Cechy przedsiębiorcy – co skrywa umysł lidera?

Udostępnij:
0
(0)

Czy cechy osobowości mogą predysponować do prowadzenia własnego biznesu albo efektywnego zarządzania zespołem? Choć na sukces poczynań przedsiębiorcy wpływa o wiele więcej czynników niż uwarunkowania osobowościowe, to z pewnością warto sprawdzić, co na temat temperamentu tzw. ludzi sukcesu mają do powiedzenia specjaliści z dziedziny nauk społecznych.

Jak się okazuje, o naszym mniej lub bardziej przedsiębiorczym nastawieniu decydują ogólne i specyficzne cechy osobowości. Cechy ogólne odnoszą się do szerszej klasy zachowań: zgodnie z Wielką Piątką, najpopularniejszą teorią na temat cech osobowości, przedsiębiorcy charakteryzują się przede wszystkim wysokim współczynnikiem ekstrawersji, sumienności czy otwartości na doświadczenie, z kolei niskim współczynnikiem neurotyczności i…ugodowości.

A co to oznacza w praktyce?

Ekstrawersja odnosi się do bezproblemowego nawiązywania kontaktów oraz darzenia ludzi zaufaniem. Ekstrawertycy lubią nowe doznania, dlatego też często poznają ludzi i angażują się w nieznane sytuacje. Są towarzyscy, aktywni, śmiali, asertywni, a przy tym również dominujący.

Introwersja zazwyczaj związana jest z dużą potrzebą kontroli i dystansowaniem się do otoczenia. Introwertycy to przede wszystkim ludzie cisi, którzy do relacji z innymi podchodzą z dużą ostrożnością, często także się wycofują.

Neurotyczność to jeden z najważniejszych wymiarów – wyłącznie niższy poziom neurotyzmu związany jest bowiem ze stabilnością emocjonalną i umiejętnością działania w sytuacjach nowych, generujących duży stres.

Otwartość to nic innego jak ciekawość zjawisk zarówno świata zewnętrznego, jak i wewnętrznego. Osoby otwarte są kreatywne, mają żywą i twórczą wyobraźnię, ale charakteryzuje ich również niekonwencjonalne podejście do życia i skłonność do kwestionowania autorytetów.

Ugodowość związana jest z niewymuszoną serdecznością w stosunku do innych ludzi oraz skłonnością do udzielania im pomocy. Co najważniejsze, osoby mało ugodowe są z natury egocentrykami preferującymi mocno rywalizacyjne nastawienie w kontaktach z innymi ludźmi.

Sumienność można porównać do pracowitości, czyli wysokiej motywacji do działania i konsekwentnego realizowania wyznaczonych sobie wcześniej celów. Osoby sumienne są skrupulatne, obowiązkowe, punktualne, rozważne i rzetelne w pracy oraz mają duże osiągnięcia akademickie i zawodowe.

Przekładając powyższe wymiary na charakterystykę osobowości człowieka biznesu, możemy łatwo zauważyć, że skuteczny przedsiębiorca to taki, który potrafi tworzyć nowe strategie i plany działania, długotrwale działać bez żadnych wzmocnień i wchodzić w interakcje z szerokim przekrojem ludzi. Nie dziwi zatem to, że na wymiarach sumienności, ekstrawersji czy otwartości ludzie biznesu plasują się powyżej średniej.

Nie dziwi też natężenie dwóch pozostałych cech – przedsiębiorcy muszą radzić sobie z olbrzymim stresem i nieustannie podejmować bardzo trudne decyzje, dlatego też ich poziom neurotyzmu czy ugodowości jest z reguły o wiele niższy, niż u większości ludzi.

Specyficzne cechy przedsiębiorcy

Specyficzne cechy przedsiębiorcy wynikają bezpośrednio z jego cech ogólnych i, co najważniejsze, mają zdecydowanie najsilniejszy związek tak z samą przedsiębiorczością, jak i szeroko rozumianym życiowym sukcesem.

Należą do nich przede wszystkim cztery kluczowe cechy:

  • Wysoka potrzeba osiągnięć

Związana z podejmowaniem odpowiedzialności za własne działania, poszukiwaniem feedbacku i chęcią samodoskonalenia, a także preferowaniem zadań o średnim poziomie trudności (wykonalnych i intrygujących poznawczo)

  • Skłonność do podejmowania ryzyka

Innymi słowy, działanie w sytuacji niepełnej wiedzy lub nawet podejmowanie działań dla zminimalizowania ryzyka

  • Wewnętrzne umiejscowienie kontroli

Poczucie posiadania wpływu na otaczającą rzeczywistość i własną sytuację

  • Poczucie własnej skuteczności

Związane z wysokim poziomem inicjatywy osobistej i poszukiwaniem informacji, wpływa na wytrwałość i aktywne pokonywanie barier.

Przedsiębiorca posiadający wszystkie powyższe cechy prawdopodobnie odniesie zawodowy sukces i nie pozwoli, aby jakakolwiek ewentualna porażka wpłynęła negatywnie na jego nastawienie do prowadzenia własnego biznesu. I choć czasami ta wiara we własne możliwości i determinacja mogą być dla niego zgubne (zwłaszcza kiedy zainwestował w mało dochodowy biznes wiele swoich zasobów i nie potrafi spojrzeć na wyniki firmy obiektywnie), to z reguły ludzie przedsiębiorczy odczuwają większą satysfakcję z życia, ponieważ potrafią wykorzystać każdą okazję do poprawy jego warunków.

Metoda SMART Metoda SMART – czyli jak poprawnie formułować swoje cele biznesowe i nie tylko

Choć osobowość przedsiębiorcy nieco różni się od osobowości tzw. szeregowego pracownika, to warto pamiętać, że na jej kształtowanie wpływ mają nie tylko geny, ale przede wszystkim środowisko, a same predyspozycje do prowadzenia własnego biznesu nie gwarantują nam sukcesu w życiu zawodowym. Nauki społeczne przynoszą wiele intrygujących odpowiedzi na pytania o zależność między cechami osobowości a powodzeniem w biznesie, dlatego też warto trzymać rękę na pulsie i śledzić najnowsze wyniki przeprowadzonych badań. Przedsiębiorco, poszerzaj swoje horyzonty!

Bibliografia: Zhao, H. & Seibert, S.E. (2006). The Big Five Personality Dimensions and Entrepreneurial Status: A Meta-Analytical Review. Journal of Applied Psychology, 91(2), 259-271.

Jak przydatny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszym, który oceni ten post.

Poprzedni
Nowa firma – łakomy kąsek dla oszustów
Następny
Aktualizacja SaldeoSMART – Kod Urzędu w pliku JPK_FA oraz eksport pozycji towarowych do Comarch Optima

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *