Jak prawidłowo rozliczyć bon turystyczny?

Udostępnij:
0
(0)

Bon turystyczny to pomysł realizowany przez Ministerstwo Rozwoju. Jego celem jest wsparcie finansowe polskich rodzin oraz branży turystycznej. Nowe rozwiązanie stało się wyzwaniem nie tylko dla uprawnionych do korzystania z niego gości, ale także dla biur podróży, hotelarzy oraz firm oferujących usługi turystyczne. Bon trzeba bowiem prawidłowo ująć w księgach rachunkowych.

18 lipca 2020 roku w życie weszła ustawa o Polskim Bonie Turystycznym[i]. Wykorzystamy go w pensjonatach, hotelach, gospodarstwach agroturystycznych lub na koloniach. Osoba, która otrzymała bon, może płacić nim wielokrotnie, do momentu wyczerpania wysokości świadczenia.

Działanie bonu

Wszelkie podmioty realizujące usługi turystyczne bądź hotelarskie muszą zarejestrować się w specjalnym systemie teleinformatycznym. Dane w nim umieszczone powinny być zgodne z prawdą, w przeciwnym razie grozi nam odpowiedzialność karna.

Osoby uprawnione do skorzystania ze świadczenia na specjalnej stronie sprawdzą, gdzie mogą je wykorzystają i kto oferuje usługi turystyczne. Następnie system teleinformatyczny wskaże, że płatność na rzecz przedsiębiorcy zostanie rozliczona za pomocą bonu, dzięki czemu przedsiębiorca nie musi wystawiać potwierdzenia płatności.

Według artykułu 24 ust. 1 ustawy o Polskim Bonie Turystycznym, bony mają być przekazywane w formie wiadomości SMS lub na adres poczty elektronicznej. Do płatności za pomocą bonu również posłuży ten sam system teleinformatyczny. Sama płatność to kwota brutto, obejmująca VAT związany z turystycznymi usługami. O wysokości podatku decyduje rodzaj usługi, jednak należy pamiętać o tym, że niektórzy przedsiębiorcy i organizacje pozarządowe są zwolnione z VAT-u.

Za co nim zapłacimy?

Bonem opłacimy usługi hotelarskie bądź te świadczone w ramach imprezy turystycznej. Warto także pamiętać, że zgodnie z ustawą dochodzi do niej, gdy:

  1. usługi są połączone przez jednego przedsiębiorcę – na prośbę podróżnego bądź przed zawarciem umowy obejmującej wszystkie usługi, zgodnie z wyborem osoby uprawnionej,
  2. niezależnie od tego, czy zostały zawarte osobne umowy z dostawcami usług, są one:
  • zakupione w jednym punkcie sprzedaży lub
  • oferowane i sprzedawane przy użyciu określenia “impreza turystyczna”, lub
  • sprzedawane po cenie całkowitej bądź obejmującej wszystkie usługi, lub
  • łączone już po zawarciu umowy, na mocy której podróżny dokonuje wyboru spośród dostępnych usług

Z kolei usługi hotelarskie bardzo dokładnie definiuje art. 3 ust. 1 pkt 8 ustawy o usługach hotelarskich. To krótkotrwałe, ogólnodostępne wynajmowanie domów, pokoi, mieszkań, miejsc noclegowych oraz przestrzeni na ustawienie namiotów, a także świadczenie usług z tym związanych w obrębie danego obiektu.

Rodzaje świadczeń

W ustawie o Polskim Bonie Turystycznym wyróżniono ich dwa rodzaje. Pierwszy, zwany “świadczeniem w formie bonu”, to polski bon turystyczny. Przewidziano również drugą opcję, czyli “dodatkowe świadczenie w formie bonu”. Różnią się one jedynie kwotą. Według zapisu, na jedno dziecko przypada jeden bon o wartości 500 złotych. Dziecko niepełnosprawne otrzyma jednak dwa świadczenia, dodatkowy bon o tej samej wartości, co ostatecznie da kwotę 1000 złotych.

Jak zaksięgować bon turystyczny?

Sposób zapłaty nie ma znaczenia w przypadku ujmowania przychodów w księgach rachunkowych. Przedsiębiorcy ujmujący swoje usługi na kasie fiskalnej nadal będą fiskalizować je w dotychczasowy sposób. Należy pamiętać, że przychód powstaje w dniu sprzedaży usługi, a nie zapłaty, dlatego istnieje możliwość realizacji bonu wcześniej niż nastąpi sama usługa. Taką płatność trzeba będzie ująć jako otrzymaną zaliczkę na poczet przyszłego świadczenia.

Z kolei w przypadku nienależnie pobranej kwoty, np. w wyniku przeprowadzonych czynności sprawdzających, otrzymane przez przedsiębiorców pieniądze należy zwrócić do Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 lub – jeśli zostanie on zlikwidowany – do budżetu państwa. Do kwoty dolicza się również ustawowe odsetki za opóźnienie, liczone od dnia otrzymania pieniędzy. Uznaje się, że nienależnie pobrana płatność zachodzi, gdy:

  • w systemie teleinformatycznym podano nieprawdziwe dane
  • suma została wydana na inne usługi niż te opisane w art.5 ust. 1 ustawy

Bon można uzyskać od 31 lipca 2020 roku. Będzie on ważny do 31 marca 2022 roku. Co ciekawe, obecnie przepisy nie wskazują, czy podróżni powinni dokonać płatności za usługę turystyczną przed skorzystaniem z niej czy po.

[i] Ustawa z dnia 15 lipca 2020 r. o Polskim Bonie Turystycznym – dostęp 11.08.2020 r.

Jak przydatny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszym, który oceni ten post.

Poprzedni
Środki na przeciwdziałanie epidemii – czy możemy ująć je w kosztach?
Następny
Aktualizacja – powiadomienia push w przeglądarce o podatkach i ZUS

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *