Jak rozliczyć prezenty i eventy świąteczne dla pracowników?

Udostępnij:
0
(0)

Zbliżający się koniec roku to czas podsumowań i tworzenia rocznych bilansów. To również dobry moment na podziękowanie pracownikom i kontrahentom za dotychczasową współpracę.

Prezenty świąteczne dla pracowników i klientów są jedną z popularniejszych form budowania dobrego PR-u marki. Organizacja eventów i imprez świątecznych dla pracowników również nie należy do rzadkości. Czy inwestycja w okolicznościowe prezenty firmowe może przynieść dodatkowe korzyści dla firmy w formie zmniejszenia należnego podatku? Okazuje się, że sposób rozliczania kosztów będzie uzależniony od prawidłowego zakwalifikowania wydatków. Zobacz, który z benefitów można zakwalifikować jako koszt uzyskania przychodu.

Prezenty świąteczne dla pracowników a podatek

Jeżeli w tym roku planujesz przygotować świąteczne prezenty dla pracowników rozliczenie ich może nie być tak proste, jak się wydaje. Musisz bowiem pamiętać, że nawet niewielkie upominki mogą spowodować określony skutek podatkowy dla Twojej firmy i dodatkowy obowiązek podatkowy dla osoby obdarowanej.

Wiele zależy od rodzaju zakwalifikowania przedmiotowych kosztów. Według  art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych  do kosztów uzyskania przychodu można zaliczyć jedynie te, które pozostają w ścisłym związku przyczynowo-skutkowym ze źródłem przychodów, są prawidłowo udokumentowane i nie zostały wykluczone w zapisach art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Można zatem uogólnić i stwierdzić, że do kosztów uzyskania przychodu zalicza się wszystkie wydatki, które są niezbędne do prowadzenia działalności. Pozostaje zatem pytanie: czy prezenty dla pracowników lub eventy firmowe znajdą swoje gospodarcze uzasadnienie?

Do wydatków, których nie można zakwalifikować do kosztów uzyskania przychodu, należą między innymi wydatki reprezentacyjne. Może to być np. zamówienie cateringu, wyposażenie kuchni w przekąski i napoje, ale też wyjątkowo okazałe podarunki dla kluczowych partnerów biznesowych. Czy istnieje sposób, by niektóre prezenty świąteczne zaliczyć do wydatków zmniejszających podatek?

Drobne prezenty dla pracowników jak rozliczyć je prawidłowo?

Wyrażenie wdzięczności pracownikowi za wykonana pracę lub nawiązane relacje biznesowe można uznać za element motywacyjny, który rodzi związek przyczynowo-skutkowy z przychodami przedsiębiorcy. Większa motywacja pracowników podnosi morale zespołu i może wpłynąć na efektywność pracy. Zatem niewielkie prezenty świąteczne mają pośredni związek z osiągnięciem przychodu i mogą zostać zakwalifikowane jako koszt jego uzyskania.

Prezenty dla pracowników rozliczenie jako nakład na reklamę i marketing

Według zapisów art. 22 ustawy, wydatki poniesione na reklamę i marketing również mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. Zamówienie personalizowanych prezentów z logo firmy z myślą o podarowaniu ich  pracownikom lub kontrahentom wydaje się rozwiązaniem spełniających kryteria reklamy.

Zaliczone do kosztów uzyskania przychodu może być podarowanie pracownikom lub klientom drobnych upominków, kartek świątecznych z życzeniami, słodyczy, logowanych gadżetów marketingowych, które otrzymają wszyscy. Jeżeli takie prezenty będą pozbawione cech wystawności, przedsiębiorca będzie mógł zaliczyć ja do kosztów uzyskania przychodu. Co ważne włącza się w nie również koszty transportu przesyłek, opakowania itp.

W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 21 ust. 1 pkt 68a wskazano, że upominki prezentowane przez świadczeniodawcę, które mają charakter reklamowy i których wartość nie przekracza kwoty 200 złotych, nie będą ulegać opodatkowaniu. Jeżeli jednak osoba obdarowana pozostaje ze świadczeniodawcą w jakimkolwiek stosunku cywilnoprawnych, zwolnienie z podatku już nie obowiązuje.

Prezenty dla pracowników jak rozliczyć upominki z ZFŚS

Jeżeli paczki świąteczne mają być finansowane ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, nie ma możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodu. Wynika to z faktu, że koszty wynikające z prowadzenia ZFŚS podlegają już opodatkowaniu.

Z zasobów ZFŚS można zorganizować też event pracowniczy, jednak należy pamiętać, że charakter imprezy powinien być zgodny z definicją działalności socjalnej przyjętą w Ustawie o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Warto jednak zadbać o udokumentowanie faktu, że świadczenia, które otrzymują pracownicy podczas takiego spotkania, nie są zaliczane do ich przychodu podatkowego.

Jak rozliczyć eventy świąteczne? Czy można wliczyć je w koszty uzyskania przychodu?

Rozliczenie prezentów świątecznych i eventów okolicznościowych jest trudne nie tylko dla podatników. Niestety same organy podatkowe i sądy administracyjne mają odmiennie interpretacje co do zastosowania ustanowionych przepisów.

Zakłada się, że jeżeli symboliczne „jajeczko” czy „wigilia służbowa” są organizowane dla samych pracowników i mają za zadanie podtrzymać dobre relacje w zespole wydatki poniesione na organizację takiego spotkania można zaliczyć w poczet kosztów uzyskania przychodu.

Do kosztów poniesionych na organizację świątecznego eventu dla pracowników wejdzie cena obsługi i wynajęcia sali, koszty usług muzyków, artystów czy wodzirejów, opłaty za usługi gastronomiczne, napoje i obsługę kelnerską i inne wydatki związane z szeroko pojętą obsługą wydarzenia. Co więcej, w koszty wrzucić można również opłaty za hotele, taksówki i inne środki transportu dla pracowników biorących udział  w imprezie. Wydatki na alkohol nie będą jednak podlegać odliczeniu!

Jak zaksięgować paczki świąteczne dla pracowników? Jak widać, interpretacje podatkowe w tej kwestii pozostają pole do domysłów, a i same organy nadrzędne często mają różne zdanie na ten temat. Mimo wszystko wiele firm i tak decyduje się na organizację eventów świątecznych i przygotowanie miłych upominków okolicznościowych dla swoich pracowników.

Jak przydatny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszym, który oceni ten post.

Product Marketer SaldeoSMART. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego i Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, doświadczona managerka z certyfikatem Prince2, która specjalizuje się w zarządzaniu zmianą i marketingiem produktowym. Na co dzień zajmuje się dopasowaniem produktu do oczekiwań rynku i efektywną komunikacją SaldeoSMART do klientów. Pasjonują ją nowe technologie i aplikacje. Nie stroni od wysiłku fizycznego i dźwigania kilogramów zwłaszcza w martwym ciągu.
Poprzedni
6 edycja Konferencji SaldeoSMART dla Klientów z kolejnym rekordem!
Następny
Podsumowanie 2022 roku w SaldeoSMART

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *