Co znajdziesz we wpisie:
Już wkrótce pojawi się możliwość inspekcji pracownika przez firmy podczas home office. Pracodawcy będą mogli ją przeprowadzić w innych warunkach niż do tej pory, bez zgody zatrudnionych. Wprowadzona zostanie również opcja pracy zdalnej na żądanie oraz zmienią się rozwiązania dotyczące BHP i kosztów home office.
Według “Projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy”, przygotowanym przez Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii, dotychczasową “telepracę” zastąpi “praca zdalna”. Znalazł się w nim zapis pozwalający uzgodnić warunki home office przy zawieraniu umowy z pracodawcą bądź w trakcie zatrudnienia. Obustronna wymiana informacji, pism i wniosków odbywać się będzie też teraz jedynie w formie online.
Jak będzie wyglądać kontrola?
Jak dotąd w projekcie nowelizacji kodeksu pracy znajdował się zapis o zgodzie pracownika na inspekcję pracy zdalnej w miejscu jej wykonywania. Najnowszy projekt pozwoli jednak na przeprowadzenie kontroli bez wcześniejszego informowania o niej zatrudnionego.
Gdy nowelizacja wejdzie w życie w trzecim kwartale tego roku, przedsiębiorstwa sprawdzą zespół w godzinach pracy w miejscu wykonywania obowiązków. Warto zaznaczyć, że czynności kontrolne nie będą mogły naruszać prywatności – zarówno pracownika, jak i innych domowników, a także utrudniać korzystania z pomieszczeń w sposób zgodny z ich przeznaczeniem.
Inne zmiany
-
Polecenie pracy zdalnej
Projekt zakłada, że pracodawca będzie mógł zlecić zespołowi home office w takich sytuacjach jak stan nadzwyczajny (na przykład podczas pandemii) bądź losowe zdarzenie. Z kolei pracownik zawsze będzie mógł złożyć wniosek o możliwość pracy zdalnej w pełnym wymiarze lub wykonywanie obowiązków w formie hybrydowej.
-
Home office na żądanie
To zupełnie nowe rozwiązanie zakłada, że pracownik, który w danym dniu nie będzie mógł pojawić się w biurze, dostanie opcję pracy w trybie zdalnym. Takich dni ma być 12 w roku. Prawdopodobnie, najchętniej przyznawane będą jednak rodzicom oraz opiekunom.
-
Koszty pracy zdalnej
Poznaj więcej możliwości SaldeoSMART, które ułatwią Ci pracę w Biurze Rachunkowym jaki w Firmie Skontaktuj się z nami. Nasz doradca odpowie na wszystkie Twoje pytania i przedstawi rozwiązania dostosowane do Twoich potrzeb. |
W jaki sposób zostaną rozwiązane wydatki na home office? Ustawodawcy zakładają, że pracodawca pokryje koszty obejmujące zakup i utrzymanie niezbędnych urządzeń oraz narzędzi do pracy. Ponadto, pracownik może uzgodnić z firmą kwotę rozliczenia za internet oraz prąd zużyty podczas wykonywania obowiązków.
Jeśli zatrudniony korzystać będzie z własnego sprzętu i urządzeń, otrzyma za to rekompensatę finansową od przedsiębiorstwa. Zależy to jednak od uzgodnień obu stron.
-
Zasady BHP
Dodatkowo, w projekcie znajdą się zasady dotyczące zachowania bezpieczeństwa i higieny pracy. Chociaż za szkolenie w tym zakresie odpowiada firma, to pracownik będzie osobą odpowiedzialną za dostosowanie stanowiska pracy do wymogów. Pracodawca może też pod tym właśnie kątem skontrolować swój zespół.
Co ważne, każdy wypadek podczas home office będzie traktowany, tak jakby wydarzył się w biurze. Aby uzyskać za niego odszkodowanie, pracownik powinien nie tylko go zgłosić, ale także wyrazić zgodę na oględziny w domu.
Projekt najprawdopodobniej zostanie uchwalony w trzecim kwartale tego roku.