Co znajdziesz we wpisie:
Dzień Ochrony Danych Osobowych obchodzony jest 28 stycznia, a jego celem jest promowania prywatności i podnoszenia świadomości na temat najlepszych praktyk w zakresie ochrony danych. Obchodzimy go od 2006 roku z inicjatywy Rady Europy. 28. stycznia to rocznica Konwencji 108 Rady Europy z dnia 28 stycznia 1981 roku w sprawie ochrony osób w zakresie zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych.
Czy Dzień Ochrony Danych Osobowych jest potrzebny?
Zdecydowanie tak! Nasza wiedza na temat ochrony danych wrażliwych nada jest dość niska. Badania z kwietnia 2018 roku[i] pokazują, że prawie połowa Polaków (48,5%) ma neutralne podejście do przekazywania danych osobowych i uważa to za normalną czynność. Równie niepokojące były odpowiedzi na pytanie o kserowanie/ pokazywanie dowodu osobistego – tylko 17,2% respondentów było pewnych, że żadne dane nie były spisane, aż 31% nie wiedziało jakie dane były spisane, a 51,8% osób wiedziało jakie dane były spisane – co jest równoznaczne z tym, że na to pozwoliło.
Dzień Ochrony Danych Osobowych koncentruje się na podnoszeniu świadomości osób fizycznych, firm i konsumentów w zakresie znaczenia ochrony ich danych i informacji prywatnych w przestrzeni cyfrowej. Wiele osób nie zna na tyle prawa i przepisów, a tym samym nie zdaje sobie sprawy z tego, w jaki sposób ich dane osobowe są gromadzone, wykorzystywane i udostępniane. Dlatego też ten dzień jest doskonałą okazją, aby edukować i zachęcać ludzi do podejmowania działań mających na celu ochronę ich danych osobowych w Internecie, zwłaszcza jeśli chodzi o obecność w mediach społecznościowych. Warto także pamiętać, że prywatność każdego z nas jest chroniona artykułem 8 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Dlatego nie można tego lekceważyć.
Kilka wskazówek, jak chronić dane
Będąc konsumentem ważne jest, aby podejmować przemyślane i świadome decyzje podczas udostępniania danych osobowych, szczególnie firmom. Twoje dane osobowe, takie jak wiek, płeć, historia zakupów, lokalizacja itp. stanowią dużą wartość. Należy to tym pamiętać, decydując się, co i komu udostępniasz. To samo dotyczy pobierania różnych aplikacji (gry, aplikacje do obróbki zdjęć itp.). Często wymagane jest, żeby twórca aplikacji miał dostęp do pewnych informacji, aby z nich korzystać, takich jak lista kontaktów, lokalizacja, dane zdrowotne, zdjęcia, mikrofon itp. Czasami nie ma to znaczenia dla oferowanej usługi. W takim przypadku koniecznie zastanów się, co Ci odpowiada, a także zapoznaj się z warunkami korzystania z usług i zarządzaj ustawieniami prywatności.
Także w biurze należy pamiętać o ochronie danych osobowych. Często na naszym biurku można znaleźć różne dokumenty, ważne informacje zapisujemy na dostępnych dla wszystkich karteczkach. Jeśli do naszego biura mają dostęp osoby spoza firmy (np. zewnętrzna firma sprzątająca, kontrahenci odwiedzający biuro) to warto wprowadzić zasady, aby takie informacje nie były na widoku. Zwłaszcza po zakończeniu pracy.
Ochrona danych w firmie
Z drugiej strony firmy muszą upewnić się, że chronią dane swoich klientów przez cały czas i zgodnie z obowiązującymi przepisami. To samo dotyczy ich dostawców i partnerów biznesowych. Naruszenie, w wyniku którego dochodzi do wycieku danych klientów, może prowadzić do utraty reputacji i zaufania klientów, a także strat finansowych, które mogą być niszczące dla firmy. Dlatego dbałość o ochronę danych osobowych należy traktować jako jeden z priorytetów. Na wiarygodność firmy ma wpływ przejrzystość w zakresie gromadzenia, wykorzystywania i udostępniania danych osobowych użytkowników końcowych przez firmę.
SaldeoSMART przywiązuje dużą wagę do analizy ryzyka i oceny skutków dla ochrony danych zarówno w fazie projektowania nowych rozwiązań, jak i domyślnie w aplikacji. Równie ważną kwestią jest dla nas informowanie naszych klientów o przetwarzaniu danych. Mamy wdrożone odpowiednie procedury, a ze szczegółami można zapoznać się w Regulaminie, Polityce Prywatności czy Certyfikacji zgodności z RODO, do których linki są zamieszczone na naszej stronie internetowej www.saldeosmart.pl.
[i] Raport KPF-IRG „Sytuacja na rynku consumer finance”, dostęp 27.01.2021 r.