zawieszona działalność a pit

Jak rozliczyć podatki przy zawieszeniu lub zamknięciu działalności gospodarczej?

Udostępnij:
2.7
(7)

Czy zawieszenie lub zamknięcie działalności gospodarczej oznacza natychmiastowe zakończenie spraw formalnych związanych z prowadzeniem firmy? Niestety nie! Zakres rozliczeń podatkowych, których trzeba dopilnować po zawieszeniu firmy, będzie uzależniony od wybranej wcześniej formy opodatkowania. Zobacz, jakie podatki przy zamknięciu działalności trzeba będzie rozliczyć i kiedy złożyć roczne zeznanie podatkowe.

Zawieszona działalność a PIT – terminy składania zeznań

Tym, co najbardziej interesuje byłych przedsiębiorców i właścicieli firm znajdujących się w okresie zawieszenia, jest to, jaki PIT przy zawieszonej działalności należy przedstawić podczas składania rocznych zeznań podatkowych.

Zamknięcie firmy, a nawet niewykazanie przez cały rok żadnych dochodów nie zdejmuje z podatnika obowiązku złożenia zeznania rocznego.

Zakładając jednak sytuację, w której działalność przynosiła przynajmniej przez część roku dochody, wystarczy ująć je w rocznym zeznaniu wraz z uwzględnieniem poniesionych kosztów. Terminy składania PIT dla poszczególnych działalności prezentują się następująco:

  • PIT-36 składa się do 30 kwietnia. Dotyczy skali podatkowej.
  • PIT-36L składa się do 30 kwietnia. Dotyczy podatku liniowego.
  • PIT-28 składa się do końca lutego. Dotyczy ryczałtu.
  • PIT-16A składa się do 31 stycznia. Dotyczy karty podatkowej.
  • CIT-8 składa się do 31 marca. Dotyczy spółek – podatników podatku CIT.

Okres zawieszenia działalności a podatek dochodowy

Dobrą informacją dla osób, które do okresu zawieszenia rozliczały się na zasadach ogólnych i na tzw. liniówce, jest to, że za okres zawieszenia nie ma obowiązku wpłaty zaliczek.

Podobna zasada obowiązuje ryczałtowców. W okresie zawieszenia działalności firmy podatnik jest zwolniony z ryczałtu.

Aby jednak nie wpaść w pułapkę przepisów związanych ze zwolnieniami podatkowymi, należy pamiętać, że zwolnienie z obowiązku regulowania zaliczek dotyczy wyłącznie okresu trwania zawieszenia. W sytuacji, w której obowiązek taki powstanie jeszcze przed okresem zawieszenia – przedsiębiorca jest zobligowany do zapłaty podatku. Termin zapłaty zaliczki na podatek dochodowy może wówczas przypadać już na okres zawieszenia działalności.

Inaczej kwestia rozliczeń zawieszonej działalności przedstawia się w sytuacji osób rozliczających się w formie karty podatkowej. Co prawda w trakcie trwania zawieszenia firmy nie ma obowiązku opłacania karty. Należy jednak pamiętać o tym, że jeżeli zawieszenie trwa niepełny miesiąc kalendarzowy, czyli na przykład 50 dni, kwotę zaliczki należy proporcjonalnie zmniejszyć o każdy dzień zawieszenia w prowadzeniu działalności.

Likwidacja działalności gospodarczej a podatek dochodowy

Zamknięcie działalności gospodarczej wiąże się z szeregiem spraw formalnych. Do niektórych z nich zalicza się np. sporządzenie spisów z natury, wykazu składników majątku, a także wpisania spisów do podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Likwidacja działalności obliguje również do rozliczenia ostatniego podatku.
Podatki przy zamknięciu działalności różnią się w zależności od wyboru formy opodatkowania. Przedsiębiorcy rozliczający się według skali podatkowej, podatku liniowego i ryczałtu w następnym miesiącu po likwidacji firmy powinni uregulować ostatni podatek dochodowy za kwartał lub opcjonalnie – za ostatni miesiąc prowadzenia działalności.

Zamknięcie firmy, której metodą opodatkowania była karta podatkowa, również wymaga uregulowania podatku dochodowego za ostatni miesiąc jej prowadzenia. Rozliczenia należy dokonać z zachowaniem zasady pomniejszenia należnego podatku proporcjonalnie za każdy dzień zawieszenia przekraczający pełny miesiąc. Jest to 1/30 miesięcznej należności podatkowej za każdy dodatkowy dzień funkcjonowania firmy.

Likwidacja działalności obliguje przedsiębiorców zatrudniających pracowników do złożenia deklaracji PIT (4R, 8AR, R) lub w przypadku nierezydentów IFT-1R. Należy również pamiętać o wysłaniu deklaracji podatkowych do byłych zatrudnionych.

Jak przydatny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 2.7 / 5. Liczba głosów: 7

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszym, który oceni ten post.

Product Marketer SaldeoSMART. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego i Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, doświadczona managerka z certyfikatem Prince2, która specjalizuje się w zarządzaniu zmianą i marketingiem produktowym. Na co dzień zajmuje się dopasowaniem produktu do oczekiwań rynku i efektywną komunikacją SaldeoSMART do klientów. Pasjonują ją nowe technologie i aplikacje. Nie stroni od wysiłku fizycznego i dźwigania kilogramów zwłaszcza w martwym ciągu.
Poprzedni
Obieg dokumentów w branży budowlanej – jak sprawić, żeby był wygodniejszy?
Następny
KSeF okiem księgowego. Za mało czasu, za dużo zmian

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *