Co znajdziesz we wpisie:
Święta to magiczny czas, kiedy również przedsiębiorcy wpadają w wir bożonarodzeniowych zakupów. Nic w tym dziwnego, ponieważ to właśnie grudzień jest idealny na zintegrowanie pracowników podczas firmowej Wigilii, udekorowanie biura sympatycznymi ozdobami czy obdarowanie lojalnych kontrahentów miłym upominkiem. Jak zorganizować Boże Narodzenie w firmie, aby potem bez problemu rozliczyć się z poniesionych kosztów?
Wigilia pracownicza
Trudno wyobrazić sobie święta bez uroczystej Wigilii, również tej obchodzonej w miejscu pracy. Wigilia pracownicza może zostać wrzucona w koszty pod warunkiem, że jej celem będzie integracja pracowników, a co za tym idzie, także wzrost wartości firmy.
Zgodnie z obowiązującym prawem koszty wigilijnego poczęstunku stanowią firmowy koszt podatkowy tylko wtedy, kiedy dodatkowo spotkanie przyczyni się do wzrostu wydajności pracowników. Dlatego też aby dobrze jest sporządzić ze świątecznego eventu krótki i ogólny raport, aby potem bez problemu udowodnić, że był on związany z prowadzoną działalnością.
Na co zwrócić uwagę i jak zorganizować wigilię firmową dla pracowników, aby bez problemów rozliczyć ją w kosztach? |
Co ważne, sytuacja wygląda inaczej w przypadku kolacji wigilijnej zorganizowanej dla kontrahentów. Takie spotkanie nie może zostać zaliczone na poczet kosztów uzyskania przychodu, ponieważ związane jest bezpośrednio z kosztami reprezentacji, zwłaszcza tymi poniesionymi na usługi gastronomiczne.
Dekoracje świąteczne
Choć nadają świątecznego klimatu i cieszą pracowników, nie zawsze możemy je wrzucić w firmowe koszty – w tym przypadku umiar przedsiębiorcy odgrywa kluczową rolę.
Ozdoby świąteczne, zwłaszcza te zbyt okazałe i rzucające się w oczy, kwalifikowane są bowiem jako wydatek reprezentacyjny.
Warto zatem zastanowić się, czy nie lepiej zainwestować w skromniejsze, mniej wystawne dekoracje – te uznawane są z kolei za przyczynę wzrostu zadowolenia pracowników, a co za tym idzie, można uwzględnić je w kosztach uzyskania przychodu.
Dekoracje świąteczne – kiedy jeszcze koszty, a kiedy już wydatki na reprezentację? |
Prezenty dla kontrahentów
Boże Narodzenie w firmie to także znakomity czas na obdarowanie swoich kontrahentów drobnymi upominkami. Tutaj również Urząd Skarbowy zwraca uwagę na zachowanie umiaru, ponieważ i w tym przypadku zbyt okazałe prezenty mogą zostać uznane za wydatek reprezentacyjny.
Jak zatem mieć pewność, że poniesione z tytułu prezentów koszty uwzględnimy potem w firmowych wydatkach? To proste – wystarczy rozsądnie podejść do kwestii zakupowych i wybrać takie upominki, które nie odbiegają od standardów obowiązujących w danej branży.
Co ważne, każdy prezent powinien być opatrzony firmowym logotypem – będziemy mieć wówczas pewność, że nasz podarunek ma dla organów podatkowych przede wszystkim charakter reklamowy.
Przeczytaj nasze wskazówki jak wybrać prezenty dla kontrahentów, aby móc je rozliczyć. |
Kartki świąteczne
Z punktu widzenia prawa podatkowego, kupno okolicznościowych kartek jest najbezpieczniejszym rozwiązaniem na złożenie kontrahentom świątecznych życzeń. Bez problemu wrzucimy je w firmowe koszty, ponieważ Urząd Skarbowy traktuje je jako element reklamowy, mający bezpośredni wpływ na budowanie pozytywnych relacji z klientami.
Warto pamiętać, że – tak jak w przypadku upominków – również na kartkach należy umieścić firmowy logotyp!