Co znajdziesz we wpisie:
Nowe wymogi BHP już obowiązują. Mają zmniejszyć ryzyko nieprawidłowego korzystania z monitora, a w konsekwencji – liczne problemy pracowników biurowych z układem ruchu czy wzrokiem. Do 17 maja 2024 roku pracodawcy mieli czas, żeby dostosować stanowiska pracy do zmian w przepisach BHP. Poznaj nowe obowiązki związane ze zmianami w przepisach BHP dla pracodawcy i zobacz, czy Cię dotyczą, oraz co może się stać, jeśli nie udało Ci się ich wdrożyć na czas.
Nowe przepisy BHP. Ergonomia w 2024 roku
W listopadzie ubiegłego roku weszło w życie rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmieniające rozporządzenie z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Pracodawcy dowiedzieli się wtedy, że mają sześć miesięcy na dostosowanie stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe do nowych przepisów BHP. Czas upłynął 17 maja 2024 roku. I choć może być to uciążliwe, to jednak jest koniecznością – zarówno ze względu na przepisy, jak i dobrostan pracowników. Zobacz, jak zmiany w przepisach BHP wpłyną na funkcjonowanie Twojej firmy – i czy na pewno wdrożyłeś wszystkie niezbędne modyfikacje.
Podstawa prawna zmian:Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 18 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. z 2023, poz. 2367) |
Wymogi BHP 2024: definicja stanowiska pracy
Przepisy BHP od maja tego roku będą lepiej dostosowane do zmieniającej się rzeczywistości pracowników: Ministerstwo wprowadza nową definicję stanowiska pracy, za czym idzie szerszy opis jego wyposażenia. Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami stanowiskiem pracy biurowej jest:
- wyposażenie podstawowe: monitor, klawiatura, myszka;
- sprzęt (laptop, komputer) z oprogramowaniem i interfejsem dla użytkownika;
- krzesło i stół lub biurko o odpowiednim rozmiarze (o tym niżej);
Opcjonalne, ale ujęte w definicji, są: stacja dysków, drukarka, skaner, uchwyt na dokumenty, podnóżek.
Jak powinno wyglądać stanowisko pracy?
Czy na pewno spełniasz wszystkie aktualne wymogi BHP w firmie? Oto one:
- Krzesło musi być wyposażone w podłokietniki z możliwością regulacji – do tej pory wystarczyło, że po prostu je miało; kwestia regulacji jest więc tutaj kluczowa.
- Biurko powinno być ergonomiczne, czyli po prostu dostosowane do potrzeb osoby, która je używa. W praktyce oznacza to możliwość odpowiedniego rozmieszczenia poszczególnych elementów wyposażenia stanowiska pracy (monitor, laptop, klawiatura, myszka).
Wskazówka: Blat biurka musi być na tyle szeroki i głęboki, aby ustawienie ciała w trakcie ergonomicznej pracy pozwalało na zachowanie takiej odległości od przedniej krawędzi stołu, która umożliwi uzyskanie podparcia dla rąk i przedramion z zachowaniem co najmniej kąta prostego między ramieniem i przedramieniem. |
- Przestrzeń pod biurkiem musi być wystarczająco obszerna, aby pracownik zmieścił komfortowo nogi w pozycji siedzącej.
- Warto dodać, że nowe wymogi BHP w biurze wprowadzają też regulacje dotyczące pracy przy laptopie. Chodzi o zapewnienie pracownikom pracującym na laptopach poniższych akcesoriów:
- stacjonarny monitor lub podstawka podwyższająca ekran laptopa na wysokość wzroku;
- dodatkowa klawiatura (poza tą, w którą wyposażony jest laptop;
- mysz.
Ważna informacja dla osób noszących szkła kontaktowe i pracodawców! Do tej pory było możliwe dofinansowywanie wyłącznie okularów korekcyjnych – teraz dofinansowanie musi być także przyznawane na szkła kontaktowe, jeśli pracownik preferuje takie rozwiązanie korekty wzroku. (Przepis dotyczy pracowników, którzy minimum połowę dobowego wymiaru czasu pracy spędzają przed monitorem ekranowym.)
Co – jako pracodawca – musisz zrobić?
- Dostosować stanowiska pracy do nowych przepisów.
- Uwzględnić zmiany w regulaminie pracy i innych dokumentach wewnątrzzakładowych (np. regulamin dofinansowań).
Jakie są konsekwencje niestosowania się do nowych przepisów BHP?
Za nieprzestrzeganie przepisów BHP (zgodnie z art. 282 par. 1 Kodeksu pracy) grozi kara grzywny od 1 000 do nawet 30 000 złotych.
Zdecydowanie polecamy więc zainwestowanie w prawidłowe wyposażenie dla pracownika – sprawdź też, kto i kiedy musi przeprowadzać szkolenie BHP, aby mieć pewność, że dopełniasz wszystkich formalności.