Branża IT w 2020 roku. Jak poradziła sobie w pandemii?

Udostępnij:
0
(0)

Mimo wciąż trwającej pandemii ubiegły rok okazał się łaskawy dla branży IT. Firmy informatyczne szybko dostosowały się do nowych warunków, skupiły się na potrzebach klientów i zaczęły oferować im produkty wspierające działalność w tym nietypowym czasie. Jakie to były rozwiązania, w jakiej kondycji przedsiębiorstwa IT wchodzą w nowy rok i co będzie miało największy wpływ na przyszłość branży?

Odpowiedzi na te pytania znalazły się w raporcie “Branża IT w Polsce w 2020 roku” [i], przygotowanym przez portal Brandsit.pl. W badaniu wzięli udział producenci oprogramowania i sprzętu, przedsiębiorstwa działające w segmencie infrastruktury IT oraz świadczące takie usługi.

47% ankietowanych reprezentowało małe firmy, 38% duże, zaś średnie jedynie 14%. Warto podkreślić, że 66% wszystkich respondentów działa na globalną skalę. Są to także firmy ze sporym doświadczeniem, prawie 50% deklaruje swoją obecność na rynku od ponad 15 lat.

Relacje z klientami podczas pandemii

W 2020 roku to pandemia dyktowała warunki rynkowe. W 2020 roku to pandemia dyktowała warunki rynkowe. Przedsiębiorstwa musiały dostosować do niej wszystkie swoje działania oraz narzędzia do potrzeb pracy zdalnej i komunikacji online. Firmy IT pełniły funkcje doradcze, pomagając tym samym swoim klientom dostosować się do nowej rzeczywistości. Priorytetem stały się więc relacje z klientami.

97% firm podjęło starania, aby wspierać klientów w tym trudnym czasie. Z kolei 57% przedsiębiorstw postanowiło poprawić lub zwiększyć elastyczność pozafinansowych warunków współpracy. Niektóre zdecydowały się też na stworzenie systemu rabatowego bądź kierowały się zasadą “więcej za mniej”. Czasem przedłużano terminy płatności. Ponad 52% respondentów przyznało, że wdrożyło co najmniej 3 rozwiązania mające na celu pomoc klientom podczas pandemii.

Na co jeszcze stawiały firmy? Wprowadzały nowe kanały komunikacji, wspierały klientów merytorycznie w zakresie przepisów powstających w ramach kolejnych tarcz antykryzysowych, wydawały broszury informacyjne oraz wdrażały bezpłatne pakiety pomocowe dla administratorów oraz działów IT. Co warto zaznaczyć, relacje z klientami w tym czasie nie tylko wymagały elastyczności, zaangażowania, ale także zrozumienia faktycznych potrzeb biznesowych partnerów.

Jak wyglądała branża IT w 2020 roku?

Chociaż minionego roku nie można było określić stabilnym czasem, to konieczność częstszego korzystania z technologii oraz jej popularyzacja sprawiły, że rozwiązania proponowane przez branżę IT zostały docenione przez biznes. Sami ankietowani uznali, że stan rynku IT w 2020 roku był lepszy niż jeszcze rok wcześniej. W związku z tym w badaniu pojawiło się także pytanie o kryteria, którymi kierowały się firmy w zakresie strategii sprzedaży. Aż 52% osób zarządzających przedsiębiorstwami IT przyznało, że stosuje strategię reakcji na popyt. Rynek podlega dynamicznymi zmianom, dlatego wszelkie prognozy mogą okazać się nietrafione. Firmy są zatem świadome ryzyka i elastycznie na nie reagują.

Drugą najpopularniejszą odpowiedzią stało się stosowanie aktywnego wpływu na popyt poprzez korzystanie z prognozy. Przedsiębiorstwa chcą realnie oddziaływać na popyt, co w przyszłości może się przyczynić do osiągnięcia stabilnej pozycji na rynku.

Dobrze ocenia się również kondycję branży IT w 2020 roku w porównaniu do 2019. Pomimo niesprzyjającej sytuacji 47% ankietowanych uważa, że rok 2020 był lepszy od poprzedniego. Według 33% sytuacja w branży nie uległa zmianie. Można z tego wnioskować, że przedsiębiorstwa działające w IT dobrze odnajdują się w tej sytuacji, zaś kryzys związany z pandemią nie miał większego wpływu na ich kondycję.

A co przedsiębiorstwa sądzą o inwestycjach? Wcale ich nie wykluczają. 85% badanych ma do nich pozytywny stosunek i nie zamierza ich zaprzestać ze względu na kryzys. Jedynie 14% uznaje, że wszelkie inwestycje warto wstrzymać do momentu, aż sytuacja gospodarcza zacznie się stabilizować.

Rozwój firm IT

Trendem panującym obecnie na rynku IT jest jak najczęstsze aktualizowanie oferty poprzez wprowadzanie nowych produktów i usług na rynek. Dąży do tego 66% respondentów. W związku z tym w branży pojawiają się obawy o jakość usług. Coraz większe tempo rozwoju technologii, a także konkurencja na rynku mogą sprawiać, że klient otrzyma niekompletną usługę. Mimo to wśród firm panuje umiarkowany optymizm, wciąż jednak nie zapominają one o ryzykach związanych z pandemią.

Respondenci stwierdzają również, że istnieją pewne czynniki, które mogą mieć negatywny wpływ na rozwój branży w ciągu najbliższych miesięcy. To przede wszystkim pandemia i problemy związane z rynkiem pracy, o czym mówi aż 66% ankietowanych. 52% zwraca z kolei uwagę na cyberzagrożenia. Za najmniej znaczące przeszkody uznano nieuczciwą konkurencję czy podwyższenie płacy minimalnej.

Warto poznać też plany działań, które zamierzają wdrożyć firmy, jeśli pandemia nie minie do końca pierwszego kwartału 2021 roku. 52% ankietowanych chce wprowadzić lub zwiększyć elastyczność pozafinansowych zasad współpracy. 42% myśli o systemie rabatowym lub chciałoby zaproponować klientom lepsze warunki w ramach tych samych cen. Firmy planują też dodawać nowe funkcje systemu bez zmiany cen raz na kwartał lub wznowić pakiety pomocowe dla administratorów i działów IT.

Jak odbierane są obecnie rozwiązania technologiczne?

90% badanych jest zdania, że przedsiębiorstwa, które nie są związane z rynkiem IT, mają obecnie lepszą opinię o rozwiązaniach technologicznych niż przed pandemią. Rozwijająca się cyfryzacja i konieczność korzystania ze zdobyczy techniki sprawiły że wzrósł popyt na produkty i usługi IT.

Z kolei w głosowaniu czytelników w ramach plebiscytu BITy 2020 powyżej 60% badanych uznało, że ich stosunek do nowych rozwiązań jest bardziej pozytywny niż dotychczas. Co ciekawe, 4% ankietowanych przyznaje jednak, że postrzega technologię gorzej niż przed pandemią. Może to być spowodowane między innymi presją związaną z koniecznością korzystania z rozwiązań IT.

Firmy IT mają zatem prawo do w pełni uzasadnionego optymizmu. Miniony rok pokazał, że potrafią dostosować się do dynamicznie zmieniających się warunków, wprowadzać nowe funkcje, a także poprawiać komunikację z klientami. Pozostaje jedynie mieć nadzieję, że rok 2021 będzie pod tym względem równie udany.

[i] Raport “Branża IT w Polsce w 2020 roku”, dostęp: 12.01.2021 r.

Jak przydatny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszym, który oceni ten post.

Poprzedni
Posprzątaj biurko! Dzień Sprzątania Biurka z SaldeoSMART
Następny
ZUS dla umowy o dzieło – nowe zasady

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *