Księgowy z tarczą antykryzysową, czyli co należy wiedzieć

Udostępnij:
0
(0)

Pakiet antykryzysowy już od dawna budzi wiele pytań, zarówno w gronie przedsiębiorców, jak i księgowych. Obecna wersja 3.0 rozwiewa niektóre wątpliwości, które pojawiły się przy jej poprzednich odsłonach. Co o najnowszej ustawie powinien wiedzieć księgowy?

Tarcza antykryzysowa 3.0 została uchwalona 30 kwietnia 2020 r. przez Sejm i przekazana do Senatu. Zawarto w niej dodatkowe informacje, które różnią ją nieco od poprzednich ustaw. Ważne, aby każdy księgowy zapoznał się z jej ustaleniami.

Wydłużone terminy zapłaty podatków

Niektóre terminy zapłaty podatków lub złożenia istotnych pism zostały wydłużone. Ponadto, zapowiedziano, że być może ulegną one dalszym zmianom.

  • CIT-8

Dotychczas roczne zeznanie i rozliczenie należało złożyć do 31 marca. Obecnie obowiązuje termin 31 maja 2020 r. Co ważne, w przypadku organizacji non profit ustalono datę 31 lipca.

  • PIT

Obowiązek wpłaty zaliczek na podatek dochodowy za miesiące marzec i kwiecień do Urzędu Skarbowego został odroczony do 1 czerwca 2020 r. Tym ustaleniem objęto wypłatę świadczeń pochodzących z:

  • umowy zlecenia i o dzieło,
  • ze stosunku pracy,
  • praw autorskich i pokrewnych.

Dotyczy to osób, które doświadczyły negatywnych konsekwencji z powodu pandemii koronawirusa.

Ponadto, w przypadku składania rocznej deklaracji PIT za 2019 rok obowiązuje obecnie przedłużony termin – do 31 maja 2020 r. Ustawa COVID-19 jasno zaznacza, że późniejsze złożenie deklaracji lub wpłata podatku po 30 kwietnia 2020 r. jest traktowane tak jak wyrażenie czynnego żalu przez podatnika. Wówczas fiskus nie rozpoczyna postępowania o przestępstwie karno-skarbowym.

Warto też dodać, że zarówno w przypadku PIT, jak i CIT będzie istniała możliwość wstecznego rozliczenia strat podatkowych. Wystarczy, że zostanie złożona korekta zeznania za 2019 rok, w której znajdzie się udokumentowana strata w 2020 roku. To rozwiązanie przysługuje osobom, których przychody w tym roku spadły o 50 procent w stosunku do poprzedniego. Uznaje się, że od dochodu z 2019 roku odliczymy maksymalną kwotę do 5 milionów złotych.

  • Podatek od sprzedaży detalicznej

Nadal będzie on zawieszony aż do 1 stycznia 2021 roku. W okresie od lipca do grudnia 2020 roku nie będzie trzeba go zatem płacić.

Większa kwota wolna od potrąceń

Kolejną zmianą, jaką wprowadza tarcza antykryzysowa 3.0, jest zwiększona kwota wolna od potrąceń. Przyjmuje się, że jest to minimalne wynagrodzenie, wynoszące 2600 złotych brutto, po odjęciu zaliczki na składki ZUS i podatek dochodowy. W różnych przypadkach, może to być jednak 75% minimalnego wynagrodzenia, przy potrąceniu zaliczek pieniężnych udzielonych pracownikowi lub 90% – przy potrąceniu kar pieniężnych wynikających z art. 108 kodeksu pracy.

Najnowsza tarcza stanowi, że kwota wolna od potrąceń może być podniesiona nawet o 25%. Może się to stać wtedy, gdy osoba z rodziny pracownika straciła pracę bądź ma obniżone wynagrodzenie.

Darowizna na walkę z koronawirusem

W tym roku wprowadzono dodatkowy rodzaj darowizny – na walkę z COVID-19. Można przekazać ją na rzecz szpitali leczących osoby zarażone, Agencji Rezerw Materiałowych oraz Centralnej Bazy Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemicznych.

Każdy, kto dokonał takiej wpłaty w kwietniu, odliczy od podatku 200% wpłaconej kwoty. W maju będzie to 150%, zaś już we wrześniu tyle samo, ile znalazło się w darowiźnie. Dzięki temu w przyszłym roku zapłacimy niższy podatek.

Podatek od serwisów VOD

Uchwalona niedawno nowa opłata od serwisów VOD wyniesie 1,5% rocznych przychodów serwisów uzyskanych w Polsce. Pieniądze uzyskane w ten sposób mają trafić do Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Wpłaty trzeba będzie przekazać w terminie 30 dni po upływie kwartału. Szacuje się, że tylko do końca 2020 roku PISF uzyska w ten sposób około 15 milionów złotych.

Tarcza antykryzysowa 3.0 to kolejna nowelizacja pakietu antykryzysowego. Każda następna wersja przynosi nowe zmiany i wyjaśnia wątpliwości płynące z poprzednich. Wszystko wskazuje jednak na to, że nie jest to ostatni pakiet przygotowany przez rząd.

Jak przydatny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszym, który oceni ten post.

Poprzedni
Praca zdalna w czasie pandemii – jak menedżer może pomóc pracownikom?
Następny
Zdalna obsługa klienta przez biuro księgowe – o czym pamiętać?

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *