Co znajdziesz we wpisie:
Portal obywatel.gov.pl to przede wszystkim źródło przydatnych informacji na temat usług świadczonych obywatelom Polski (ale także cudzoziemcom znającym język polski) przez administrację publiczną. Administratorem serwisu jest jednostka należąca do Ministerstwa Cyfryzacji. Przedsiębiorcy znajdą tu informacje na temat ZUS, podatków a nawet założenia działalności gospodarczej.
Jak działa portal obywatel.gov.pl
Portal obywatel.gov.pl jest podzielony na 15 kategorii: dokumenty i dane osobowe, kierowcy i pojazdy, wyjazd za granicę, małżeństwo, dzieci, edukacja, zgon, zaświadczenia i odpisy, nieruchomości i środowisko, zasiłki i pomoc finansowa, ochrona zdrowia i ubezpieczenia społeczne, meldunek, praca i biznes, podatki, bezpieczeństwo. W ramach tych kategorii można znaleźć informacje na temat 182 usług i 44 usług online. Zakres wiedzy zawarty w serwisie jest stale aktualizowany i rozbudowywany.
Karty dotyczące usług to nic innego jak przystępne opisy jak działa dana usługa, gdzie można z niej skorzystać, jaki jest termin realizacji i która instytucja jest za nią odpowiedzialna. Informacje są w punktach, tak aby nawet osoba, która rzadko ma do czynienia z urzędami mogła bez problemów załatwić dany temat. Forma ich przedstawiania informacji jest przyjaznym oraz co najważniejsze – napisana zrozumiałym językiem.
Karty dotyczące usług online dotyczą tych zagadnień, które możemy zrealizować bez wychodzenia z domu. Jeśli jednak załatwienie danej sprawny przez Internet kogoś zniechęci, to przy każdym temacie jest także link to informacji, jak załatwić go w odpowiednim urzędzie. Do załatwienia większości spraw online – przez ePUAP jest potrzebny profil zaufany (eGo) lub certyfikat kwalifikowany. Ale bez obaw, w serwisie są także informacje jak krok po kroku założyć profil zaufany.
Co przedsiębiorca załatwi w serwisie?
Przedsiębiorców dotyczą przede wszystkim karty praca i biznes oraz podatki, choć także w pozostałych znajdzie przydatne informacje do prowadzenia własnej firmy.
- Uzyskać podatkową interpretację indywidualną od Krajowej Informacji Skarbowej lub interpretację ogólną od ministra rozwoju i finansów.
- Sprawdzić informacje w portalu Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej (CEIDG).
- Znaleźć informacje na temat Funduszy Europejskich.
- Wyznaczyć, odwołać lub zmienić pełnomocnika do podpisywania elektronicznej deklaracji podatkowej.
- Uzyskać informacje z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS), takie jak np. aktualny odpis lub zaświadczenia, które są czasem potrzebne podczas nawiązywania współpracy z nowym kontrahentem czy podpisywaniem umowy.
- Podpisać Jednolity Plik Kontrolny (JPK_VAT) profilem zaufanym (eGo).
- Znaleźć wskazówki jak rozwiązać spór ugodowo – poprzez mediacje.
- Przejść do portalu informacyjnego Biznes – biznes.gov.pl.
Dowiedz się więcej na temat dedykowanego serwisu dla przedsiębiorców biznes.gov.pl |
To oczywiście nie wszystkie informacje, które znajdziemy na portalu. Jest tam także spora partia wiedzy dotycząca ZUS m.in. świadczeń rehabilitacyjnych lub zasiłku chorobowego. W wielu przypadkach warto skorzystać z fachowej pomocy księgowej/ księgowego, zamiast samodzielnie rozwiązywać sprawy prawno-podatkowe, jednak na pewno informacje zawarte na portalu obywatel.gov.pl pomogą lepiej zrozumieć dany temat i zadawać właściwe pytania.
Portal jest dostępny pod adresem obywatel.gov.pl.
Źródło: obywatel.gov.pl, informacje i dostęp na dzień 26.09.2018 r.