Analiza SWOT – podstawa strategii firmy

Udostępnij:
0
(0)

Rozwijanie firmy zawsze wymaga dobrych, sprawdzonych narzędzi, dlatego warto zainteresować się analizą SWOT. Dzięki tej metodzie ocenimy lepsze i gorsze strony przedsiębiorstwa, a także przygotujemy biznesplan, jeśli dopiero rozpoczynamy działalność gospodarczą.

Nazwa analizy SWOT to akronim angielskich słów: strengths (mocne strony), weaknesses (słabe strony), opportunities (szanse), threats (zagrożenia). Jest to metoda, która pomaga ocenić, co wpływa pozytywnie lub negatywnie na przedsiębiorstwo oraz poprawić jego zarządzanie. Przykładem z naszego podwórka jest chociażby doświadczenie pandemii. Pozwala dostrzec szanse – stworzyć systemy do pracy zdalnej bądź wprowadzić nowe, niekiedy niezwiązane z daną branżą, produkty jak np. maseczki. To także przestrzeń dla zagrożeń, bowiem w okresie pandemii straciły branże eventowe, kulturalne oraz hotelarskie. Te same czynniki mogą mieć zatem inne konotacje biznesowe dla różnych firm.

Mocne i słabe

Określenie mocnych i słabych stron to podstawa, dzięki której przedsiębiorcy wiedzą, co trzeba jeszcze poprawić, a co najbardziej sprawdza się podczas codziennego funkcjonowania firmy.

Zarówno lepsze, jak i gorsze strony przedsiębiorstwa stanowią pozytywne lub negatywne czynniki wewnętrzne. Opierają się one na takich obszarach jak obsługa klienta, pracownicy, zarządzanie, produkcja bądź logistyka.

Jakie mocne strony firmy możemy wyróżnić? Mogą to być na przykład zgromadzone w lepszych czasach oszczędności, dobra organizacja oraz wysoko wykwalifikowana kadra. Do słabych z kolei, zaliczyć można, m.in. przestarzałe oprogramowanie i maszyny bądź dużą rotację pracowników.

Warto przy tym pamiętać, że to właśnie te ostatnie czynniki najbardziej hamują rozwój przedsiębiorstwa, dlatego podstawą działania musi być jak najszybsze ich wyeliminowanie.

Szanse i zagrożenia

Zaliczymy do nich wszystkie zewnętrzne czynniki mające wpływ na rozkwit bądź osłabienie biznesu. Zwykle dotyczą takich dziedzin, jak prawo, ekonomia lub czynniki społeczno-kulturowe.

Szansą może być na przykład:

  • większa liczba mieszkańców w danym mieście, którzy mogą zacząć pracę w przedsiębiorstwie,
  • pojawienie się nowych rynków zbytu,
  • rosnący popyt na usługi firmy.

Natomiast za zagrożenia uznamy:

  • mniejszy popyt na oferowane przez nas usługi i produkty,
  • zmiany prawne oraz wyższe podatki,
  • konkurentów wprowadzających nowe produkty o niższej cenie i wyższej jakości,

Jak przeprowadzić analizę?

  1. Zbierz komplet informacji

W praktyce najlepiej zacząć od przyjęcia funkcji „detektywa”. Należy zorientować się, jak na co dzień funkcjonuje przedsiębiorstwo, jakie elementy działają sprawnie, a co zawodzi. Pomocne będą też odpowiedzi na pytania: jaką pozycję zajmuje firma w danej branży? Czy wyróżnia się i jest wystarczająco rozpoznawalna?

  1. Wskaż mocne i słabe strony przedsiębiorstwa

Dzięki analizie wewnętrznych czynników łatwiej będzie określić jego plusy i minusy. W tym miejscu wpisujemy wszystko, co dotyczy takich obszarów jak zatrudnienie, problemy przedsiębiorstwa i jego funkcjonowania.

  1. Pomyśl o szansach i zagrożenia dla firmy

Jaki wpływ ma otoczenie przedsiębiorstwa na jej szanse i ryzyka? To dobre miejsce, by zastanowić się nad zmianami prawnymi i podatkowymi, a także prześledzić oferty konkurencji.

  1. Oceń czynniki i przypisz im punktację

Pomocą może być przyznanie punktacji danym czynnikom. Dla zagrożeń i słabych stron od -2 do 0, natomiast w przypadku szans i mocnych stron od 0 do +2.

  1. Wybierz odpowiednią strategię

Po podliczeniu punktacji należy opracować wstępny plan działania, który – w razie potrzeb – można wzbogacić o dodatkowe szczegóły.

Analiza SWOT funkcjonuje już od wielu lat, jednak wciąż pozostaje jedną z ważniejszych metod planowania strategii przedsiębiorstwa. Można wykonać ją w kręgu firmy, zbierając zespół osób, które dobrze znają jej specyfikę, bądź zlecić audyt specjalistom. Dobrze przeprowadzona, szczegółowa analiza pomoże firmie ustalić, na co powinna zwrócić większą uwagę.

Jak przydatny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszym, który oceni ten post.

Poprzedni
Rekompensaty dla firm za stan wyjątkowy
Następny
Prowadzisz firmę? Te dokumenty księgowe musisz znać

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *