekomendacje branżowe. Jedną z ważniejszych organizacji zrzeszających biura rachunkowe w Polsce jest Krajowa Izba Biur Rachunkowych. Izba ta prześwietla każde biuro, które chce zostać jej członkiem. Sprawdza między innymi to, czy posiada wspomniane już wyżej polisy. Lista biur zrzeszonych w KIBR jest dostępna na stronie Izby. Można z niej skorzystać, szukając sprawdzonego i profesjonalnego księgowego.

Dobra wiadomość jest taka, że dobrych księgowych – odpowiadających mojej definicji – jest coraz więcej! Paradoksalnie pomógł nam nowy ład – bo chaos, który wprowadził, skłonił całą branżę do szukania nowych rozwiązań, do nauki, do rozwoju. Czyli – do doskonalenia się. A im doskonalsi księgowi, tym bardziej zadowoleni klienci. A o to nam przecież chodzi.

Przeczytaj także inne artykuły Kamili Cieszkowskiej z Biura Rachunkowego Podatnik P&K Cieszkowscy:

1. Czego potrzebuje właściciel biura rachunkowego?

2. Jak zorganizować pracę biura rachunkowego?

3. Akta pracownicze pod pełna kontrolą

 

Jak przydatny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszym, który oceni ten post.

Księgowa, właściciel Biura Rachunkowego Podatnik P&K Cieszkowscy, partner merytoryczny SaldeoSMART, architekt rozwiązań rachunkowo-księgowych. Twórczyni innowacyjnego podejścia do księgowości - Zwinna Księgowość. Projektuje rozwiązania dla firm, zwiększające wartość biznesu w oparciu o model Deminga.
Poprzedni
Co dalej po finansach? Jak zawalczyć o dobry start w branży księgowej?
Następny
Sprawniejsze wyszukiwanie dokumentów – sprawdź wersję 2.78

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *