Co znajdziesz we wpisie:
Jak zmieniają się benefity pracownicze w firmach? Dobra atmosfera i świetni pracownicy – to elementy, które często budują przedsiębiorstwo. Jak jednak zadbać o zespół? Pomagają w tym benefity pracownicze. Sztuką jest jednak dopasowanie ich z jednej strony do potrzeb zatrudnionych, a z drugiej do możliwości pracodawcy. Jak to zrobić?
Benefity pracownicze to dodatki do wynagrodzenia, które mogą przybierać formy usług czy kursów, z których korzystają pracownicy. Takie świadczenia pozapłacowe stają się coraz bardziej popularne nie tylko w większych, ale i mniejszych firmach.
Benefity pracownicze: FUNKCJE
Jeśli wybierzemy właściwe benefity, dopasowane do potrzeb pracowników, mamy szansę zyskać ich lojalność i większe zaangażowanie w rozwój przedsiębiorstwa. Atrakcyjne dodatki do pensji są też istotne w sytuacji, gdy chcemy zachować konkurencyjność na rynku pracy. Niekiedy mogą być one elementem, który skłoni kandydata do przyjęcia oferty pracy.
Co ważne, świadczenia pozapłacowe, takie jak karty sportowe, dostęp do prywatnej opieki zdrowotnej lub bilety do kina czy teatru, pomagają poprawić zdrowie zespołu oraz spełnić jego potrzeby kulturalne.
CZYTAJ TAKŻE: Jak funkcjonują urlopy ojcowski i tacierzyński? >>>
Najczęstsze dodatki dla pracowników
Wiele firm od dawna proponuje pracownikom prywatną opiekę medyczną, karty sportowe bądź udział w szkoleniach i kursach. Zmieniło się to jednak w trakcie pandemii. Niektóre dodatki przybrały w tym czasie inną formę.
Dobrym przykładem jest chociażby praca zdalna, jeszcze niedawno postrzegana jako wykorzystywany od czasu do czasu benefit. Obecnie w wielu zawodach stała się ona zupełnie standardową praktyką.
Przedsiębiorstwa rozwijały również pakiety opieki medycznej, niejednokrotnie dodając do nich kolejne, zdalne opcje. Pracownicy mogą zatem skontaktować się online z lekarzami, psychologami oraz – w przypadku większych firm – z dietetykami. W związku z powszechną pracą zdalną tego typu usługi okazały się przydatne zespołom.
Do wersji online udało się przenieść także niektóre usługi związane z kulturą i edukacją. Szkolenia i kursy są organizowane zdalnie, zaś zespół otrzymuje dostęp do platform VOD, w których może obejrzeć seriale, filmy bądź spektakle, oraz bibliotek online.
CZYTAJ TAKŻE: Zadowolony pracownik, czyli co decyduje o szczęściu w pracy >>>
Jak dopasować benefity do potrzeb pracowników?
W wyborze odpowiednich benefitów może pomóc przeprowadzenie krótkiej, anonimowej ankiety wśród zespołu, dzięki której dowiemy się, które dodatki spełnią jego oczekiwania.
Warto również zadać sobie następujące pytania:
- do jakiej grupy wiekowej należą pracownicy,
- czy w zespole dominuje praca zmianowa, przy biurku czy też bardziej dynamiczna,
- w czym dane świadczenie pomoże pracownikom.
Nie wszystkie dodatki muszą być jednak kosztowne. Zwłaszcza w okresie pandemii, gdy pracodawcy nie zawsze mogą sobie pozwolić na tego typu wydatki, można postawić na drobne rzeczy, które będą miłym gestem w stronę zespołu.
Oto przykłady bardziej dostępnych benefitów:
- elastyczny, niekiedy krótszy czas pracy, np. 7-godzinny dzień pracy w piątki,
- wolne w dniu urodzin,
- zdrowe przekąski dla zespołu,
- możliwość pracy na firmowym balkonie lub w ogródku w słoneczne dni,
- dofinansowanie okularów korekcyjnych,
- biblioteka z branżowymi (i nie tylko) publikacjami,
- wybrane dni bez przyjętego przez przedsiębiorstwo dress code’u,
- firmowe śniadania.
Benefity pracownicze są dobrym pomysłem, aby nie tylko docenić pracowników, ale także pokazać im, że firma dba o ich rozwój i zdrowie. Korzystając z dostępnych zajęć, np. w ramach karty sportowej, zespół będzie budować pozytywne skojarzenia z przedsiębiorstwem. Co ważne, nie wszystkie benefity muszą generować większe koszty, dlatego można je wprowadzać na przykład sezonowo.