Zadowolony pracownik, czyli co decyduje o szczęściu w pracy

Udostępnij:
0
(0)

Czy poczucie szczęścia w pracy można jakoś zdefiniować? Co się na nie składa i jak można je osiągnąć? Jak wynika z badań, szczęście to mnogość szczegółów, o których spełnienie warto zadbać szczególnie w trudnym czasie pandemii. Bywa, że to właśnie drobne rzeczy potrafią umocnić pozytywny wizerunek firmy w oczach pracownika.

W badaniu “Szczęście w pracy Polaków 2020”[i] przeprowadzonym przez Jobhouse znalazł się aktualny wskaźnik poziomu szczęścia w pracy. Wyniósł on dokładnie 6,8 na 10, co pozwala określić go jako umiarkowany.

Jakie elementy mają znaczący wpływ na naszą radość?

  • Dobre wynagrodzenie – 86%
  • Relacje z przełożonym – 75%
  • Poczucie sensu wykonywanych działań – 73%
  • Przyjazna atmosfera – 72%
  • Możliwości rozwoju, jakie oferuje firma – 69%
  • Możliwość zachowania równowagi między pracą a życiem zawodowym – 68%
  • Osoby z zespołu, na które można liczyć – 65%
  • Elastyczne godziny wykonywania obowiązków – 55%
  • Możliwość home office – 49%
  • Możliwość realizacji pasji w pracy – 40%

Pracownicy przywiązują zatem dużą wagę do korzystnych warunków finansowych, dobrych relacji z przełożonymi oraz przyjaznej atmosfery w firmie. Stawiają także na rozwój i znacznie chętniej wybierają pracodawców, którzy zapewniają im taką opcję.

Radość z wynagrodzenia

Dane dotyczące wynagrodzeń uzupełnia kolejny raport “#Rynek Zmiany Pracy 2021. Rynek pracy po roku pandemii – w poszukiwaniu równowagi”[ii], przygotowany przez Devire. Według niego aż 55% ankietowanych deklaruje zadowolenie ze swojego wynagrodzenia. Jest to więcej niż w zeszłym roku, kiedy to 51% respondentów było usatysfakcjonowanych pensją. Jak zauważają autorzy raportu, może to świadczyć o dwóch rzeczach – zwiększeniu wynagrodzeń w branżach, które nie ucierpiały w obliczu pandemii i dobrze radziły sobie na rynku, bądź obniżeniu oczekiwań pracowników w związku z niepewną sytuacją.

Dobrostan w firmie

Dlaczego poczucie szczęścia w pracy jest tak ważne? Radość podczas wykonywania obowiązków odgrywa obecnie kluczową rolę w pozyskiwaniu pracowników, a na późniejszym etapie – utrzymaniu zaangażowania. Przedsiębiorstwa zastanawiają się zatem, jak zapewnić zatrudnionym satysfakcję z pracy pomimo kryzysowych warunków.

45% ankietowanych uważa się za szczęśliwych w swojej firmie, jest to jednak spadek o 23 punkty procentowe w porównaniu do wyników z pierwszej edycji badania “#Rynek Zmiany Pracy 2021”.

Twórcy raportu zauważają także, że wiele zależy od wieku respondentów. Praca sprawia najwięcej radości młodym pracownikom oraz tym z przedziału 50+. Ci ostatni odczuwają większą stabilizację i satysfakcję ze swoich osiągnięć.

Warto też zaznaczyć, że osoby w przedziale wiekowym 26-35 lat częściej wskazywały na większy poziom stresu, a jednocześnie były bardziej szczęśliwe. Zawodowe wyzwania dają im zatem spełnienie, nawet pomimo nerwów, które ze sobą niosą.

Pandemia a poziom szczęścia

Jak pracownicy oceniają zmiany wywołane pandemią? 41% z nich jest zdania, że ich szef zatroszczył się  w tym czasie o zespół oraz jego komfort. Aż 65% doceniło wdrożone przez pracodawców dobre rozwiązania, które ułatwiły home office.

Sprawdź możliwości SaldeoSMART Poznaj więcej możliwości SaldeoSMART, które ułatwią Ci pracę w Biurze Rachunkowym jaki w Firmie Skontaktuj się z nami. Nasz doradca odpowie na wszystkie Twoje pytania i przedstawi rozwiązania dostosowane do Twoich potrzeb.

Dodatkowo, co drugi badany przyznaje, że pandemia nie wpłynęła na jego poziom szczęścia. Co piąty deklaruje nawet wyższy poziom zadowolenia niż wcześniej. W przypadku 28% pandemia wpłynęła negatywnie na poczucie szczęścia w firmie.

Dlaczego nie jesteśmy szczęśliwi w pracy?

27% badanych nie odczuwa radości, wykonując swoje obowiązki. Ponad połowa – 56% – wspomina o niespełnieniu w pracy. Wśród powodów tego stanu wymieniają też brak poczucia docenienia, niesprzyjające warunki i atmosferę w zespole. Niekiedy brakuje im również przestrzeni do rozwijania swoich talentów.

Według ekspertów głównymi czynnikami, które wpływają na odczuwanie radości w firmie, są wdzięczność i docenianie, ponieważ to właśnie one bezpośrednio kształtują poziom motywacji i zaangażowania pracowników. Docenianie powinno być zatem niezbędnym elementem każdej organizacji. Doceniony zespół czuje się bardziej zaangażowany i odpowiedzialny za swoje obowiązki. A wszystko to przekłada się na szczęście podczas pracy.

[i] „Szczęście w pracy Polaków” Jobhouse 2020, dostęp: 16.07.2021 r.

[ii] „#Rynek Zmiany Pracy 2021. Rynek pracy po roku pandemii – w poszukiwaniu równowagi” Devire 2021, dostęp: 16.07.2021 r.

 

Jak przydatny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszym, który oceni ten post.

Poprzedni
Kontrola pracy zdalnej przez pracodawcę
Następny
[Infografika] Odczytywanie Dokumentów SaldeoSMART – funkcje programu

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *