Co znajdziesz we wpisie:
Niskie bezrobocie i niedobór talentów w niektórych branżach, np. IT, powodują, że pracodawcy coraz częściej przewidują dla zatrudnionych pozapłacowe benefity. O jakich mowa? Jakie są najbardziej pożądane przez pracowników?
Benefity pozapłacowe – standard czy motywator?
Jeszcze kilka lat temu na benefity pozapłacowe mogli liczyć jedynie pracownicy korporacji. Dziś coraz częściej nawet niewielkie firmy wychodzą z propozycją dodatkowych świadczeń. Warto jednak zaznaczyć, że benefity oferowane przez pracodawców są różnie odbierane przez zatrudnionych. Dla pracowników wyższego szczebla możliwość skorzystania np. z prywatnej opieki medycznej jest czymś naturalnym, zatem pracodawcy muszą ją oferować, by pozyskać specjalistę. W przypadku pracowników niższego szczebla sytuacja wygląda inaczej – benefity nie są standardem, zatem działają motywująco.
Istnieje też spora różnica między benefitami proponowanymi pracownikom niższego i wyższego szczebla. Ci pierwsi najczęściej mogą liczyć na karnet na siłownię lub dostęp do prywatnej opieki medycznej. Specjalistom oferuje się znacznie więcej – poza wymienionymi benefitami – czekają na nich również: sprzęty firmowe (np. laptop), ubezpieczenie na życie i liczne szkolenia podnoszące kwalifikacje zawodowe.
Jak pozyskać i wdrożyć pracownika, aby został w firmie na dłużej? Przeczytaj na temat onboardingu – sposobu na rotację pracowników. |
Co oferują najwięksi?
Na jakie benefity mogą liczyć osoby, które myślą o tym, aby w przyszłości pracować dla gigantów np. Google czy Coca-Cola? Najwięksi pracodawcy w poszczególnych branżach mają największe możliwości, jeżeli chodzi o oferowanie pozapłacowych świadczeń. Przykładowo:
- Google wychodzi naprzeciw pracownikom mającym dzieci. Prorodzinna polityka tej firmy sprowadza się do przyznawania zatrudnionym dodatkowych pieniędzy – 500$ miesięcznie. W założeniu środki te są przeznaczone na zakup gotowych posiłków dla dzieci, bo aktywni zawodowo rodzice nie zawsze są je w stanie przyrządzić.
- Coca-Cola wdrożyła kompleksowe rozwiązania, jeżeli chodzi o benefity. Każdy zatrudniony od pierwszego dnia pracy zostaje objęty ubezpieczeniem NNW, może też korzystać z prywatnej opieki medycznej. Firma gwarantuje każdemu pracownikami dostęp do produkowanych napojów – poza słodkimi, mowa także o wodzie i sokach.
- IBM również proponuje pracownikom szereg świadczeń pozapłacowych. Zatrudnieni mogą skorzystać z kursów języka angielskiego, otrzymują także karnety uprawniające ich do wejścia na teren siłowni i wybranych klubów fitness. To jednak nie wszystko – pracownicy mają też sporą dowolność, gdy mowa o ustalaniu godzin pracy.
Czasem benefity pozapłacowe oferowane przez firmę mają również budować jej wizerunek na zewnątrz. Przykładowo PKO Bank Polski od wielu lat organizuje Integracyjne Spotkania Mikołajkowe. Podczas tego wydarzenia dzieci pracowników bawią się z wychowankami placówek opiekuńczo-wychowawczych. Na wszystkich uczestników spotkania są przewidziane upominki.
Benefity okiem pracownika
Atrakcyjne dodatki dla pracowników mogą skusić osoby poszukujące zatrudnienia do złożenia aplikacji w danej firmie. Pracodawcy powinni jednak pamiętać, że różne grupy pracowników uznają inne benefity za szczególnie pożądane.
Z raportu „Benefity pozapłacowe. Co motywuje specjalistów IT” przygotowanego przez IT-Leaders wynika, że dla tej grupy pracowników kluczowymi są[1]:
- elastyczny czas pracy – 77 proc.,
- możliwość pracy zdalnej – 75 proc.,
- szkolenia – 59 proc.
Dopiero na dalszych miejscach pojawiły się: dostęp do prywatnej opieki medycznej, pakiety sportowe i przekąski czy owocowe dni opłacane przez pracodawców.
O pracy zdalnej przeczytasz także w innych tekstach SaldeoSMART:
|