3 nowoczesne koncepcje zarządzania przedsiębiorstwem

Udostępnij:
0
(0)

Od czasów rewolucji przemysłowej i powstania pierwszych firm i przedsiębiorstw, równolegle rozwijały się teorie zarządzania przedsiębiorstwem. Część z nich dawno odeszła już do lamusa, inne (jak lean management), mimo kilkudziesięciu lat, nadal są z powodzeniem wykorzystywane. Jakie nowe metodologie i teorie przyniosły ostatnie lata? Przyjrzyjmy się trzem najnowszym i super modnym koncepcjom zarządzania. Może sprawdzą się w Twojej firmie?

Model 7S McKinsey

Opracowany przez firmę doradczą McKinsey w latach 80.tych, zakłada wpływ 7 czynników na rozwój i funkcjonowanie firmy. Wszystkie nazwy zaczynają się na literę „S” (w j. angielskim) stąd nazwa modelu. Elementy, które wpływają na organizację to:

  1. Strategia (wizja długoterminowa) – strategy
  2. Struktura – structure
  3. Procedury w organizacji – systems
  4. Styl zarządzania – style
  5. Zespół – staff
  6. Umiejętności pracowników – skills
  7. Wartości – shared values

Trzy pierwsze elementy należą do grupy „twardych” czynników, a cztery ostatnie do „miękkich”.  Koncepcja 7S jest dobrym punktem wyjścia do przeanalizowania stanu przedsiębiorstwa i znalezienia obszarów, które można usprawnić. Pomaga również w określeniu mocnych i słabych punktów firmy a także zaprojektowaniu strategii wdrożenia zmian.

Koncepcja systemu idealnego G. Nadler

Ta metodyka nie jest nowa – ma już ponad 40 lat. Jest jednak ciekawym spojrzeniem na proces zarządzania firmą. W odróżnieniu od tradycyjnych koncepcji (Lean management, Six Sigma), nie chodzi tu o usprawnianie istniejącego systemu i przez to dążenie do ideału, ale o wyjście od wizji idealnej firmy, a następnie dopasowanie tej wizji do realiów rynkowych.

W pierwszym etapie tworzy się idealny model firmy, w którym koszt dostarczenia produktu czy usługi wynosi zero. To sytuacja idealna (oczywiście niemożliwa do osiągnięcia). Następnie projektuje się takie rozwiązania, które pozwolą jak najbardziej zbliżyć firmę, do modelu idealnego, a dzięki projektowaniu różnych wariantów rozwiązania, można znaleźć optymalne rozwiązanie.

Według Nadlera taka koncepcja jest bardziej efektywna niż proces jednostkowego usprawniania poszczególnych procesów biegnący „od dołu”, bo nie niesie ryzyka tego, że naprawa jednego procesu wpłynie negatywnie na inny (i bilans nadal będzie zerowy). Jednocześnie wymaga niezwykłych umiejętności prognostycznych i tego, by najpierw stworzyć wizję działania, a potem dopasować do niej wszystkie elementy systemu.

Koncepcję systemu idealnego rzadko wykorzystuje się jako całościową metodologię, ale można z niej korzystać z powodzeniem przy wprowadzaniu konkretnego produktu czy usługi na rynek.

Turkusowe zarządzanie

Koncepcja oparta na teorii Frederica Laloux, który użył nazwy „turkusowa” organizacja do określenia firmy na najwyższym poziomie rozwoju. Jest to taka organizacja, w której wszystkich członków łączą wspólne cele i zaufanie. Firma ma działać jak jeden organizm dla wspólnego dobra, a nadrzędnym celem jest nie zysk organizacji, a dawanie szczęścia pracownikom i klientom. Założeniem jest to, że w tak zbudowanej firmie, pieniądze pojawią się same przy okazji, a do ich pozyskania nie będzie trzeba ani nikogo wykorzystywać i zmuszać do pracy poniżej wartości, ani ciąć kosztów, bo nikt nie będzie ich nadmiernie generował.

Organizacje turkusowe nie mają sztywnej hierarchii i struktury. Nie ma w nich kontroli, raportowania, sprawdzania, czy każdy zrobił, co miał do zrobienia. Zakłada się, że każdy chce i dąży do tego, by wykonywać swoje zadania. Co ważne, pracownicy robią tylko to, co potrafią i lubią oraz to, za co są w stanie wziąć odpowiedzialność.

W turkusowej organizacji następuje całkowite odwrócenie tradycyjnego porządku rzeczy. Na przykład to nie szef decyduje o zarobkach, ale sam pracownik lub całość zespołu. Panuje jawność płac i transparentność zadań.

Teorie zarządzania przedsiębiorstwem – podsumowanie

Czy warto swoją firmę zbudować wokół którejś z powyższych koncepcji? Przede wszystkim trzeba pamiętać, że są to tylko lub aż teorie. Ich praktyczne wdrożenia nie zawsze są łatwe i możliwe, a ich powodzenie zależy również od etapu życia firmy, rodzaju organizacji oraz ludzi, z jakimi współtworzymy firmę.

Tak modny obecnie w polskich organizacjach turkus, w wielu nie ma szans się sprawdzić, bo nie wystarczy wdrożenie kilku zasad, by metodologia działała. Potrzebna jest całość. W tym przypadku metodologia obejmuję również jawną siatką płac i jej współtworzenie przez pracowników, na co większość firm nie jest gotowa.

Mimo tego każda z koncepcji daje perspektywę, którą można wykorzystać w prowadzeniu również Twojej firmy.

Jak przydatny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszym, który oceni ten post.

Poprzedni
Aktualizacja SaldeoSMART – prawo do odczytu dokumentów przez klientów biur
Następny
Urlop szkoleniowy – kiedy warto z niego skorzystać?

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *