Czy do sprawnego funkcjonowania firmy w obecnych czasach potrzebne są nowoczesne technologie? Czy przedsiębiorstwo, które z nich nie korzysta, może przetrwać na rynku? W czym i jak technologie IT realnie pomagają firmom? Jakie korzyści – zdaniem biznesmenów – daje im IT i jego zdobycze?
Technologie informatyczne wykorzystywane są obecnie niemalże wszędzie – od aplikacji do zarządzania relacjami z klientem poprzez zakupy, logistykę, produkcję, finanse, po komunikację czy zarządzanie personelem. Na ile faktycznie pomagają przedsiębiorstwom?
Z badań „Nowoczesne IT w MŚP”* zrealizowanych przez Ipsos MORI dla Microsoftu wynika, że większość przedsiębiorców widzi w IT szerokie korzyści i to na wielu polach. W jakich aspektach szczególnie ważna jest dla firm nowoczesna technologia?
- 40% widzi jej szerokie zastosowanie w komunikacji z klientami – ułatwia z konsumentem kontakt, który dzięki technologii może być wielopłaszczyznowy, i umożliwia sprawną i szybką wymianę danych. Jest to niezwykle ważne dla mikrofirm liczących do dziewięciu pracowników, w których inwestycje w IT poprawiają jakość obsługi klientów oraz – docelowo – zwiększają ich satysfakcję.
- 37% firm docenia technologię IT w komunikacji wewnętrznej – między pracownikami. Dla prawie 30% badanych przekłada się to na poprawę produktywności, a 27% twierdzi, że również wyższą satysfakcję z pracy. Nie bez znaczenia jest też to, że dla 51% pracowników technologie IT to wyższa produktywność poza biurem (a to jednak jest miejsce, gdzie coraz częściej musimy wykonywać przynajmniej część obowiązków).
- 25% firm widzi korzyść w lepszym dostępie do firmowych danych – co oczywiście przekłada się na poprawę komunikacji zarówno z klientem, jak i wewnątrz firmy. Taki dostęp to najczęściej umieszczenie dokumentów w chmurze.
Technologie IT skuteczne w małych i średnich przedsiębiorstwach
Choć wydawałoby się, że to korporacje i wielkie firmy przodują w wykorzystaniu zdobyczy IT – mają przecież budżety i możliwości, o jakich małym firmom trudno marzyć – to paradoksalnie inwestycje w technologie najbardziej przydają się małym przedsiębiorstwom. Aż 42% tych małych i 41% średnich wskazuje na poprawę komunikacji i produktywności właśnie dzięki wykorzystaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Co trzecia wskazuje na możliwość zredukowania kosztów prowadzenia działalności, a 20% na zapewnienie pracownikom opcji świadczenia pracy w formie zdalnej.
Jak wynika z badania Microsoftu, nowoczesne technologie IT to dla firm z sektora MŚP ogromna korzyść i ułatwienie, które dostrzega coraz więcej przedsiębiorców. Aplikacje umożliwiające przechowywanie danych w „chmurze”, a także łatwą i szybką wymianę dokumentów czy komunikację pozwalają osiągać przewagę konkurencyjną – co zresztą w badaniu podkreślało aż 28% pytanych firm.
* https://news.microsoft.com/pl-pl/2015/12/18/technologia-zwieksza-konkurencyjnosc-msp/#