Co znajdziesz we wpisie:
Boże Narodzenie w firmie – prezenty dla pracowników, spotkanie wigilijne, świąteczne dekoracje. Jak właściwie zaksięgować świąteczne zakupy?
Za nami już pierwsze przymrozki i opady śniegu. I choć jeszcze niedawno rozkoszowaliśmy się wakacyjną beztroską czy kolorową jesienią, warto pomyśleć o nadchodzącej wielkimi krokami zimie. Grudzień to Boże Narodzenie, szczególny czas również dla przedsiębiorstw i ich pracowników. Organizowane są uroczyste spotkania wigilijne, podczas których wszyscy wymieniają się ze sobą podarunkami. To również czas dzielenia się prezentami z klientami oraz kontrahentami, a także przyozdabiania przestrzeni biurowych w przepiękne, świąteczne dekoracje. Warto jednak pamiętać, że nie zawsze Urząd Skarbowy patrzy życzliwym okiem na ujmowanie zakupów świątecznych w koszty uzyskania przychodu. Na co zatem zwrócić uwagę, przygotowując się do grudniowego kolędowania w firmie?
Boże Narodzenie w firmie – bombka bombce nierówna
Pięknie ubrana choinka, kolorowe światełka i złote ornamenty – któż z nas nie lubi świątecznych dekoracji? Te, które cieszą oko w miejscu pracy sprawiają, że od rana do wieczora czujemy wyjątkowy klimat bożonarodzeniowych świąt. Niestety, nie zawsze ozdoby świąteczne możemy wliczyć w koszty uzyskania przychodu. O ile w przypadku oficjalnych siedzib firm oraz biur taki wydatek jest całkowicie uzasadniony, o tyle kupno firmowych ozdób świątecznych do prywatnego mieszkania – co często ma miejsce w sytuacji prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej – jest z reguły uznawane za niepotrzebny i nieuzasadniony wydatek. Nic w tym dziwnego, jak bowiem wykazać, że zakupione do mieszkania dekoracje nie będą przeznaczone do użytku prywatnego?
Pamiętajmy również o tym, że w zależności od okazałości zakupionych ozdób, Urząd Skarbowy może zakwalifikować nasz wydatek jako ten poniesiony na reklamę lub reprezentację. Na szczęście polskie organy podatkowe zdają sobie sprawę z tego, że świąteczny wystrój biura nie jest już wymysłem przedsiębiorców, a wymogiem, jaki postawił przed nimi rynek. Choinka, bombki czy kolorowe girlandy nie sprawią nikomu żadnych problemów. Warto podkreślić jednak, że w tym przypadku przesada i rozrzutność działają na naszą niekorzyść – liczne, wystawne i wykraczające poza przyjęte przez biznes normy dekoracje z pewnością wzbudzą zainteresowanie urzędników.
Dekoracje świąteczne – kiedy jeszcze koszty, a kiedy już wydatki na reprezentację? |
Przy wigilijnym stole
Wigilie pracownicze na Boże Narodzenie to tradycja w wielu przedsiębiorstwach. Każdy pracownik chętnie uczestniczy w tym uroczystym wydarzeniu, gdzie na moment zapomina o zawodowych niesnaskach i zasiada do suto zastawionego stołu ze swoją firmową rodziną. Polskie prawo pozwala wliczyć w koszty wydatki poniesione z tytułu przygotowania takiej kolacji, ale pod warunkiem, że jej celem jest przede wszystkim integracja pracowników. Co najważniejsze, przedsiębiorca nie może zapomnieć o prawidłowym udokumentowaniu kosztów spotkania wigilijnego – warto zatem pamiętać o skompletowaniu wszystkich niezbędnych rachunków i faktur kosztowych!
Przeczytaj także, jak zorganizować wigilię firmową dla pracowników i rozliczyć ją w kosztach. |
Moc prezentów
Święta nierozłącznie kojarzą nam się z obdarowywaniem najbliższych przeróżnymi upominkami. Tradycja kupowania prezentów świątecznych obowiązuje również w środowiskach biznesowych: trudno aktualnie znaleźć przedsiębiorstwo, które nie dzieli się ze swoimi pracownikami bożonarodzeniowymi drobiazgami. Świąteczny prezent to również miły ukłon w stronę lojalnych klientów czy partnerów biznesowych. Jak na ten aspekt Bożego Narodzenia obchodzonego w murach firmy zapatruje się Urząd Skarbowy?
Cóż, paradoksalnie w tym przypadku polskie prawo podatkowe jest bardziej łaskawe w sytuacji, kiedy chcemy sprawić radość swojemu kontrahentowi. Kupno prezentu kwalifikowane jest wówczas jako działanie reklamowe na rzecz przedsiębiorstwa, a co za tym idzie, poniesiony wydatek możemy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Niestety, zbyt okazały prezent może nie spodobać się organom podatkowym, które wówczas zakwalifikują go jako działanie reprezentacyjne – dlatego tak ważne jest, aby upominki przeznaczone dla klientów po prostu nie odbiegały wartością od tych, które oferują swoim kontrahentom pozostałe firmy z branży. Warto podkreślić, że Urząd Skarbowy zwraca również uwagę na to, czy rzeczy zakwalifikowane jako wydatek reklamowy opatrzone były firmowym logotypem.
A może zamiast firmowych prezentów, warto przekazać pieniądze na szczytny cel? Przeczytaj czym jest świąteczny CSR i jak możesz pomóc innym. |
Upominki dla pracowników
Nieco inaczej sytuacja przedstawia się w wypadku obdarowywania świątecznymi prezentami swoich współpracowników. Teoretycznie ustawa o PDOF wyklucza taką możliwość, ponieważ zakazuje wliczania działalności socjalnej do kosztów podatkowych. Jeżeli jednak skorzystamy ze środków obrotowych przedsiębiorstwa, Urząd Skarbowy spojrzy na nas łaskawszym okiem.
Dlaczego? Dzieje się tak, ponieważ kupno świątecznych prezentów traktowane jest jako wydatek, który tylko pośrednio wpływa na osiąganie przychodów w firmie. Tradycja upominków świątecznych co prawda znakomicie wpływa na atmosferę w miejscu pracy czy też wzmacnia więź zatrudnionych z firmą, ale nie ma żadnych podstaw prawnych na finansowanie jej z funduszu socjalnego.
Co najważniejsze, otrzymany upominek stanowi jednocześnie przychód pracownika. W praktyce oznacza to tyle, że kwotę przychodu musimy doliczyć do wynagrodzenia pracownika, a następnie obliczyć odpowiednią zaliczkę na podatek dochodowy. Oczywiście taki zabieg ma uzasadnienie tylko wtedy, kiedy wartość otrzymanego prezentu jest duża – symboliczne upominki nie przyczyniają się do uzyskania ekonomicznej korzyści, dlatego też ze spokojem w sercu możemy podarować pracownikowi świąteczne pierniki, bombkę czy ozdobną kartkę.
Sprawdź, jak kupić prezenty dla pracowników i uniknąć księgowych niespodzianek |
A jakie są przedziały cenowe, kwalifikujące dany prezent jako bardziej lub mniej wartościowy?
W ciągu roku podatkowego przedsiębiorca może nieodpłatnie przekazać prezenty, których wartość:
- nie przekracza sumy 100 złotych na jedną osobę (gdy prowadzimy ewidencję osób obdarowanych),
- mieści się w granicach 10-100 złotych, w przypadku kiedy nie ewidencjonujemy beneficjentów naszych upominków.
Czasami zdarza się tak, że przekazujemy prezenty na Boże Narodzenie dla naszych kontrahentów w zbiorczych opakowaniach.
- Jeżeli cena nabycia jednego podarunku nie przekroczy 10 zł, wówczas całe opakowanie zbiorcze nie zostanie opodatkowane. Nawet jeśli jego łączna wartość przekroczy sumę 100 zł (art. 7 ust.4 ustawy o VAT).
Święta to wspaniały czas, który możemy celebrować również w miejscu swojej pracy. Aby jednak uniknąć w styczniu nieprzyjemnej niespodzianki podatkowej, warto uprzednio dobrze zastanowić się nad tym, czy wszystkie wydatki poniesione z tytułu Bożego Narodzenia aby na pewno przyczyniły się do uzyskania przychodu przez przedsiębiorstwo.