Co znajdziesz we wpisie:
Połowa roku za nami, pora więc na zmiany. A tych jak wiemy w prawie podatkowym nie brakuje. Od 1 lipca 2018 zaczyna obowiązywać kilka istotnych dla przedsiębiorców zmian, dotyczących prowadzenia firmy, zatrudniania pracowników czy podatków.
Pliki JPK na żądanie organów podatkowych
Do przesyłania plików JPK powoli przyzwyczajamy się (lub już się przyzwyczailiśmy) już od 2 lat. Od 1 lipca 2018 roku także mikrofirmy oraz firmy z sektora MŚP (małe i średnie przedsiębiorstwa) będą objęte przesyłaniem na żądanie organów podatkowych struktur JPK:
- JPK_KR – księgi rachunkowe
- JPK_WB – wyciąg bankowy
- JPK_MAG – magazyn
- JPK_FA – faktury VAT
- JPK_PKPIR – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- JPK_EWP – ewidencja przychodów
Tym samym przesyłanie plików JPK obejmie już wszystkich podatników – obowiązkowo, każdego miesiąca JPK_VAT a na żądanie – pozostałych 6 struktur. Przesyłanie JPK na żądanie dotyczy kontroli podatkowej lub czynności sprawdzających. Czas na dostarczenie pliku to co najmniej 3 dni, może także wnioskować o wydłużenie tego czasu (uzasadnione przypadki jak np. duża ilość danych czy nieobecność osoby odpowiedzialnej za przygotowywanie plików JPK). Niedostosowanie się do wezwania grozi karą.
Jak pobrać Jednolity Plik Kontrolny – JPK_FA z SaldeoSMART – przewodnik po funkcji |
Płatność podzielona, czyli Split Payment
Split payment, MPP – jeden z tematów, który w ostatnich miesiącach dostarczał niezapomnianych emocji. O co chodzi? Płatność podzielona oznacza, że kwota netto i kwota VAT będą wpływały na dwa różne rachunki bankowe. Wartość sprzedaży netto nabywca będzie płacił na „zwykły” rachunek bankowy a kwotę podatku VAT na specjalne konto tzw. rachunek VAT, którego środkami można dysponować w bardzo ograniczony sposób. To jedno z głównych źródeł kontrowersji, gdyż brak dostępu do wpływów z VAT dla wielu firm możne oznaczać problemy z utrzymaniem płynności finansowej. Co więcej, o wyborze tej formy płatności decyduje nie wystawca a nabywca faktury. Do wyboru MPP ma zachęcać lista ulg, jak np. zwrot podatku VAT przyspieszony do okresu 25 dni.
W związku z tym zostaną także zmienione wzory deklaracji VAT-7, VAT-7K, w których wykazywane będą kwoty zwrotu na rachunek VAT oraz gdzie podatnik będzie mógł wnioskować o zwrot na rachunek VAT poprzez zaznaczenie odpowiedniego pola. Zmiana w deklaracjach dotyczą także obniżenia zobowiązania podatkowego na podstawie art. 108d ustawy o VAT (VAT-7/VAT-7K i VAT-8 i VAT-9M).
Split payment – co trzeba wiedzieć na ten temat zanim wybierzesz lub nie tę formę płatności za fakturę |
Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy
Punkt Informacji dla Przedsiębiorców to jeden z punków tzw. Konstytucji Biznesu. Jego zadania i działalność reguluje Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy. Przedsiębiorcy uzyskają tam ogólne informacje na temat np. prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Polski. To ważne, gdyż PIP nie będzie prowadził doradztwa w indywidualnych sprawach.
Cześć swoich zadań PIP już realizuje, a od 1 lipca 2018 będzie umożliwiał dodatkowo (zgodnie z art. 52 ust. 2 i 9 tej ustawy):
- wysłanie drogą elektroniczną wniosku o zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek do ZUS,
- wysłanie wniosku o niezaleganiu ze zobowiązaniami podatkowymi w Urzędzie Skarbowym,
- umożliwia uiszczenie opłaty skarbowej, o ile taka jest wymagana w przypadku powyższych wniosków, na rachunek właściwego organu.
To nie tylko ułatwi procedury, ale także znacznie skróci czas oczekiwania na odpowiedź.
Przeczytaj o Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy |
Rejestr podatników VAT – zmiany w wykreślaniu
Nowelizacja ustawy precyzuje przepisy dotyczące wykreślania podatników z rejestru czynnych podatników VAT. Dotyczy to:
- podatników składających „zerowe” deklaracje VAT,
- przywracanie zarejestrowania podatnika ze względu na nieskładanie deklaracji VAT jest możliwe tylko do dwóch miesięcy od dnia wykreślenia z rejestru,
- wyłączono możliwość przywracania zarejestrowania podatników, których wykreślono z rejestru VAT na podstawie przesłanek wskazujących na działania zmierzające do wykorzystania działalności banków lub SKOK-ów do wyłudzeń skarbowych.
Przypominamy, że w czasie, gdy podatnik nie figuruje w rejestrze VAT jako aktywny, jego kontrahenci nie mogą odliczać VAT i to po ich stronie znajduje się odpowiedzialność za weryfikację i potwierdzenie aktywności swojego kontrahenta w rejestrze w momencie wystawienia przez niego faktury VAT.
Jak działa weryfikacja statusu VAT kontrahentów w SaldeoSMART |
Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców
Kolejne zmiany dotyczą zwolnienia zawodów z tzw. testu rynku pracy. Co to oznacza? Test rynku pracy to konieczność uzyskiwania od starosty informacji o braku możliwości zaspokojenia w kraju potrzeb kadrowych. Zwolnienie z tego 197 zawodów w 20 grupach profesji oznacza skrócenie czasu oczekiwania pracodawcy na możliwość podjęcia pracy przez cudzoziemca od 1 lipca 2018, gdyż test rynku pracy trwał od 14 do 21 dni.
Wśród tych zawodów znajdują się m.in. specjaliści IT, pielęgniarki, lekarze lub pracownicy branży budowlanej. Zwolnienie zawodów to odpowiedź na potrzeby rynku pracy i zwiększony popyt na pracowników w określonych zawodach.
Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców zostały wprowadzone już na początku tego roku. Przeczytaj więcej na ten temat |
Jak Saldeo przygotowało się do split payment ?
Dzień Dobry Pani Elżbieto, z naszej strony split payment dotyczy tylko generowania elektronicznych przelewów (m.in. plik Eliksir 0, który importuje się w bankowości elektronicznej). Jesteśmy w trakcie implementacji zmian, gdyż specyfikacja tego pliku pojawiła się niestety bardzo późno. Aktualizacja będzie dostępna z początkiem drugiej połowy lipca. Pozdrawiamy!