5 kluczowych trendów w księgowości w 2021 roku

Udostępnij:
0
(0)

Eksperci ds. księgowości już powszechnie stosują w swojej pracy przeróżne technologie. To się nie zmieni. Wciąż trwająca pandemia dodatkowo przyspieszyła postępującą digitalizację procesów. Na które nowinki techniczne biura rachunkowe powinny zwrócić w tym roku szczególną uwagę?

Działając w branży uważnie obserwujemy trendy, dlatego poniżej prezentujemy 5, które według nas będą w tym roku kluczowe. Obecnie, według raportu KPMG z 2018 roku „Outsourcing usług księgowych, prawnych i podatkowych w firmach w Polsce”, aż 65% polskich firm decyduje się na zlecanie usług biurom. Biura rachunkowe muszą być zatem dobrze do tego przygotowane, śledzić rynek, nadążać za zmianami, aby jak najlepiej odpowiadać na potrzeby klientów.

1. Nie tylko oprogramowanie wspierające pracę

Wśród innowacji wspomagających działania księgowych często wymienia się chociażby programy optymalizujące procesy oraz pozwalające zminimalizować zadania manualne. Według raportu “Accounting Software Market” firmy Fortune Business Insights, wartość rynku oprogramowania księgowego będzie wzrastać. Wiąże się to ze zwiększonym zapotrzebowaniem na platformy do zarządzania arkuszami kalkulacyjnymi oraz z potrzebą lepszego zrozumienia zarządzania podatkami. Szacuje się, że do 2024 roku rynek będzie rosnąć średnio o 8,5% rocznie.

Księgowym w pracy pomagają także roboty. To programy opierające się na specjalnych algorytmach, przystosowane do wykonywania powtarzalnych zadań. Obecnie potrafią już funkcjonować w biurach, w których generują raporty bądź przenoszą dane. Mogą też tworzyć listy płac i wystawiać zaświadczenia dla pracowników. Ich dużą zaletą jest możliwość szybkiego wdrożenia w konkretne zadania oraz współpraca z innymi technologiami, jak chociażby z OCR, czyli optycznym rozpoznawaniem znaków.

2. Zautomatyzowane działania

Dzięki wykorzystaniu automatyzacji faktur księgowi mogą zminimalizować ryzyko błędów, dlatego wiele firm oraz biur rachunkowych wdraża takie rozwiązania u siebie. Już samo odczytywanie danych z faktur tylko zyskało na znaczeniu podczas pandemii. Potwierdzają to zresztą dane – ponad 25 mln stron dokumentów odczytali użytkownicy programu SaldeoSMART w 2020 roku. To o 46% więcej niż w 2019, gdy przetworzono ich 17,5 mln.

Jak wskazuje raport ACCA “Embracing robotic automation during the evolution of finance”, ponad 50% kadry kierowniczej w branży rachunkowej uważa, że zautomatyzowane systemy wspomagające ich działania będą się dalej rozwijać. Co za tym idzie, wpłynie to również na księgowość – poprawi optymalizację procesów w mniejszych, jak i większych firmach, a także umożliwi podejmowanie szybszych decyzji w oparciu o dostępne dane.

3. Księgowość w chmurze

Znacząco rozwija się również chmura jako miejsce dla usług rachunkowych. To właśnie praca zdalna była czynnikiem, który zdecydowanie przyspieszył jej popularność. Do tej pory wiele biur księgowych oraz firm decydowało się na serwery lokalne, na których przechowywano poufne dane. Rozwiązania oparte na chmurze umożliwiają skuteczny przepływ informacji między pracownikami, pozwalając oszczędzić cenny czas.

4. Analiza danych

Rozwijająca się technologia dała księgowym znacznie więcej możliwości. Dziś branża ma odpowiednie narzędzia do analizowania informacji. Księgowi przyjmują zatem rolę doradców dysponujących unikalnymi umiejętnościami związanymi z analizą danych. Badanie liczb pozwala firmom uzyskać niezbędne informacje, które pomagają zwiększyć wydajność, lepiej zarządzać ryzykiem oraz ulepszać procesy.

Kolejne odkrycia analityczne mogą przyczynić się do dalszego dekodowania informacji, co sprawi, że podjęte decyzje będą bardziej przemyślane. Podejście hybrydowe, zawierające w sobie usługi doradcy finansowego oraz nowe rozwiązania, ma stać się codziennością. Zaawansowane technologie ulepszą takie usługi jak budowanie strategii, wywiad biznesowy bądź wzrost rentowności. Dzięki eliminacji powtarzalnych zadań księgowi zyskają więcej czasu na analizę danych, wyciąganie z nich wniosków i udzielanie porad klientom.

5. Lepsza obsługa klientów

Komunikacja z klientami nie opiera się już tylko na mailach i telefonach. Dzięki wykorzystaniu technologii w pracy, kontaktowi za pomocą aplikacji oraz specjalnych programów, takich jak SaldeoSMART, zarówno księgowi, jak i przedsiębiorcy mogą w dowolnym momencie sięgnąć do dokumentów w wersji online oraz omówić je w razie potrzeby.

Co ważne, sama obsługa dokumentów staje się dużo szybsza, między innymi za pomocą opcji podsumowań umożliwiających odpowiednie planowanie zadań.

Kolejne trendy pojawiające się w świecie księgowości nie tylko usprawniają działania, ale także pomagają zyskać więcej czasu. Warto przemyśleć, które rozwiązania okażą się najpotrzebniejsze w codziennej pracy biura rachunkowego.

Jak przydatny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszym, który oceni ten post.

Poprzedni
Dzień Ochrony Danych Osobowych
Następny
Lider na miarę pandemii

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *