Co znajdziesz we wpisie:
Masz świetny pomysł na innowacyjny produkt, ale brakuje Ci środków na jego zaprojektowanie, stworzenie i wprowadzenie do sprzedaży? Rozwiązaniem może być crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe. Sprawdzamy jego zalety i wady.
Czym jest crowdfunding?
Nazwa crowdfunding wywodzi się z dwóch angielskich słów, czyli „crowd” (tłum) i „funding” (finansowanie). Ta forma finansowania jest ściśle związana z rozwojem internetu. Polega ona na tym, że pomysłodawca, który nie ma środków na realizację swojego biznesowego konceptu, prosi o wsparcie internautów. W zamian zaangażowana społeczność otrzymuje określone profity, np. gotowy produkt do przetestowania czy zniżki na jego zakup.
Crowdfunding pozwala sfinansować projekty z różnych branż. W ten sposób pieniądze na trasy koncertowe pozyskują artyści, a firmy zajmujące się tworzeniem gier i filmów często zbierają fundusze na reaktywację kultowych pozycji. Niektórzy idą o krok dalej, próbując zrealizować innowacyjne pomysły. Tak było choćby w przypadku urządzenia do optymalizacji faz snu NeuroOn, które – co warto wiedzieć – jest polskim pomysłem.
Crowdfunding – zalety i wady
Mimo że pozyskiwanie środków poprzez platformy internetowe cieszy się dużym zainteresowaniem wśród osób chcących zrealizować innowacyjne projekty, to każdy powinien mieć na uwadze zarówno zalety, jak i wady takiego rozwiązania.
Zalety korzystania z tej drogi pozyskiwania środków są następujące:
- darmowa promocja – współcześnie działania marketingowe są nieodłącznym elementem prowadzenia biznesu. Dzięki platformom crowdfundingowym o projekcie może zrobić się głośno, a to może przyciągnąć kolejnych inwestorów;
- możliwość sprawdzenia pomysłu – pomysłodawca może przetestować swój projekt bez angażowania środków własnych czy zaciągania kredytów. Jeżeli projekt okaże się sukcesem, łatwiej będzie o kolejne środki;
- rozłożenie ryzyka – kapitał na realizację projektu wykłada wielu inwestorów i to oni ponoszą ryzyko. Może bowiem zdarzyć się, że końcowy efekt będzie odbiegał od oczekiwanego i konsumenci nie będą zainteresowani produktem.
Mimo że crowdfunding ma zalety, to nie jest pozbawiony wad:
- w ten sposób można pozyskać jedynie ograniczoną pulę pieniędzy – najczęściej poprzez crowdfunding można pozyskać maksymalnie 100 tys. euro. Ta kwota może nie być wystarczająca na realizację dużego projektu,
- społeczność musi być systematycznie informowana o postępach prac – inwestorzy chcą wiedzieć, na jakim etapie jest realizacja projektu. Do podanych informacji dostęp ma każdy, w tym również konkurencja, która może je wykorzystać do realizacji własnych celów biznesowych;
- niska marża – ma etapie realizacji pomysłu mogą pojawić się niespodziewane problemy, które będą wymagały dodatkowych środków. To może doprowadzić do tego, że marża pomysłodawcy będzie niewielka.
Crowdfunding – najpopularniejsze platformy
Chcesz wiedzieć więcej o crowdfundingu? Zamierzasz skorzystać z tej formy pozyskiwania kapitału na dalsze inwestycje? Najpopularniejszą platformą jest Kickstarter.com, który został założony w 2009 r. Dotychczas za jego pomocą sfinansowano ponad 153 tys. projektów. Jeżeli chodzi o polskie platformy, to popularnością cieszą się m.in. Polakportafi.pl i Wspieram.to. W porównaniu jednak do zagranicznego Kickstarter.com ich sukcesy są znacznie skromniejsze. To właśnie główny powód, dla którego wielu pomysłodawców z Polski preferuje szukać finansowego wsparcia wśród zagranicznych internautów.